דעה: המדריך לדירקטורים בעידן הקורונה

משבר כלכלי הוא שעת מבחן לדירקטוריון. למרות ייחודיות משבר הקורונה, משברים קודמים יכולים ללמד על ההתנהלות המצופה מדירקטור בשעת משבר • כמה צעדים פשוטים וחשובים יכולים לעזור בעת הזו

ישיבת דירקטוריון / צילום: שאטרסטוק
ישיבת דירקטוריון / צילום: שאטרסטוק

חשוב להבין שמשבר עולמי אינו מספק "פטור" מאחריות משפטית ביחס להפסדים. הפסיקה שניתנה בעקבות אירועי 2008 מלמדת שבתי המשפט לא נטו לקבל את הטיעון שהנזקים נגרמו רק כתוצאה מהמשבר ובדקו אם התנהלות נושאי המשרה תרמה לנזק. לכן, דווקא כעת נדרשים דירקטורים להקפיד במילוי חובותיהם, וכדאי לדבוק במספר כללים:

1. עבודה צמודה של הדירקטוריון עם בעלי התפקידים בחברה - למרות הבידוד ואי היכולת להתכנס בחדר הישיבות הקבוע - דווקא בשעה זו נדרש הדירקטוריון לעבודה מתואמת וצמודה עם ההנהלה, היועצים, נציגות העובדים וכו'. זו אינה העת להסתפק בישיבות רבעוניות. יש לקיים ישיבות בתכיפות ובכל פעם שסוגיה מהותית עומדת להכרעה.

2. בלב עבודת הדירקטוריון בעת משבר עומדת משימת ניטור הסיכונים - הדירקטוריון נבחן כעת על יכולתו לזהות ולהגיב לסיכונים שמביא המשבר. עליו לבחון לעומק את המידע והתרחישים שמציגה ההנהלה, להעריך את חוסן החברה בטווח הקצר והארוך, ולהחליט על צעדים למזעור הסיכונים. ראוי לשקול הקמת ועדת דירקטוריון לניטור סיכונים.

3. המידע הנמסר לדירקטוריון (board-level information) צריך להתאים לימי משבר - בימים כתיקונם, דירקטוריון יכול להסתפק בעדכונים "במבט למעלה" ואין תועלת "להציף" אותו בפרטים. ואולם, בעת משבר צריך הדירקטוריון לשמור על רמת התעדכנות גבוהה, היות שקשה לדעת איזה נתון או אירוע יתגלה כבעל השפעה קריטית. דירקטורים חייבים לדרוש מידע מפורט ביחס למצב החובות של החברה, האשראי, הנזילות, העמידה בקובננטים וכדומה.

4. לקבל ייעוץ מבעלי מקצוע הכרחיים בסוגיות מפתח - הדירקטוריון נדרש לוודא שההנהלה מקבלת ייעוץ מבעלי מקצוע (רואי חשבון, עורכי דין ועוד) בסוגיות המחייבות הבנה מקצועית. לדוגמה, סביר שהחברה נזקקת בעת הזו לייעוץ משפטי ביחס לתוקף התחייבויותיה החוזיות שקיומן מסוכל כעת. לפי הפסיקה, דירקטורים המסתמכים בזהירות על חוות דעת רציניות עשויים לזכות בהגנה משפטית, אפילו כשנעשות טעויות.

5. לשקול מחדש עסקאות בשלבי גיבוש ואין להתקדם "על אוטומט" ובמקביל לרענן הערכות שווי או חוות דעת אחרות שהוכנו עבור העסקה.

6. לוודא שההנהלה עומדת בקשר עם רגולטורים וגופי ממשל ומעודכנת בהנחיותיהם.

7. לוודא שהמידע שהחברה מפרסמת לציבור מספק גילוי נאות על השלכות המשבר - דירקטור בחברה ציבורית נושא באחריות מכוח החוק לפרסום מידע מטעה. דווקא בימים סוערים, חשוב

להקפיד על גילוי נאות: הפסיקה גורסת שבעוד שהשקעה שכשלה אינה גורמת כשלעצמה להטלת אחריות על דירקטורים, אי-הדיווח על תמרורי האזהרה - דווקא כן.

8. להקפיד על עבודת דירקטוריון מיודעת ומתועדת - חלק מהקונפליקטים שיעורר המשבר ודאי יתגלגלו לבתי המשפט. דירקטור צריך לדעת שעבודתו תעמוד לביקורת משפטית. עליה לשמור על סטנדרט גבוה וגם להיות מתועדת לצרכי הליך משפטי. הסיכון להטלת אחריות משפטית על דירקטור בגין החלטות כושלות פוחת כשהוא מוכיח שלהחלטה הוביל תהליך עבודה מושכל.

למרות הלחצים, יש לקיים ישיבות דירקטוריון מסודרות, עם סדר יום ידוע, חומר רלוונטי המופץ מבעוד מועד ופרוטוקולים מפורטים. בתי המשפט רואים בפרוטוקול את הראיה המרכזית ביחס לשיקול דעת הדירקטורים ויש להקפיד על תוכנו.

9. להעריך מחדש את מדיניות החברה (כמו מדיניות תגמול ומדיניות דיבידנד) שנקבעה טרם המשבר ולהמשיך ליישם בקפדנות תוכניות אכיפה פנימיות .

10. משבר הוא תמיד גם הזדמנות - הנפילות בבורסות קורצות למשקיעים המעוניינים לנצלן, ועל הדירקטוריון להיות ער לכך. מאידך, יש לשמור על ערנות גם להזדמנויות חדשות שנפתחות לחברה. 

הכותבת היא עורכת דין, מובילת תחום ניירות ערך במשרד גורניצקי ושות'