משבר הקורונה בהפניקס: הפחתת שכר, מענק מיוחד וקרן סיוע לעובדים

השכר של יו"ר חברת הביטוח בני גבאי ושל המנכ"ל אייל בן סימון יופחת ב-10% • למנהלים חברי הצוות העסקי ולחברי ההנהלה המורחבת ופורום המנהלים המוביל תתבצע הפחתה של 7%-9%, כאשר לכל יתר העובדים שמשתכרים מעל 7,000 שקל לחודש יופחתו 6% מהשכר

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה ממשיך להשפיע על מצב העובדים בגופים הפיננסים. מאיגרת ששלח מנכ"ל הפניקס לעובדי החברה עולה כי כלל עובדי החברה שמקבלים שכר שגבוה מ-7,000 שקל יספגו הפחתת שכר החל ממשכורת מאי כשבנוסף תבוטלנה תוספות השכר המתוכננות לשנת 2020. מנגד, החברה מקימה קרן בהיקף 7.5 מיליון שקל לסיוע לעובדים וגם תחלק "מענק מיוחד לקראת חג הפסח בשיעור של 30% משכרו של העובד "וזאת למרות שביצועי החברה אינם עומדים בתנאי הסף למתן מענק כפי שמוגדר בהסכם הקיבוצי".

כל זאת ועוד על מנת להתמודד עם השלכות משבר הקורונה כשלפי הערכות ההאטה בפעילות העסקית כבר משפיעה על פעילות החברות בענף הביטוח במספר תחומים, כשהירידות בשווקי ההון צפויים להוביל את הענף לרבעון ראשון חלש מאוד. הפניק סויתר החברות בענף מחויבות בהמשך פעילות תוך שמירה על המשכיות עסקית, כך שהן פעילות מאוד גם בימים אלה.

"משבר הקורונה מסתמן כמשבר ארוך ומשמעותי, כך שאתגרים רבים עוד נכונו לנו", כתב המנכ"ל אייל בן סימון לעובדיו. הפניקס עברה אשתקד משליטת קבוצת דלק לשליטתן של קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט. על כן הוא מוביל שורת צעדים שסוכמו עם ועד עובדי החברה, כפי שנכתב באיגרת.

על פי האיגרת, תהיה הפחתת שכר לרוחב החברה כולה. במסגרת זו יופחת השכר של יו"ר החברה בני גבאי ושל המנכ"ל בן סימון עצמו ב-10%. למנהלים חברי הצוות העסקי, ולחברי ההנהלה המורחבת ופורום המנהלים המוביל, תתבצע הפחתה בשיעור של 7%-9%, כאשר לכל יתר העובדים שמשתכרים מעל 7,000 שקל לחודש תתבצע הפחתה של 6%. בחברה מבהירים כי בכל מקרה שכר העובדים לא יופחת למתחת לרף 7,000 שקל לחודש. כאמור, ההפחתה לא תהיה מיידית והיא תחול החל ממשכורת מאי, לאחר פסח.

לצד זאת מבוטלות תוספות השכר לשנת 2020, שהוגדרו בהסכם הקיבוצי שנחתם ב-2019 ושבשיעור ממוצע של 3.4% וגם לא יתבצעו תוספות שכר למנהלי החברה בשנה זו. עם זאת, כך מפורט באיגרת לגבי תוספות השכר לשנת 2021 שישולמו פעמיים בשנה זו, "בחודש אפריל 2021, שיעור העדכון יהיה בגובה של 3.4% בהתאם להסכם הקיבוצי והתשלום יבוצע רטרואקטיבית מחודש ינואר 2021. באוקטובר 2021 תבוצע עליית שכר נוספת בשיעור ממוצע של 3.4% אשר תהווה מקדמה על חשבון תוספות השכר לתקופת ההסכם הקיבוצי הבא שיחל בינואר 2022".

כאמור, החברה תחלק עתה בונוס מיוחד, שישולם במשכורת מרץ ושיינתן גם לעובדים שיצאו לחל"ת. המענק יינתן לעובדים שההסכם הקיסוצי בחברה חל עליהם, כשיו"ר ועד העובדים בחברה, אורן שמידוב, יהיה שותף לקביעת הקריטריונים ולאופן חלוקת כספי קרן הסיוע הכלכלי לעובדי החברה.

ככל הידוע כ-15% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת, כשבחברה מציינים לגביהם כי "שומרו הטבות משמעותיות לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום. הפרשות פנסיוניות (כולל אובדן כושר עבודה) ישולמו ע"ל ידי החברה באופן שוטף. החברה תמשיך לשלם לעובד ולבני משפחתו את הביטוח הרפואי הקולקטיבי (שווי ההטבה ישולם ע"ל ידי העובד בתום החל"ת)" מפרט בן סימון שמוסיף כי רכבי החברה והסלולרים נשארים בידי העובדים שמוצאים לחל"ת.

עוד עולה מהאיגרת שנשלחה לעובדי החברה כי תוקם קרן ימי חופשה בגובה של 3.5 מיליון שקל, "עבור השבת ימי חופשה לעובדים שנכנסו ליתרה שלילית של ימי חופשה עקב המשבר", כדברי המנכ"ל באיגרת.