שלטים של עסקים בימי קורונה / צילום: גלובס

תכף נשוב? 23 סיפורים על עסקים קטנים ומה שעשתה להם הקורונה

כתבי גלובס |  30.4.2020

מאחורי כל שלט יש עסק ואנשים ופרנסה. בימי שגרה השלטים שעל דלתות החנויות כמעט שקופים, אבל בימים של סגר והסתגרות הם משקפים את סיפורה של הכלכלה הישראלית כולה • 23 סיפורים על הישרדות ויוזמה של עסקים קטנים ברחבי ישראל • השראה: מיזם "1,100 דלתות" של טדי כהן

מאחורי כל שלט יש עסק, מאחורי כל עסק יש אנשים ומשפחה ופרנסה וסיפור. עשרות אלפי עסקים הפסיקו לפעול בתקופה האחרונה. חלקם חזרו השבוע לפעילות חלקית, אחרים נסגרו לתמיד. השגרה, כמו שהיא זכורה לנו, עוד רחוקה, אם בכלל תשוב. 

בשבועיים האחרונים יצאו כתבי וצלמי "גלובס" לפרויקט תיעוד מיוחד ברחובות הערים. השלטים שעל דלתות החנויות מספרים את סיפורי ההתמודדות של העסקים הקטנים והבינוניים בתקופה הקשה הזאת. חלקם הכילו מידע אינפורמטיבי על מסכות ואלכוג'ל, אחרים הביעו תקווה לימים טובים יותר. פה נתקלנו בהומור, שם קלטנו ציניות כאובה. ראינו גם לא מעט צעדים ראשונים של ניסיון לחזור לשגרה. 

כתבות נוספות בפרויקט:
הסטודיו ליוגה בירושלים שמאפשר לתלמידים להחליט כמה לשלם
חנות הממתקים בבאקה אל גרבייה שמחלקת מתוקים למי שידם אינה משגת
המסעדה באילת שהחליטה לצלול למעמקי הים עד שהסערה תחלוף

מירושלים ועד פתח תקווה, מבני ברק ועד אילת, מנהריה ועד באקה אל גרבייה - אלו הם סיפוריהם של 23 עסקים קטנים. 23 שלטים שאולי מייצגים סיפורים אישיים, פרטיים, אבל הם מקפלים בתוכם את סיפורה של הכלכלה הישראלית כולה. הם משל ליצירתיות הישראלית, ליצר ההישרדות, לפנייה הבלתי-אמצעית, לנזק הכלכלי שנגרם ולעידן החדש שבפתחו אנחנו ניצבים.

הגלריה לספרות / חנות ספרים משומשים בירושלים

הגלריה לספרות, ירושלים / צילום: גלובס
 הגלריה לספרות, ירושלים / צילום: גלובס

משה בר, בעלים: "החנות שלנו לא פתוחה, אנחנו עובדים רק דרך האינטרנט וכל הבטחות הממשלה לסיוע לעסקים זה שקר וכזב. זה כבר החודש השני שבו אנחנו מנסים להשיג את מה שהבטיחו. זה עובר כל גבול. אנחנו גם לא יכולים לפתוח עד שלא נקבל אפשרות להחזיק מעמד מעל למים ומתחת למים. אנחנו בינתיים עושים כמיטב יכולתנו להפעיל. זה הכול סיפור קפקאי. כל ההתכתבויות שלנו עם הגורמים הרשמיים. בהתחלה דיברו על 85% ערבות מדינה בהלוואות, כמו גרמניה, ואחר כך תיקנו את זה ל-15%. יד ימין שם לא יודעת מה עושה יד שמאל. אני לא יודע כמה זה שונה ממה שנעשה בבתי אבות. אי אפשר להאמין להם ופקידי הבנקים התחפרו בתוך המחילות שלהם. צריכים פקיד רק כדי לנהל את ההתכתבות מולם. זה בלוף אחד גדול. שילמתי במשך 40 ומשהו שנה מסים ולא קיבלתי כלום. אם ככה חושבים לנהל את הדברים, אז לא תהיה להם פה כלכלה תוך זמן קצר. כל מה שאכפת להם זה ממה שאומרים האמנים ומה שאומרים בעלי המסעדות".

