דרעי חתם על תקנות שיאפשרו פטור מארנונה לעסקים. מי זכאי ומי לא?

שר הפנים חתם על תקנות שיאפשרו פטור מתשלום ארנונה לעסקים • הרשויות המקומיות יוכלו לבחור בין שני מסלולים: מתן הנחה מיידית לתקופה של שלושה חודשים או הנחה כוללת של 25% בתשלום עד סוף 2020

אריה דרעי צילום: רפי קוץ
אריה דרעי צילום: רפי קוץ

לאחר שורת הצהרות והבטחות והמתנה שנמשכה שבועיים, חתם שר הפנים אריה דרעי על התקנות שיחייבו את הרשויות המקומיות להעניק פטור מארנונה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. הרשויות המקומיות יחויבו להעניק הנחה מיידית למשך שלושה חודשים, או לחילופין להעניק הנחה כוללת של 25% בתשלום עד סוף שנת 2020.

מהודעת שר הפנים עולה כי משרדו יקצה תקציב בגובה 2.8 מיליארד שקל לצורך שיפוי הרשויות המקומיות בגין אובדן הכנסה. שני שלישים מהתקציב - 1.7 מיליארד שקל - יועברו לרשויות המקומיות בתקופה הקרובה.

מי זכאי לפטור? לפי ההודעה "התקנות יחולו על המגזר העסקי, לרבות משרדים, שירותים ומסחר, תעשייה, בתי מלון, בתי מלאכה, חניונים ועוד". במסלול הפטור המיידי, הפטור יחול על התקופה שבין ה-1 במרץ ועד ל-31 במאי.

עם זאת, נכסים מסוימים יוחרגו ולא יהיו זכאים להנחה או לפטור מתשלום הארנונה. מהתקנות עולה כי עם העסקים שלא יהיו זכאים נמנים בין היתר: נכסים שמסווגים כמבנה מגורים או חקלאי, בנקים וחברות ביטוח, מערכות סולריות, מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת, חנויות אופטיקה, חנויות למוצרי היגיינה וכן מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת או מחשבים.

שר הפנים, אריה דרעי: "אנחנו נמצאים בתקופת משבר קשה. זו בשורה עבור בעלי העסקים שחלקם עומדים בפני קריסה. הסיוע יקל על המצוקה התזרימית של העסקים ולצד זאת יבטיח את הרציפות במתן השירותים החיוניים שניתנים לתושבים ע"י הרשויות המקומיות בשעת חירום זו".

יו״ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, בירך על המהלך אך גם הוסיף ביקורת: "אני מברך את השר דרעי על קבלת דרישת השלטון המקומי להעניק פטור מארנונה לעסקים לשלושה חודשים. מתן אופציית ההנחה השנתית של 25% לצערנו לא רלוונטית במציאות שבה רבים מהעסקים לא ישרדו את השנה הקרובה. השלטון המקומי מחויב לעסקיו ולתושביו, והפתרונות היחידים הם אלה של כאן ועכשיו".

 דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי, מסר בתגובה להחלטת הממשלה: ״הדרך להצלת המשק עוד ארוכה אך זהו צעד משמעותי שמעניק אוויר לנשימה לעסקים שמחוסרי הכרה כבר כמה שבועות. השלב הבא יהיה בשחרור המשק כולו ומתן מענה אמיתי בפיצויי עובדים, עסקים ומעסיקים באופן הולם ומדויק לכל סקטור במשק״.