"העצמאים לקחו את גורלם בידם. לא מאמינים יותר לאף פוליטיקאי"

היום התקיימה בירושלים הפגנה של אלפי עצמאים, שמחו נגד התעלמות הממשלה מקריסתם על רקע משבר הקורונה • יועץ המס ירון גינדי: "אני פשוט לא מסוגל להאמין למשמע אוזניי ולמראה עיניי שזאת תוכנית האוצר"

מאבק העצמאים עלה מדרגה: הפגנת המחאה הרכובה של ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים נגד התעלמות הממשלה מקריסתם ומזכויותיהם על רקע משבר הקורונה התקיימה היום בירושלים. אזור מוזיאון ישראל, שם נערכת ההפגנה, היה עמוס באלפי רכבים. חלק מהנהגים עמדו ליד רכבם וצפרו צפירה משותפת במטרה "להעיר את מקבלי ההחלטות" ואחרים עומדים בקרבת במת מחאה שהוקמה לצורך ההפגנה. 

ההפגנה הסתיימה לאחר שהמשטרה פיזרה את המפגינים. הסיבה לפיזור הייתה כי האישור מהמשטרה היה רק לקיום ההפגנה מתוך הרכבים. בנוסף, בשל העלייה במספר המשתתפים נוצרה במקום התקהלות ולא ניתן היה לשמור על מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם. לפי הערכות המשטרה השתתפו בהפגנה מעל ל-5,000 איש.

"דבר כזה לא היה בהיסטוריה של מדינת ישראל", אמר ל"גלובס" עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב, שנמצא ברחבת המוזיאון. "העצמאים לקחו את גורלם בידם. לא מאמינים יותר לאף פוליטיקאי עד שתהיה החלטה סופית על מתן דמי אבטלה, פיצוי לפי מחזור והקפאת כל ההלוואות לשלושה חודשים ושהמדינה תישא בכל הריביות. מהיום אנחנו מפסיקים להיות שקופים. כואב לי הלב שנאלצנו להוציא אנשים בסיכון מהבית, אבל כולם בחרו להילחם על האוכל של הילדים שלהם במקום לשמור על הבריאות שלהם. באיזו מדינה מתוקנת חודש ימים מאז פרוץ המשבר ועדיין אין תשובות ללמעלה מחצי מיליון אזרחים. מה אנחנו אזרחים סוג ב'".

ההפגנה היא המשך החרפת המאבק של העסקים הקטנים והעצמאים עליה דווח לראשונה ב"גלובס", נגד תוכניות הסיוע שמציעה הממשלה לעסקים, ובין היתר מענק של 6,000 שקלים לחלק מהעסקים ופטור מארנונה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. כל ארגוני העצמאים במדינה התאגדו יחד לטובת העניין וקראו לחבריהם להצטרף לשיירת רכבים שעלתה לירושלים כדי להבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפתרון המוצע כעת למגזר העסקי לא מונע את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים, וכשהם שבורים ונטולי יכולת ביצוע וייצור, לא יהיה כאן מי שיחזיר את המשק לפעילות.

מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"יובילו את מדינת ישראל לחורבן כלכלי"

הבוקר (ב') בשעה 10:00 הגיעו למעלה מאלף רכבים לחוף צוק דרום בתל אביב ובשעה 11:00 יצאה השיירה של הרכבים לירושלים. בדרך הצטרפו רכבים נוספים. על רבים מהרכבים נתלו שלטים הקוראים לממשלה לסייע לעסקים. "כל ירושלים סגורה מהרכבים של עצמאים", תיאר  את המצב עו"ד כהן. "ההפגנה הגיעה כרגע למוזיאון ישראל, הוקמה במת מחאה, המפגינים עומדים ליד רכבם ועומדים לצפור צפירת אזהרה למדינת ישראל שלא תחסל את העצמאים".

מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

גם יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מהארגונים המובילים את המאבק, היה במקום ואמר: "יצאנו להילחם על העתיד שלנו ושל הלקוחות שלנו - העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים. אנחנו חייבים להבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפתרון, המוצע כעת למגזר העסקי, לא יאפשר למדינת ישראל לעשות את הדבר היחיד, שיציל את הכלכלה שלנו, וזה החזרת המשק לפעילות מיד בסיום המשבר הבריאותי. הפתרון המתגבש לא מונע את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים, וכשהם שבורים ונטולי יכולת ביצוע וייצור, לא יהיה כאן מי שיחזיר את המשק לפעילות והתוצאה תהיה פגיעה אנושה בכלכלה, אנרכיה ומשבר חברתי ובטחוני, שמסוכן לעם ישראל".

מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עוד לדברי גינדי, "לא ייתכן ששכיר שמרוויח 30 אלף שקל יקבל 10 אלף שקל ועצמאי שמרוויח 15 אלף שקל ברוטו הוא עשיר גדול ולא זכאי אפילו לקבל את ה-6,000 שקל המגוחכים - פתרון האוצר לעצמאים. אני פשוט לא מסוגל להאמין למשמע אוזניי ולמראה עיניי שזאת תוכנית האוצר. כיועץ מס שמייצג 30 שנה אלפי עצמאים ועסקים קטנים ובינוניים אומר לכם שמבחינה מקצועית, כל פקידי האוצר העוסקים בדבר טועים ובגדול והם לא מבינים את גודל האירוע ויובילו את מדינת ישראל לחורבן כלכלי".

"עולם התרבות נמצא במצב של 100% אבטלה"

העצמאים ובעלי העסקים הקטנים בישראל זועקים כאמור על כך שלצד סגירת העסק, מאות אלפי עסקים קטנים ממשיכים לשלם את הוצאותיהם השוטפות, עלויות אשראי גבוהות, שכירויות וביטוחים, מבלי שניתן להם כל פיצוי מטעמה של המדינה, שממשיכה כמוצא אחרון, להלעיט אותם בהלוואות; כל זאת, כאשר ניתן סיוע מידי של דמי אבטלה לעובדים שכירים היוצאים לחל"ת - צעד שלא ננקט עד כה למענם של ציבור העצמאים, המונה למעלה מ-530,000 עצמאים ומעסיקים בישראל.

בהפגנה לקחו חלק 55 איגודי העצמאים החברים בלהב על חבריהם וחברי קבוצת הפייסבוק "אני שולמן". בין הארגונים שלקחו חלק באירוע: לשכת עורכי הדין; לשכת רואי החשבון; ההסתדרות הרפואית בישראל; לשכת סוכני הביטוח; הבורסה ליהלומים; איגוד המוסכים; לשכת יועצי המס; הסתדרות רופאי השיניים; התאחדות קבלני מיזוג האוויר והחימום בישראל; ארגון מדבירי מזיקים בישראל; איגוד התסריטאים; ארגון מרכזי השחייה, בריכות הספורט והנופש בישראל; איגוד נהגי ובעלי המוניות; אגודת מורי הדרך בישראל; פורום היועצים הדוקומנטריים; התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים; איגוד הבמאים והבמאיות; ארגון מורי הנהיגה; התאחדות משרדי וסוכני הנסיעות; שח"ם (ארגון השחקנים בישראל); ארגון מפיקי קולנוע וטלוויזיה; איגוד המסעדות והברים בישראל; איגוד האמרגנים ומפיקי אמנויות הבמה; התאחדות מעונות היום הפרטיים ועוד.

אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, שהשתתפה בהפגנה אמרה, כי "העצמאים בישראל מופקרים כבר יותר מ-70 שנה ומשבר הקורונה מראה כמה הפקרה זו קשה ואיננה מידתית ביחס לנטל שמונח על כתפי העצמאים. אנחנו השחקנים רובנו עצמאיים וחרדים מיום המחר, תעשייה שלמה הופסקה ביום אחד והעתיד לא ברור שכן עולם התרבות עתיד להמשיך להיפגע גם לאחר הגל הראשון שכן מוסדות התרבות צפויים להיות סגורים זמן רב. המדינה חייבת להכניס את היד לכיס ולהעניק עזרה משמעותית ועכשיו לפני שההשלכות יהיו הרסניות! דחיית תשלומים רק דוחה את האסון. והלוואות 'נדיבות' ודחיית תשלומי משכנתא, רק צוברים ריבית. הפרנסה של כל העצמאיים הופסקה באבחה. אבל עד שעולם התרבות יתאושש, שהקהל יצא שוב מהבית לתיאטרון, עד שאנשים יחזרו לעבוד ולהרוויח את לחמם, ייקח זמן עד שיוציאו על מותרות ותרבות פנאי".

יוני פיינגולד יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל: "למיליונים בישראל נגמר החמצן בכל רגע שעובר, ועולם התרבות והאירועים נמצא כבר היום במצב של 100% אבטלה. המדינה חייבת להתערב ולתת מענקי חילוץ והצלה כדי להציל את עולם התרבות והאירועים בפרט והמשק הישראלי בכלל. עולם התרבות והאירועים מונה כ-150 אלף עובדים ומדובר בענף היחיד שהגיע באופן מיידי ל-100 אחוזי אבטלה כבר לפני שלושה שבועות! וצפוי עד לסוף אפריל לספוג הפסדים בהיקף של מיליארד שקל".