בדרך למענק של 10,000 שקל: באוצר מתנגדים, אז מי הבטיח לויזל?

מנכ"ל פוקס הראל ויזל טען כי ראש הממשלה הבטיח מתן מענק של 10,000 שקל על כל עובד שייקלט מחדש מחל"ת. אלא שבאוצר מתנגדים למהלך • איך זה ייגמר?

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

האם המדינה תשלם מענקים למעסיקים עבור העסקת מובטלים או עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום? במגזר העסקי וגם באקדמיה קוראים לממשלה להשתמש בתמריצים כספיים כדי לעודד את המעסיקים לקלוט מחדש עובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו.

השבוע מנכ"ל ובעלי רשת פוקס, הראל ויזל, כי התוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא לשלם מענק חד פעמי של 10 אלפים שקל לכל מעסיק עבור כל מובטל שייקלט מחדש אצלו בעבודה. בפרסום אחר בכלי התקשורת נטען כי סכום המענק יעמוד על 4,000 שקל - שישולם תחילה כהלוואה ויהפוך למענק אם העובד לא יפוטר. גורם אחר המעורב במו"מ אמר ל"גלובס" כי "אלה סתם מספרים שנזרקים לאוויר".

באוצר מסרבים לפי שעה להתייחס למענק ומדוברות המשרד נמסר כי "כשתהיה החלטה נגיב". מאחורי התגובה הלקונית הזו מסתתרת התנגדות רבה למהלכים מהסוג הזה - גם בגלל עלותם התקציבית הגבוהה וגם בגלל החשש שהמעסיקים ינצלו לרעה את התמריצים כדי להוציא כסף מהמדינה בלי לקלוט עובדים.

ויזל: "שלא יעשו פויילע שטיק"

ויזל עצמו התייחס לחשש הזה. "אמרתי לראש הממשלה לא לשלם למעסיקים את הכסף ביום שהם לוקחים את העובד מחל"ת", אמר בראיון לתוכנית "לא דופקת חשבון", "שלא יעשו פויילע שטיק על הממשלה שייקחו את הכסף ולמחרת יפטרו אותו - (שישלם את המענק ע"ב) רק אחרי שלושה חודשים שהם מעסיקים את העובד ברצף".
בראיון לתוכניתה של העיתונאית ליאת רון ב-104.5 FM, תיאר ויזל מה מתכנן ראש הממשלה נתניהו לעשות כדי לחלץ את המגזר העסקי. נציין כי ליאת רון היא עיתונאית ב"גלובס".

"התוכנית היא עם כמה שלבים", אמר ויזל, "פעם אחת פיצוי אחיד לכל העסקים על הנזקים העצומים במרץ-אפריל כשהמשק סגור וכל העסקים מדממים למוות, ותוכנית שנייה שראש הממשלה מאוד אהב אותה היא תמרוץ להחזרת עובדים חזרה מיד למעגל העבודה.

"הרעיון הוא מאוד פשוט. התוכנית באה ואומרת שכל מעסיק יקבל 10 אלפים שקל לכל חל"ת. החל"ת עולה 7,000 שקל לחודש למדינה. ב-10 אלפים שקל המעסיק יקבל חודש וחצי, וככה המעסיקים יקבלו ביטחון ויתחילו לקלוט בחזרה את העובדים. המדינה משלמת היום 7 מיליארד שקל בחודש על החל"ת. בוא נאמר שייקלטו 800 אלף מתוך העובדים, אז יהיה מענק חד פעמי לכל העסקים כולל המסעדה שמעסיקה ארבעה עובדים והרשת שמעסיקה 300 עובדים. המדינה לא משלמת והמשק מתחיל לזוז".

באוצר שוקלים להאריך את תקופת הזכאות

באוצר מסרבים עקרונית לשינויים במודל החל"ת, מתוך חשש שכל שינוי שייעשה ינוצל לרעה על ידי המעסיקים. כדוגמה לכך ציינו באוצר את ההחלטה לאפשר לעובדים שהוצאו לחל"ת לקבל דמי אבטלה, שהתקבלה בתחילת המשבר, החלטה שנוצלה גם על ידי מעסיקים חזקים ששחררו עובדים לחל"ת והעבירו למעשה למדינה את נטל תשלום שכרם.

במקרה של ההצעה לשלם מענק למעסיקים החשש הוא שהם יוציאו בכוונה את עובדיהם לחל"ת כדי לסחוט מהמדינה את הפיצוי על קליטתם מחדש. השינוי היחיד שבאוצר מוכנים לשקול הוא הארכת תקופת הזכאות לחל"ת מעבר למצב כיום. התמיכה של ויזל והמעסיקים בהצעה ברורה, אולם גם כלכלנים בכירים סבורים שהממשלה צריכה להשתמש בסיוע באופן שיתמרץ קליטה מחדש של עובדים שהוצאו לחל"ת.

אחד מהם הוא פרופ’ צבי אקשטיין, דיקאן בית הספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי (IDC) הרצליה. אקשטיין, מנהל מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי אמר ל"גלובס" כי יש מקום לאפשר לעובדים שיצאו לחל"ת לחזור ולעבוד במשרה חלקית כשהמדינה משלימה את ההכנסות של העובד לגובה של משרה מלאה.