שש טעויות נפוצות שעלולות לעלות למשקיעים ביוקר

בתקופה האחרונה אנו נתקלים ביותר ויותר משקיעים "יושבי מזומן", שמתלבטים אם למרות חששותיהם לגבי ההשלכות של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית, לא כדאי בקרוב להגדיל את החזקותיהם במניות • ייתכן כי תהיה זו אכן הזדמנות העשור - רק חשוב לנקוט משנה זהירות

סוחר מיואש בבורסת וול סטריט / צילום: Associated Press
סוחר מיואש בבורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

אנחנו נמצאים במציאות שלא הכרנו עד כה, בעקבות התפשטות מגפת הקורונה בעולם. ההתמודדות עם מציאות זו מחייבת צניעות כמובן, והבנה כי ייתכן שחבילות התמריצים הפיסקליים הניתנות בימים אלה בכלכלות השונות בעולם לא יהיו מספיקות כדי למנוע מהכלכלה העולמית לשקוע בהאטה משמעותית.

על רקע הרמות הנמוכות שבהן נסחר מדד דאו ג'ונס (מינוס 35% מתחילת השנה), ובדומה למדדים מובילים אחרים בעולם, אנחנו נתקלים ביותר ויותר משקיעים "יושבי מזומן", שמתלבטים אם למרות חששותיהם לגבי ההשלכות של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית והשווקים הפיננסיים, לא כדאי בקרוב להגדיל את החזקותיהם במניות. ייתכן כי תהיה זו אכן הזדמנות העשור - רק חשוב לנקוט משנה זהירות.

לאופטימיים שבינינו, ריכזנו את שש הטעויות הנפוצות של משקיעים. 

  1. תיאום ציפיות. היו מוכנים לקנות ניירות ערך כשיש תנודתיות חדה והשווקים ממשיכים ליפול. אל תצפו שתצליחו לקנות כשהשוק יהיה ברמתו הנמוכה ביותר.                                                                
  2. אסטרטגיית ההשקעות נבחנת לאורך זמן. כלומר, יש לבחון את האסטרטגיה שנבחרה לאחר שנה או שנה וחצי לכל הפחות. בהקשר הזה, זכרו כי בבחינת שלושת המשברים הפיננסיים ב-30 שנים האחרונות, ניתן לראות כי ללא קשר להיקף הירידה בשווקים, טווחי הזמן ל-recovery מלא של השווקים - כלומר, לחזרה לרמת המחירים שהיו לפני תחילת המשבר - נעו בין 22 חודשים ל-48 חודשים.                                  
  3. מהם הסקטורים והמניות הספציפיות שאתם מתכוונים לקנות? הגדירו זאת לעצמכם מבעוד מועד, ואל תחכו לרגע האחרון. ייתכן כי הבנקאי שלכם לא יהיה זמין עבור התייעצויות (מרבית הצוותים עובדים בשבועיים האחרונים במתכונת מצומצמת) או שאתר הבנק שלכם לא יעמוד בעומס וייתקע ברגע האמת, כפי שקרה כבר כמה פעמים בשבועיים האחרונים עם אתרים של בנקים שונים בעולם. לפיכך, עדיף גם להעביר את ההוראות שלכם לבנק כשקבעתם מבעוד מועד את מחירי הקנייה המקובלים עליכם.                                          
  4. תפסת מרובה - לא תפסת. אל תנסו להשקיע את כל הסכום שאתם מייעדים למניות בפעם אחת, ואל תנסו לתזמן את השוק. רבים ניסו זאת בעבר ללא הצלחה מרובה. להפך, נסו לפרוס את הסכום שאתם רוצים להשקיע בהדרגתיות על פני שלוש נקודות בזמן. קל יותר להשקיע בכל פעם שליש מהסכום מאשר להשקיע את כל הסכום בפעם אחת. אם השוק ממשיך לרדת, דבקו באסטרטגיה והמשיכו לקנות. כמובן, הביאו בחשבון שלרוב מפספסים את הנקודה הנמוכה ביותר, וקונים את הסכום השלישי כשהשוק כבר במגמת עלייה. זכרו, בראייה של שנה שנה וחצי קדימה, לא כל כך משנה אם תתפסו את השוק ב-35% או ב-30%. מה שחשוב זה שלא תפספסו את ההזדמנות להיכנס לשוק ולהגדיל את רכיב המניות שלכם, בגלל ניסיון תזמון של השוק ברמתו הנמוכה ביותר.                                                                                           
  5. אל תהיו מופתעים אם ברגע האמת יהיה לכם קשה לקבל החלטות. משבר הקורונה הוביל את השווקים הפיננסיים לשיא היסטורי ברמת התנודתיות. לכן, היו מחושבים ופחות אמוציונליים. אל תשנו את האסטרטגיה שלכם ואל תשנו את מחירי הלימיט לקנייה בכל עת - פשוט דיבקו באסטרטגיה שקבעתם לעצמכם.              
  6. הישארו אופטימיים. ברור כי קשה לכולנו בשלב זה לדעת מה יהיו ההשלכות של המדיניות הכלכלית בישראל ובעולם בטווח היותר ארוך, הן על הכלכלה הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. עוד ארוכה הדרך, אבל זיכרו כי השוק כבר ירד 35% מתחילת המשבר, ולכן גוברת ההסתברות שהירידות המשמעותיות ביותר מאחורינו. העדיפו השקעה בסקטורים ובמניות שייצאו מהמשבר הנוכחי מהר יותר מסקטורים אחרים.
    כמו כן, זיכרו כי מחירי חלק מהמניות ירדו בצורה משמעותית כתוצאה ממכירה מאסיבית של תעודות סל ו-ETFs שלהן הן משתייכות, ולא בהכרח בגלל שהתמחור שלהם לא אטרקטיבי. 

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית של לוסיד השקעות פמילי אופיס. בתפקידה הקודם כיהנה כמנכ"לית הבנק השוויצרי פיקטה בישראל. היא בעלת רישיון לניהול תיקי השקעות מהרשות לניירות ערך. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפים של כל אדם