לבקשת "גלובס": דיון בבג"ץ הועבר היום בשידור חי

הדיון עסק בעתירות שהגישו האגודה לזכויות האזרח, בטענה כי אין לשב"כ הסמכה חוקית לעשות שימוש ביכולותיו לנושאים אזרחיים, וכי על הממשלה למצוא חלופות עבור המאבק בהתפשטות הקורונה • פרופ' סיגל סדצקי בדיון: "אין כוונה להפסיק את השימוש באיכוני השב"כ"

מתוך הדיון שהועבר בשידור חי מבית המשפט העליון / צילום: צילום מסך, גלובס
מתוך הדיון שהועבר בשידור חי מבית המשפט העליון / צילום: צילום מסך, גלובס

היסטוריה בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט: על רקע משבר הקורונה שמונע התקהלויות, ובעקבות בקשה שהגישו "גלובס" וכתב המשפט אבישי גרינצייג, דיון של בית המשפט העליון מועבר כעת (ה') בשידור חי באינטרנט.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הודיעה כי הדיון, בעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד תקנות שעת החירום שמאפשרות למשטרה ולשב"כ לעקוב אחר חולי קורונה, מועבר בשידור ניסיוני, ובהמשך ישודרו דיונים נוספים.

"מערכת בתי המשפט מקפידה כל העת על הגשמת עיקרון פומביות הדיון. כך בימים כתיקונם וכך באילוצים המתחייבים ממצב החירום ובהתאם להנחיות משרד הבריאות", כתבה חיות.

לדברי הנשיאה, "בהמשך להחלטות שניתנו בבקשות קודמות בהקשר זה, נשוב ונציין כי אנו שוקדים על הפעלת שידור ישיר ניסיוני של דיונים נבחרים בבית המשפט העליון באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית, וזאת לרבות תיקוף נוהל מתאים שיפורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת".

סמוך למועד הדיון פרסמה נשיאת העליון חיות נוהל הקובע כי "בשלב זה ישודרו במסגרת הפרויקט הניסיוני דיונים נבחרים בהליכים תלויים ועומדים בבית המשפט העליון בלבד, בהיקף של כעשרה שידורים מדי שנה. כמו כן, בשלב זה ישודרו דיונים בעתירות לבג"ץ או בהליכים המתבררים בפני הרכב מורחב בלבד".

על-פי הנוהל, כל בקשה תידון בפני ההרכב שיעביר את הבקשה לצדדים להליך, ולאחר מכן יחליט אם להתיר את צילום ושידור הדיון.

הדיון הבוקר עוסק בעתירות שהגישו האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שחר בן-מאיר וגופים נוספים, בטענה כי אין לשב"כ הסמכה חוקית לעשות שימוש ביכולותיו לנושאים אזרחיים, וכי על הממשלה למצוא חלופות עבור המאבק בהתפשטות הקורונה.

נציין כי בעקבות הוראות משרד הבריאות והחשש לבריאות הציבור, קיימות מגבלות על הגעה של עיתונאים ושל הציבור בכלל לדיונים שעדיין מתקיימים בבתי המשפט. בבקשה לשידור הדיון טען כתב המשפט של "גלובס", אבישי גרינצייג, כי מן הראוי לאפשר את שידור דיוני העליון גם בעת הזו כדי לממש את עיקרון פומביות הדיון בימי הקורונה. בבקשה הוזכר כי במספר החלטות שניתנו לאחרונה הבהיר בית המשפט כי אין התנגדות עקרונית לצלם דיונים בבג"ץ באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית, אולם ההיערכות לכך טרם הושלמה. 

"אין כוונה להפסיק את איכוני השב"כ"

במהלך הדיון, עו"ד שוש שמואלי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, המייצגת את הממשלה, חשפה את מספר החולים שנחשפו בעקבות השימוש באיכוני השב"כ. לדבריה בדיון, לא פחות מ-4,600 אנשים שהתבררו כחולים נשלחו לבידוד באמצעות מעקב השב"כ. מדובר במספר דרמטי, המהווה כמעט 50% ממספר החולים המאומתים בישראל בניכוי מעל 2,000 החולים שנדבקו בשהותם בחו"ל.

בדיון ביקשו השופטים להבין אם הממשלה בוחנת חלופות לשימוש באיכונים הפוגעות פחות בזכות לפרטיות. לדברי הממשלה, טרם נמצאה אפשרות טובה מספיק. עו"ד שמואלי התייחסה לאפליקציית "המגן" של משרד הבריאות ואמרה כי "400 אלף מתוך 1.5 מיליון משתמשים הסירו את אפליקציית 'המגן' לאחר שהתקינו אותה. זה לא מספיק. אנחנו צריכים 4 מיליון אנשים. האפליקציה הזו לא מספיק טובה. היא נותנת לאדם אינדיקציה לבדוק את עצמו, אך יש לה הרבה שגיאות".

פרופ' סיגל סדצקי ממשרד הבריאות אמרה כי לא רק שאין כוונה להפסיק את השימוש באיכוני השב"כ, אלא הצורך בכך מתעצם דווקא עם החזרת המשק לפעולה. לדבריה, משרד הבריאות שוקל להרחיב את השימוש באיכונים גם למעגל השני של חולי הקורונה.

"השידור החי - צעד מבורך"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר: "אני מברך על היוזמה החשובה שתאפשר לאזרחי ישראל לצפות בדיוני בית המשפט העליון, המהווה יסוד חיוני שאין בלתו בדמוקרטיה הישראלית. שקיפות ופומביות ההליך המשפטי יחזקו את אמון הציבור במערכת המשפט בכלל ובבג"ץ בפרט, וכולי תקווה שהשידורים הניסיוניים יהפכו לדבר של קבע".

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר: "צילום ושידור הדיון היום בבית המשפט העליון - הגם שמדובר בצעד ניסיוני ובאיחור ניכר - הוא צעד מבורך. כדי להגשים את עיקרון פומביות הדיון במאה ה-21 ובייחוד בעידן הדיגיטלי - זה צריך להיות הסטנדרט בכל הדיונים, למעט אלה המתנהלים בדלתיים סגורות. טענתי כך עוד בהיותי עורך דין מן המניין, אחר-כך בכהונתי כחבר כנסת ובימיי הראשונים בתפקיד שר המשפטים. זו הדרך היחידה בה ניתן יהיה להגיע לשיקוף אמיתי של המתחולל באולם בית המשפט, וכך נזכה לפיקוח טוב יותר על מערכת המשפט".