סינגפור מתמודדת עם גל שני של קורונה: הודיעה על סגירת מקומות עבודה

הודעת סינגפור מאותתת על כך שאפילו מדינות שהגיבו מוקדם והאסטרטגיות שלהן נתפסו כטובות ביותר בעולם, חוזרות לסגרים ולבידוד • הרשויות בסינגפור מזהירות שהמשבר יימשך כנראה עד סוף השנה, ואולי גם ב-2021

סינגפור בתקופת הקורונה / צילום: AP
סינגפור בתקופת הקורונה / צילום: AP

אחרי שהתגברה על הגל הראשון של המגפה, סינגפור הורתה לרוב מקומות התעסוקה להיסגר ולבתי הספר לעבור ללמידה מרחוק. זאת כבר החל השבוע הבא, על רקע עלייה מחודשת במקרי הקורונה.

מספר ההידבקויות בסינגפור עלה ביום שישי שעבר על 1,100, הכפלה בעשרת הימים האחרונים. חלק גדול מהעלייה נבע מזרים שהגיעו למקום, בין היתר סטודנטים, בעלי מקצועות חופשיים ונוסעים שחזרו מחו"ל. עם זאת, בימים האחרונים נרשמת עלייה גם בהידבקויות מקומיות, והרשויות חוששות מגל שני של התפרצות המגפה.

הודעת סינגפור מאותתת שאפילו מדינות שפעלו בהקדם והאסטרטגיות שלהן נתפסו כטובות ביותר בעולם, ייתכן כי ייאלצו לחזור להטלת סגר ובידוד. הרשויות בסינגפור מזהירות שהמשבר יימשך כנראה עד סוף השנה ואולי יימשך גם ב-2021, עם גלים חדשים של התפרצויות כאשר מדינות אחרות מרופפות את ההגבלות.

"אני חושש שאם לא ננקוט צעדים נוספים, המצב יחריף בהדרגה, ועוד גל גדול ידחוף אותנו לקצה", אמר ראש הממשלה לי הסיין לונג. "החלטנו שבמקום הידוק הדרגתי בשבועות הבאים, אנחנו צריכים מהלך מכריע במטרה למנוע מראש עוד הידבקויות".

סגר של חודש לפחות

הסגר יימשך לפחות ארבעה שבועות, או שני מחזורי דגירה של הנגיף, אך הוא עלול להתארך יותר אם לא ייראו סימני שיפור. רק עסקים חיוניים ומגזרים שחיוניים לשרשראות אספקה מקומיות ועולמיות יישארו פתוחים. הממשלה מנחה את התושבים להישאר בבתים כמה שאפשר.

סינגפור, אחת המדינות הראשונות שדיווחו על מקרי קורונה מחוץ לסין בינואר, הצליחה להשתלט על הגל הראשון של ההתפרצות שפקדה את אסיה והגיע לאירופה. במשך כמה שבועות המקרים החדשים היו בודדים, ולא נרשמה התפרצות של הידבקויות כמו בחלקים מדרום קוריאה, איטליה וארה"ב. האסטרטגיה בה נקטה סינגפור זכתה בשבחים בינלאומיים.

בשבועות האחרונים, בעוד מדינות כמו מלזיה והודו הידקו את הסגרים שלהן, סינגפור נמנעה מאמצעים דרסטיים מקיפים, ובחרה במקום זאת בסדרה של מה שפקידים מקומיים תיארו כלחיצות על הבלמים לעצירת המגפה. אלו כללו הגבלות על התעופה ואיסור על התכנסויות.

אך המסעדות נשארו פתוחות, עם כיסאות ושולחנות מסומנים כדי לשמור על ריחוק חברתי. אנשים יכלו ללכת למשרדיהם, אם כי הרשויות המליצו לעבוד מהבית.

כעת ההידבקויות במקומות כמו מעונות עובדים זרים ובתי אבות מגבירות את החשש מהתפרצות גל שני.

"ברמת ההידבקויות הנוכחית, בתי החולים שלנו מסוגלים עדיין להתמודד עם המקרים שמגיעים אליהם, אך אנחנו לא רוצים להמתין למצב שבו תהיה עלייה חדה ונקבל עומסי יתר", אמר לורנס וונג, השר לפיתוח לאומי.

ליבת האסטרטגיה של סינגפור מההתחלה הייתה התחקות אחרי המקומות שבהם מתפשט הנגיף במדינה של 6 מיליון בני אדם. עובדי מערכת הבריאות וחוקרים מתחקים אחרי כל הידבקות בניסיון למצוא את מקורה, ולחשוף קשרים למקרים נוספים. הם זיהו רשתות של קשרים בין רוב מקרי ההידבקות בעיר, ומיפו אזורים של כנסיות, ברים, בתי אבות ועוד.

המטרה היא לתקוף את מוקדי ההידבקות בשלב מוקדם - באמצעות בדיקות, בידוד, מעקב, סגרים וחיטוי.

אחת הסיבות לחשש המחודש שלהם היא העלייה במקרים שאינם קשורים זה לזה. אלו הם המקרים שבהם אי אפשר לקבוע היכן חולה, נדבק ואין קשר לחולים אחרים או מוקדי מחלה. המספר הזה עדיין נמוך, אך הוא עלה בימים האחרונים.

"זה מאותת שיש עוד אנשים שנדבקו ולא זוהו", אמר ראש הממשלה לי. "הם מעבירים אולי את הנגיף לאחרים ללא ידיעתם".

אם ההגבלות החדשות לא יעצרו את ההידבקויות, סינגפור תצטרך להעלות הילוך ולנטוש את הגישה שהיא אימצה לפני למעלה מחודשיים.