קניונים | בלעדי

חברות הנדל"ן המניב נערכות למאבק מול הרשתות: ביקשו מרשות התחרות אישור להתאגד

חברות הנדל"ן המניב ובעלי נכסים עצמאיים פנו לממונה על התחרות כדי שתאשר להן להתאגד בהתמודדות מול השוכרים • צעד זה מגיע אחרי ש-400 רשתות אופנה ומסחר הקימו ועד פעולה כדי להתמודד מול הקניונים עם השפעות משבר הקורונה על העסקים שלהן

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי שקמעונאיות האופנה והמסחר התאגדו כדי להתמודד עם השפעות הנחיות משרד הבריאות בנוגע לקורונה שדרשו את סגירת העסקים שלהן, ל"גלובס" נודע כי גם בעלי הנכסים המשכירים להם את החנויות מבקשים כעת להציג חזית מאוחדת במאבק על דמי השכירות בקניונים.

אותם בעלי נכסים, אשר ביניהם גם בעלי נכסים פרטיים וגם קבוצות בתחום הנדל"ן המניב, פנו לממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, על-מנת לקבל אישור להתאגד כדי לנהל את המערכה מול השוכרים. ברשות אישרו כי הם בוחנים את הסוגיה.

"בימים האחרונים פנו למשרדנו מספר חברות העוסקות בנכסים מניבים, כמו בעלי נכסים אחרים, בבקשה לבחון אפשרות להתאגד על-מנת לייצג את האינטרסים המשותפים שלהם בהידברות אותה יזם ועד הפעולה של התאגדות רשתות האופנה והמסחר", כותב עו"ד אלדד כורש, השותף המנהל של משרד עמית פולק מטלון ושות', לממונה על התחרות במכתב שהגיע לידי "גלובס".

עו"ד כורש מציין את הטענה שהעלו הקמעונאים כי "רובן המכריע של רשתות המסחר לא תוכלנה לשלם לכם את דמי השכירות ואת דמי הניהול"; ומדגיש את המטרה שהגדירו במכתב ששלחו למשכירים - "להיפגש בימים הקרובים ולנהל משא-ומתן על התקופה שתחל ביום בו המדינה תאפשר לפתוח את החנויות לקהל הרחב".

עוד נכתב כי התאגדות רשתות האופנה והמסחר היא "גוף רב-השפעה וכוח", כשהיא מייצגת לדברי ועד הפעולה 400 רשתות מסחר קמעונאיות בישראל; וכן כי "על-מנת שניתן יהיה לקיים דיאלוג שוויוני, הוגן ומאוזן, נדרשת התאגדות דומה גם מצדם של בעלי הנכסים והגופים העוסקים בהשכרת נכסים ובניהולם".

על כן טוען בא-כוחם של בעלי הנכסים כי "השלכותיו של משבר הקורונה על המשבר הישראלי בכלל ועל שוק השכירות בפרט הן סוגיית רוחב מן המעלה הראשונה, ולמגינת הלב, ככל הנראה נידרש עוד שנים ארוכות לעסוק בהיבטים המשפטיים והכלכליים הכרוכים בו. מצאנו לנכון לפנות בפנייה דחופה זו על-מנת לקבל את עמדת הרשות".

אומנם בתחילת המשבר פרסמה רשות התחרות גילוי במסגרתו הבהירה כי שיתופי-פעולה, ובכלל זה שיתופי-פעולה בין עסקים מתחרים, אשר "מאפשרים לעסקים להמשיך את פעילותם בתקופה של משבר הקורונה", יכולים להיחשב "שיתופי-פעולה שדווקא מסייעים לתחרות בטווח הארוך"; אך לא ברור אם גם התאגדות שכזו נכללת בתוכם. 

הרשתות מאיימות: לא נפתח את החנויות שלנו בקניונים בסוף המשבר

מוקדם יותר היום (ה') התקיימה מסיבת עיתונאים מקוונת עם נציגי ועד הפעולה של רשתות המסחר והאופנה, אותה הובילו הראל ויזל, מנכ"ל פוקס; רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף; שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל; רונן נמני, בעלי קבוצת קפה קפה; גיא יקר, מנכ"ל פלאפל בריבוע; יעקב הלפרין, מנכ"ל אופטיקה הלפרין; ודדי ריזל, יו"ר ועידת הקניונים.

במהלך מסיבת העיתונאים איימו הקמעונאים כי "אם לא יהיה שינוי גישה אצל מליסרון ועזריאלי, לא נפתח את החנויות שלנו בקניונים שלהם בסוף המשבר". האיומים הללו כוונה לעזריאלי ומליסרון, כמו גם לבעלי נכסים אחרים שמסרבים לבטל את דמי השכירות הקלות לרשתות הקמעונאות שחנויותיהן סגורות.

במסיבת העיתונאים לקח חלק גם חי גאליס, מנכ"ל קבוצת הנדל"ן המניב ביג, שהקמעונאים ציינו כי הוא היחיד שנתן להם הקלות אמיתיות; וכינו את ההצעות של קבוצות קניונים אחרות "להקפיא" או "לדחות" את תשלום דמי השכירות "בלוף", כאשר דרשו מכולן לוותר על דמי השכירות באופן מיידי על חנויות שנדרשו להיסגר בשל הנחיות משרד הבריאות.

בתוך כך, קבוצת ביג הודיעה היום כי היא יוצאת בשורת הקלות נוספת לשוכרים ומתחייבת כבר עכשיו על הקלות גם לחודשים מאי ויוני: "שכר הדירה הבסיסי יבוטל, והשוכרים ישלמו שכר דירה על-פי האחוז מהפדיון"; דמי ניהול ישולמו רק על ימים שהמרכז פעל בפועל. במקביל ציינה כי הקבוצה כי רשתות מזון ופארם ישלמו כרגיל.