היום יתקיים הדיון על השבתת ענף הבנייה; העובדים הפלסטינים יישלחו הביתה?

ל"גלובס" נודע כי בעוד אנשי המקצוע במשרד הבריאות דורשים לקצץ בעבודות הבנייה המתקיימות היום ובמעמדה של הבנייה כענף חיוני, שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון נלחמת על מעמד הענף ואף הצליחה לגייס את משרדי האוצר והביטחון לעמוד לצידה

פועלים פלסטינים באתר בנייה בישראל / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פועלים פלסטינים באתר בנייה בישראל / צילום: Ammar Awad, רויטרס

הדיון בממשלה לגבי אפשרות הפסקת העבודות בענף הבנייה, ושליחת העובדים הפלסטינים לבתיהם בשטחים, אמור להתקיים היום (ב'), לאחר שאתמול הממשלה לא הספיקה לקיימו. עד כה לא נודע האם המועצה לביטחון לאומי גיבשה המלצה כלשהי לממשלה, וזאת אחרי שאתמול (א') קיימו אנשיה דיון על משרד הבינוי והשיכון וראשי התאחדות בוני הארץ.

ל"גלובס" נודע כי בעוד אנשי המקצוע במשרד הבריאות דורשים לקצץ בעבודות הבנייה המתקיימות היום ובמעמדה של הבנייה כענף חיוני, שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון נלחמת על מעמד הענף ואף הצליחה לגייס את משרדי האוצר והביטחון לעמוד לצידה. גורמים מציינים כי ממילא במהלך חג הפסח הענף יושבת, כך שהפערים המעשיים בעמדות בין הצדדים הם כשבוע של עבודה.

ביום שישי פורסמה התוכנית של המל"ל לבטל את החרגת ענף הבנייה מהתקנות לשעת חירום ולשלוח את העובדים הפלסטינים בחזרה לשטחים. המשמעות של שני הצעדים היא השבתתו המיידי של הענף. 

במסגרת הדיון שהתקיים אתמול עם ראשי המל"ל הסבירו אנשי משרד השיכון והתאחדות בוני הארץ כי הפסקת העבודות ושליחת הפלסטינים לבתיהם, משמען בפועל השבתת אתרי הבנייה לתקופה ארוכה מאוד, גם אחרי שהממשלה תתיר את הפעלתם מחדש. זאת, משום שלא בטוח שעובדים פלסטינים ועובדים מחו"ל ששבו לבתיהם יוכלו לחזור לעבודות בארץ, והחברות הקבלניות יצטרכו לגייס עובדים חדשים תחתם וללמד אותם מחדש את הפרויקטים שבהם הם יצטרכו לעבוד. נציגי הקבלנים הזהירו כי מדובר בתהליך ארוך מאוד, שיעכב מאוד את העבודות באתרים.

במהלך הדיון חולקו ענפי הבנייה למספר חלקים - בנייה ציבורית, בנייה למגורים ובניית תשתיות; והועלתה האפשרות להשבית רק חלק מהענפים. בעניין זה, ההעדפה אילו תתי ענפים לסגור ואילו להשאיר פעילים תונחה ככל הנראה לפי מידת הנזק הכלכלי בהשבתה ומספר העובדים שנמצאים באתרים.

כאמור, גורמים בענף הצביעו בדיון על כך שממילא בפסח העבודה באתרים אמורה לשבות, מבלי לשלוח את הפועלים לבתיהם, מה שיצמצם מאוד את הנזקים הכלכליים למשק. הקבלנים התחייבו לשכן את הפלסטינים בהסגר.

הדיון הממשלתי בהחרפת הסגר על הענף ומימוש תוכנית המל"ל היה אמור להתקיים אתמול בערב, ואולם הוא נדחה מספר פעמים, עד שלבסוף הוחלט כי יתקיים היום.