אכזבה בענף הנדל"ן מדחיית התשלומים לרמ"י: "נדרשת תוכנית כוללת"

יו"ר ארגון הקבלנים של ת"א כינה את ההחלטה "מביכה" • אחרים מעירים כי היא תועיל אולי ל-10 חברות, בעוד שהענף כולו קורס

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז / צילום: איל יצהר
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז / צילום: איל יצהר

מעט מדי ומאוחר מדי - כך מגיבים יזמי הנדל"ן על ההחלטה הממשלתית לדחות את התשלומים בגין זכייה במכרזים ושלא במכרזים על קרקעות של רשות מקרקעי ישראל עד ל-27 באפריל.

על אף ההכרזות על היותו חיוני, ענף הבנייה פועל כיום בכמחצית מהיכולת שלו, ויש ימים בהם לא מצליחים לקדם בנייה, למכור יחידות דיור וגם לקדם עסקאות על קרקעות, עקב המצב. לאור מצב השיתוק הזה, יזמי הנדל"ן מצפים לתוכנית כוללת לתמרוץ הענף, דבר שעדיין לא נדון. על רקע זה, ההכרזה מאתמול בערב, שרמ"י מאפשרת ליזמים שזכו בקרקעות שלה בתקופה האחרונה לדחות את התשלומים לתקופה של כחודש - אינה מרגיעה את הענף.

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מכנה את ההחלטה "מביכה". "החלטת משרד האוצר לדחיית תשלומים לרמ"י בחודש היא טיפה בים, ולא עונה על הצורך של הקבלנים כעת להתמודד עם המצב שנוצר בעקבות מגיפת הקורונה. ההחלטה תועיל במקצת למספר קבלנים, אך מה עם אלה שיש להם מועדי תשלום בתחילת מאי או מאוחר יותר? הרי מדובר באירוע מתגלגל, ואין לדעת מתי תחזור היציבות הכלכלית. מן הראוי היה שהמשרד ינקוט צעד משמעותי יותר של דחיית תשלומים גורפת בשלושה חודשים לפחות, ואפילו ישאיר אופציה לדחייה נוספת תלוית מצב. תקופה זו הייתה נותנת לקבלנים זמן להתארגן עם אשראים, בהנחה שהמשבר יחלוף, והמערכת הבנקאית תחזור לתפקד. כרגע המערכת הבנקאית מתחפרת, לא מתכנסות ועדות אשראי, והבנקים מקשיחים עמדות ואף חוזרים בהם מהתחייבויות שניתנו לקבלנים וחברות בנייה".

הנה למשל הסיפור של חברת אמריקה ישראל, שזכתה בחודש פברואר במכרז של רמ"י על קרקע בנוף הגליל לבניית פרויקט מגורים נרחב של 300 דירות, והיא אינה זכאית לדחייה. לפיכך אומר מנכ"ל חטיבת המגורים בחברה, דרור תורן, ה"הטבה" מצד המדינה לדחות תשלומים כלל אינה רלוונטית עבורו. "אנחנו צריכים לשלם למדינה עד 5 במאי כ-60 מיליון שקל בגין הקרקע והוצאות פיתוח, והדחייה היא רק עד 27 באפריל", הוא מסביר.

לדבריו, בימי שגרה לחברה לא הייתה שום בעיה לשלם את הכסף, תוך התבססות על מימון בנקאי, אלא שכיום המערכת כולה פועלת באיטיות רבה. "ההתכנסויות בבנקים הרבה יותר איטיות - הם עובדים, אבל זה לוקח הרבה יתר זמן. הסיכוי שיזם יכול להתנהל מול בנק ולקבל משכנתה על הקרקע עד סוף אפריל הוא נמוך. המדינה חייבת להאריך לפחות בעוד חודש את דחיית התשלומים. אנחנו קוראים להאריך בחודש נוסף את המועד. אני מאמין שרוב היזמים לא מדברים על ביטולים בעסקאות, אלא מבקשים דחייה נוספת", אומר תורן.

ובסופו של דבר, אומרת עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל, אחרי כל הרעש מתברר כי הצעד הזה עוזר רק לחברות ספורות. "אין ספק שכל דחייה זו עזרה. לפי הכותרת ניתן להבין שזו עזרה לכל הקבלנים והיזמים, אבל בסך-הכול מדובר על קבלנים ויזמים שזכו לאחרונה במכרזים ששווקו על-ידי המינהל ומשרד הבינוי והשיכון ודחו להם תשלומים על הקרקע והפיתוח. זו בושה, זה רלוונטי אולי ל-10 קבלנים שזכו במכרזים כאלה. זו לא עזרה לענף כולו. המדינה מנסה לייצר כותרות במקום לעזור לענף כולו בדרכים אחרות, ולא חסרות כאלה".

ואילו רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, מעדיף לדבר בסרקסטיות ואומר כי "דחיית התשלומים לרמ"י היא ימות משיח. אני משפשף את העיניים וממש לא מאמין. בעבר, אם השליח היה מגיע אליהם בגלל פקק תנועה עם מעטפת מכרז באיחור של 5 דקות, היו מיד מחזירים את מעטפה. דחיית תשלומים בכלל זה טוב, אבל זה כוסות רוח למת במצב הנוכחי, לצערי".

לדבריו, יש לפעול בצורה נרחבת בהרבה ולסייע לענף באופן הרבה יותר נמרץ, ואפילו לשקול את ביטולו של מס הרכישה כדי לתמרץ את השוק.

יזם אחר מזכיר כי הצעד הממשלתי צנוע, אפילו יחסית למבצע צבאי מוגבל כמו "צוק איתן", שבמהלכו החליטה רמ"י שלא להחשיב את ימי המבצע כימי תשלום. "יש צורך בהודעה ברורה, כי רמ"י מקצה ליזמים 90 ימי עסקים רגועים ונורמליים ללא חישוב ימי החירום, על-מנת שיוכלו לתאם מול הבנקים ומול המשקיעים את גיוס ההון. החודש הזה שרמ"י הקצתה, שחלקו הגדול כולל את חופשת הפסח, הוא לעג לרש". 

שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח נדל"ן הגיב אף הוא באכזבה לנוכח הצעד, וכינה אותו "עזרה מינורית". "הממשלה יצאה בכותרת של 'הטבה' שלא עולה לה כסף, אבל לא באמת עוזרת לרוב החברות כי בעוד חודש הן הרי יצטרכו לשלם. העזרה האמיתית שתוכל להניע את השוק גם בימים אלו, היא הקלות דווקא על ציבור רוכשי הדירות. לדוגמא: פטור ממס רכישה, הקטנת המיסוי על משקיעים ועוד. היות וענף הנדל"ן הוכרז כענף חיוני, והעבודה בשטח נמשכת, החזרת הרוכשים לבצע רכישות תסייע מאד".

גם אבי כראל, יזם קומפלקס המלונאות והמגורים בראון 42 מעלות באילת אומר, כי שחייה של חודש לא תועיל. "מי שחושב שדחייה של חודש מספיקה טועה, משבר הקורונה לא יסתיים בעוד חודש ואנו נראה את ההשלכות שלו עוד הרבה אחרי ולכן המדינה ורשויותיה צריכות להכניס את היד לכיס עמוק בכדי לתת אמון ליזמים ולעסקים לחזרה "לעסקים כרגיל" כמה שיותר מהר. המשבר יחלוף מתי שהוא ותפקידה של המדינה (ורמ"י בראשה) להחזיר את חלקי המשק לשגרה מהירה באמצעות מענקים והקלות ולא רק בדחייה מינורית של תשלומים".