בארה"ב מחייבים את חברות התעופה להחזיר כסף על טיסות שבוטלו. ומה בישראל?

משרד התחבורה האמריקאי הודיע לכל חברות התעופה המסחריות כי עליהן להחזיר את מלוא העלות ששילמו נוסעים על טיסות שבוטלו בעקבות משבר הקורונה • ובינתיים, בישראל מקדמים תיקון חקיקה שיפגע ברוכשי הכרטיסים

נמל התעופה בסולט לייק סיטי בארה"ב ריק כמעט לחלוטין / צילום: Rick Bowmer, AP
נמל התעופה בסולט לייק סיטי בארה"ב ריק כמעט לחלוטין / צילום: Rick Bowmer, AP

כספי צרכנים בהיקף של 35 מיליארד דולר שבויים בידי חברות התעופה ברחבי העולם בגין טיסות שבוטלו. החברות מעדיפות שלא להחזיר את הכספים הללו, שמהווים כיום אוויר לנשימה עבורן במצב שבו תזרים המוזמנים הולך ואוזל.

חברות התעופה מנסות בדרכים יצירתיות לדחות את ההחזר למועד לא ידוע, ובמצב האידאלי מבחינתן לספק לצרכנים במקום הכסף שובר למימוש עתידי. אלא שהצרכנים הם לא אלא שצריכים לממן את חברות התעופה, למרות המצב החמור שאליו הן נקלעו. כעת מגיעה ההתערבות הממשלתית בארה"ב. 

משרד התחבורה האמריקאי הודיע לכל חברות התעופה המסחריות כי עליהן להחזיר את מלוא העלות ששילמו נוסעים על טיסות שבוטלו או שנדחו בעקבות שיבוש לו"ז הטיסות לאור משבר הקורונה. בהודעה מנמק המשרד כי הוא קיבל מספר גדול של תלונות מנוסעים שמחזיקים בכרטיסי טיסה, כולל כאלה שמוגדרים ככרטיסים "ללא החזר", ולכולם יש תלונה דומה - בקשתם לקבל את כספם חזרה נדחית. חלק מהנוסעים מסכימים לקבל שובר למימוש עתידי, אבל אחרים דורשים את כספם חזרה.

"אנחנו מזכירים לחברות כי הנוסעים זכאים להחזר על טיסות שבוטלה או המריאה בעיכוב משמעותי", כך נכתב במכתב שקיבלו מנהלי חברות התעופה בארה"ב. עוד מזכירים לחברות כי כך היה נהוג גם במשברים קודמים דוגמת ה-11 בספטמבר וסופת ההוריקן קתרין. "למרות שהיקף משבר הקורונה הוא חסר תקדים בענף, החובה להשיב לצרכנים את כספם נותרה ללא שינוי".

במקרים שבהם יהיה צורך, מוזהרות החברות כי הרשויות האמריקאיות ינקטו צעדים נגדן.

הדרישה מהחברות היא ליצור קשר עם הנוסעים, להציע להם את אופציית השובר למימוש עתידי או לקבל החזר מלא על טיסה שלא בוצעה - גם אם רכשו מראש כרטיסים שלא ניתן לבטל (non-refundable). "הנושא אינו מדוע הטיסה בוטלה והאם זה מכורח של נסיבות שלא תלויות בחברת התעופה, אלא העובדה שהטיסה לא בוטלה באשמת הלקוח, ולכן על החברה להשיב לו את כספו".

שוק התעופה הפנים-ארצי בארה"ב אומנם עדיין פועל, אך מאות טיסות מבוטלות מדי יום. בזירה הבינלאומית החברות מפעילות טיסות בודדות, בהן גם טיסות יונייטד לתל-אביב (על טיסות אלה מורשים לעלות רק בעלי דרכון ישראלי).

נתוני רשויות התעופה האמריקאיות מציינות כי ביום ראשון, 5 באפריל, עמדה תנועת הנוסעים בכל נמלי התעופה בארה"ב על 122 אלף נוסעים, צניחה של 95% לעומת ה-5 באפריל אשתקד, אז עמדה תנועת הנוסעים על 2.46 מיליון נוסעים. עוד נזכיר כי חברות התעופה בארה"ב קיבלו חבילת סיוע של כ-50 מיליארד דולר, מחצית מהסכום כהלוואה בתנאים נוחים.

אל על מבטיחה להחזיר את הכסף כשתחזור לפעילות

ומה בישראל? סיוע ממשלתי לחברות התעופה עדיין לא ניתן, וגם הצרכנים מופקרים לטובת תיקון בחוק התעופה שצפוי לעבור בהצבעה בכנסת בימים אלה. התיקון מבקש לשנות זמנית את החוק (חוק טיבי) ולקבוע כמה סעיפים מהותיים לצרכן - ראשית השבת כספים לצרכנים בתוך 90 ימים במקום 21 ימים, וזאת על טיסה שבוטלה או המריאה באיחור של 12 שעות (במקום 8 שעות כיום). עוד קובע התיקון כי החוק יחול רטרואקטיבית מ-1 במרץ, וכי הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי (של 1,300 עד 3,100 שקל) אלא רק להחזר הכספי. החוק מתייחס לחברות התעופה הישראליות ולחברות התעופה הזרות שיש להן נציגות בישראל.

אלא שגם בהרעה של סעיפיו, עדיין מאות מיליוני שקלים מכספי הצרכנים נמצאים ברשות החברות. באל על, למשל, עונים לפונים כי כספם יוחזר כשהחברה תשוב לפעילות. מתי זה יקרה? איש לא יודע.

מה שבטוח הוא שצרכנים לא צריכים לממן את חברות התעופה, עם כל הסימפתיה למצבן הקשה בעקבות משבר הקורונה.