הפגנות העצמאים נמשכות: "אין לנו שום אופק, אנחנו דורשים קצבה מסודרת"

הבוקר יצאה שיירת מחאה רכובה של עצמאים במטרה להעביר מסר לממשלה כי הפתרון שהוצע למגזר העסקי לא ימנע את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים • נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי: "אנחנו רואים מול העיניים שלנו את מחדל יום הכיפורים מתהווה ומתגבש כל יום"

המענק לעצמאים אמנם הורחב, אך מחאת העצמאים נגד המדינה לא שוככת: הבוקר יצאה שיירת מחאה רכובה (מחאת הרכבים השלישית בשלושת השבועות האחרונים) לסיבוב רכוב בתל אביב במטרה להעביר מסר לממשלה כי הפתרון שהוצע למגזר העסקי לא ימנע את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים ויגרור את כל המשק למשבר כלכלי חריף.

ההפגנה היא המשך החרפת המאבק של העסקים הקטנים והעצמאים, עלייה דווח לראשונה ב"גלובס", נגד תוכניות הסיוע שמציעה הממשלה לעסקים, שאינן מספקות פתרון לטענתם. כל ארגוני העצמאים במדינה התאגדו יחד לטובת העניין וקראו לחבריהם להצטרף הבוקר לשיירת הרכבים שיצאה מחניון הצוק בתל אביב, עברה דרך בנק ישראל וקריית הממשלה בתל אביב, וחזרה אל חוף הצוק לפני שעה קלה.

לדברי עופר שטרית, יו"ר כפיים וממובילי מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים, "מאות אלפים ניצבים בפני התמוטטות, ובממשלה מציעים לנו פלסטרים. עולם התרבות והאירועים היה הראשון שנסגר כבר לפני חודש, וברור לכולם שיהיה האחרון שיצא מהמשבר. אין לנו שום אופק, אנחנו לא רוצים מענקים, אנחנו דורשים קצבה מסודרת וקרן חירום להתאוששות".

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום
 הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

לדברי נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, "העצמאיים בישראל, הנושאים בעיקר נטל המסים והמפעילים את גלגלי הכלכלה הישראלית, מוצאים עצמם פעם אחר פעם נלחמים על זכויות בסיסיות של קיום. סוכני הביטוח הם חלק מבשרו של מאבק העצמאים. מבין 13,500 סוכנים בעלי רישיון בישראל, כ-8,000 הם עצמאים. הגיע הזמן שהממשלה תזכור את צינור ההכנסות החשוב הזה ותסייע כאשר אין בו זרימה".

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום
 הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

"קובעי המדיניות - תתפטרו"

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, נאם לפני שעה קלה בחניון חוף הצוק בפני המפגינים ובין היתר אמר: "המגה אירוע שאנחנו נמצאים בו גדול בהרבה מאפליית העצמאים בשנים האחרונות ומהעובדה שבמשך שנים נבחרי הציבור והממסד לא רק שלא עודדו את המגזר העסקי לשפר את הביצועים שלו לרווחת כלל ילדי ישראל אלא הציבו בפניו מכשולים אין קץ. אבל הפעם אנחנו באירוע גדול מזה, והגורמים המקצועיים באוצר נכשלו מבחינה מקצועית לטפל באירוע בסדר גודל כזה והכשילו וממשיכים להכשיל את שר האוצר ואת ראש הממשלה. שאותם בחר עם ישראל למשול כאן ולקבוע מדיניות, ולכן זאת אחריות שלהם".

"במבחן התוצאה המקצועית נכשלתם, ואתם ממשיכים בשלכם ומביאים לנו מודלים הזויים ובלתי מקצועיים שלא יאפשרו למגזר העסקי בסיום המשבר הבריאותי להחזיר את המשק לפעילות מלאה", המשיך גינדי. "והתוצאה הרת גורל למדינת ישראל היא משבר כלכלי חברתי וביטחוני מסוכן. כל קובעי המדיניות - אנחנו רואים מול העיניים שלנו את מחדל יום הכיפורים מתהווה ומתגבש כל יום, אנחנו מוותרים על הפעימה הראשונה המגוחכת, 3,000 שקל בממוצע ל-25% מהעסקים. זה הפתרון המקצועי שלכם למגזר העסקי? רק מתווה חוק מס רכוש וקרן הפיצויים הוא המודל הנכון שיאפשר להחזיר את המשק לפעילות מלאה. אם אתם לא יודעים מה ואיך לעשות תתפטרו ויפה שעה אחת קודם כי עדיין ניתן להציל את מדינת ישראל, אבל לא כאשר אתם נמצאים על ההגה המכוון".

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום
 הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

נשיא להב עו"ד רועי כהן: "לוקחים את האחריות בידנו. לצערי שוב פעם בגלל שמדינת ישראל מפקירה את ציבור העצמאים והעסקים הקטנים, מאות אלפי עסקים נשארו ללא מענה על פיצוי וירידה בהכנסות. היום רתמנו למאבק את כל ארגוני העצמאים, ויחד אנחנו יוצאים כאגרוף אחד לומר לממשלת ישראל: עצמאים הם לא אזרחים סוג ב' ולא שקופים. אל תתנו שהמשבר הכלכלי יהיה גדול יותר מהמשבר הבריאותי. אנחנו דורשים מנגנון פיצוי של קרן מס רכוש, על בסיס ירידה במחזור. עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מידי ולא יישארו עסקים לפצות אותם. אני קורא לרוה"מ מספיק עם היחס המזלזל כלפי חצי מיליון משפחות".