דעה: הזווית המגדרית של מגפת הקורונה

כולנו ניפגע מהקורונה, אבל נשים עלולות להיפגע יותר • במציאות בה מרבית עובדי הקבלן במדינת ישראל הן נשים, הבעיה שהמדינה לא טיפלה בה עד היום חייבת התייחסות

 

אחיות / צילום: שאטרסטוק
אחיות / צילום: שאטרסטוק

בכדי להבין את השפעת האירוע על הצרכנית האמריקאית ועל הכלכלה האמריקאית, חשוב להבין גם את הזווית המגדרית. לשמחתנו המציאות האמריקאית איננה חופפת את שלנו אחת לאחת אבל לפחות חלק מהדברים רלוונטים גם לקובעי המדיניות ולנו כחברה בישראל.

בשורה התחתונה, בטווח הקצר, קורונה מזיקה מאוד לנשים באופנים שחשוב שניתן אליהם את הדעת. חלק מהנתונים להלן מתורגמים מכתבה שפרסמה XANTHE SCHARFF בכתבה ב-Time.

בארה"ב פי 10 יותר נשים צפויות להישאר בבית עם הילדים כשאין בית ספר. יש בערך פי 5 יותר אימהות יחידניות מאבות יחידנים שיצטרכו להתמודד לבדן עם סגר, תעסוקה לילדים, עבודה מהבית, שלא לדבר על פרנסה.

שני שליש מהמלצרות בארה"ב נעשית על-ידי נשים אלו שמתפרנסות בעיקר מטיפים, עובדות במשמרות ולא נהנות מקביעות או הטבות סוציאליות. 55% מכלל העובדים בתעשיית המסעדנות והמלונות הן נשים והן אינן זכאיות לחופשות מחלה בתשלום. בהינתן שהתעשייה הזו נמצאת בעצירה מוחלטת מרבית העובדים והעובדות נשארו תלויים בחסדי המדינה ובהיקף הכיסוי שהמדינה תיתן לעובדים ועובדות בחופשה ללא תשלום, למפוטרים ולמפוטרות. כרגע על אף ההבטחות ממש לא ברור איך ומתי הא.נשים הללו יקבלו את הסיוע הכלכלי הנדרש.

92% מהאחיות בארה"ב הן נשים ורק 30% מהנשאלות בסקר שנערך סברו שיש למעסיק שלהן אמצעי מיגון בפני הידבקות בקורונה. מעצם העובדה שהשכיחות של נשים במקצועות טיפוליים ובמצבים טיפוליים בתוך המשפחה ובקהילה גבוהה יותר הן כנראה חשופות יותר להידבקות מגברים אבל מגדר החולים והחולות אינו מידע שפורסם נקווה שיש מי שאוסף אותו ויסתייע בו לבניית פרוטוקולי טיפול יעילים יותר.

בתקופות של מיתון וקושי כלכלי יש עליה חדה במקרי האלימות בתוך המשפחה. בימי קורונה צריך להוסיף לסיר הלחץ את המציאות של סגר. אם אתם מנידים בראשכם בביטול דעו שבחבל Hubei בסין בחודש פברואר, שיא הסגר שם, מספר מקרי האלימות בתוך המשפחה הגיע לכמעט פי שלוש מהשכיחות בימים כתיקונם.

יש לכולנו תמריץ חברתי וכלכלי מובהק לוודא שהמשבר הנוכחי יעביר כמה שפחות א.נשים ומשפחות אל מתחת לקו העוני מקום שקשה מאוד להיחלץ ממנו. כסף קטן יחסית עכשיו ובעיקר יעילות בהגעתו למקומות הנכונים בזמן יחסוך משאבים גדולים הרבה יותר בהמשך כי כידוע לכולנו לאנשים עניים יש תרומה שלילית לכלכלה.

המציאות שכפתה על כל מי שיכול\ה עבודה מהבית, מייצרת עבור חלקים ניכרים ממעמד הביניים הזדמנות לשנות את הרגלי העבודה ואת האיזון בין זמן משרד לזמן בבית. מתי אתה עם הילדים? התפיסה שלנו של מה אפשר לעשות דרך המחשב ומה מצריך נוכחות פיזית השתנתה.

הערכת עובדים על פי תפוקה ולא על פי נוכחות, קניות במסחר אלקטרוני החוסכות שעות בשבוע וימים בשנה לעומת קניות בחנות פיזית. קניות במסחר אלקטרוני פותחות ערוץ ישיר לאלפי בעלות עסקים, ספקים קטנים ובינוניים למכירה ישירה ללא עמלת תיווך. ראוי לציון המיזם של סגנית ראש העיר אשדוד, שרון מרק, שהובילה בזמן שיא את ההקמה וההשקה של 'עושים עסקים באשדוד'.

יש תסריט שנצא מהאירוע הזה מחוזקות עם גברים שנחשפים ומתמודדים כמו נשים עם העבודות השקופות סביב הבית והילדים, עם טכנולוגיה שמאפשרת גידול בתפוקה בכל ההיבטים של חיינו והרגלי עבודה שנותנים לתפוקה את המקום הראוי לה.

יש תסריט שמערכות התמיכה החברתית מונעים התדרדרות של מאות אלפי א.נשים בישראל ומליוני א.נשים בארה"ב אל מתחת לקו העוני. זה מחייב את כולנו להפנות לשם את תשומת הלב - לרכוש מעסקים קטנים, לדרוש מחברי הכנסת שלנו להפנות תקציבים לעובדות ועובדים בחל"ת, לתמוך בעסקים שימנעו מפיטורים. לזכור שמרבית עובדי הקבלן במדינת ישראל הן נשים ושהבעיה הזו שלא טיפלתם בה עד היום חייבת התייחסות הבוקר. להבין שיש הבדלים מגדריים ושעל אף שבכנסת יושבים בעיקר גברים, גם לקורונה יש זווית מגדרית. 

הכותבת היא יו"ר IBI קרנות נאמנות