קיטון / מסעדה שמגישה אוכל מזרח אירופי בתל אביב

"קיטון", מסעדה  שמגישה אוכל יהודי, תל אביב / צילום: גלובס
 "קיטון", מסעדה שמגישה אוכל יהודי, תל אביב / צילום: גלובס

המסעדה שמגישה אוכל מזרח אירופי הוקמה בשנת 1945 והיא פועלת ברחוב דיזנגוף בתל אביב. בימי הקורונה העסק הפעיל שירות משלוחים. אורנה רסקין, הבעלים, מספרת שניסתה לפעול במתכונת של טייק אווי אולם קיבלה קנס של 5,000 שקל. המסעדה הפעילה שליח אחד עצמאי ונעזרה גם בשירותי המשלוחים של וולט. בימי שגרה המסעדה מעסיקה 12 עובדים, אולם כולם הוצאו לחל"ת - למעט הטבח. רסקין מספרת שנגרם לה הפסד כלכלי גדול.

שתילי הר / משתלה בכניסה לאבו גוש

משתלת "שתילי הר" בכניסה לאבו גוש / צילום: דני זקן, גלובס
 משתלת "שתילי הר" בכניסה לאבו גוש / צילום: דני זקן, גלובס

אסף כהן, אחד הבעלים: "חוסר האחידות והפרשנות השונה בין אזורים שונים מתסכל במיוחד. ברור לנו שהמצב מחייב את ההגבלות והסגרים כשצריך, יש לנו הורים שצריך להגן עליהם ואנחנו מבינים את הסכנות. מצד שני, בתחום שלנו,  חקלאות וגינון, הייתה לנו יכולת לשמור על הכללים, לרבות ריחוק ומספר מבקרים. השטח של המשתלות גדול ובאוויר הפתוח. בתחילת השבוע שעבר, כשהיו הקלות, בעלי המשתלות ברחבי הארץ פתחו באופן מאורגן, ואז ביום שלישי פתאום באה המשטרה והורתה לנו לסגור. למחרת ראינו את איקאה פותחת את שעריה ונדהמנו. איך זה ייתכן? איפה ההיגיון? הוצאנו לחל"ת 14 מ-15 העובדים והשארנו אחד לתחזוקה. מרץ ואפריל הם החודשים הכי חזקים בשנה אצלנו, אבל המכירות ירדו ב-80%".

קפה חממת הסחלבים / מסעדה במעלה החמישה

קפה "חממת הסחלבים", מעלה החמישה  / צילום: אורית פטורי, גלובס
 קפה "חממת הסחלבים", מעלה החמישה / צילום: אורית פטורי, גלובס

דודו אסלן, הבעלים והשף: בעקבות הטלת ההגבלות עברנו למשלוחים ולטייק אווי בלבד. אשתי דניאלה ואני מתפעלים את העסק. היו לנו 12 עובדים, כולם יצאו לחל"ת למעט שניים שנותרו במשרה חלקית. המחזור כרגע עומד על 20% בערך מהמצב לפני הקורונה. אנו מפרסמים בפייסבוק ובקבוצות ווטסאפ קהילתיות באזור, בקיבוץ ובישובים הסמוכים, בעיקר בהר אדר ובמבשרת ציון".

נעלי ורד / חנות נעליים ברעננה

נעלי ורד, חנות נעליים ברעננה / צילום: אורית פטורי, גלובס
 נעלי ורד, חנות נעליים ברעננה / צילום: אורית פטורי, גלובס

חנות הנעליים נעלי ורד פועלת ברעננה כבר יותר משלושים שנה. הבעלים, פרביס נפשי, הוא גם העובד היחיד. הוא נעדר מהחנות במשך יותר מחודש: "מה שהממשלה נותנת לעסקים זה בדיחה, עדיף כבר לא לתת. הדבר הכי טוב שקרה לי בתקופה הזאת הוא שנחתי. נהניתי קצת. בימים רגילים אני עובד כל יום. ייקח כמה חודשים עד שאשוב לפעילות מלאה".

Meli Meli / חנות ממתקים ומאפים בפתח תקווה

"Meli Meli",  חנות דברי מתיקה ומאפים, פתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס
 "Meli Meli", חנות דברי מתיקה ומאפים, פתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס

השעה עוד לא ארבע אחר הצהריים, אבל אני ארוטיוניאן כבר סוגרת את חנות דברי המתיקה והמאפים Meli Meli שממוקמת במרכז פתח תקווה, לא הרחק מבניין העירייה. לדבריה בזמנים רגילים החנות נפתחת כבר ב-7:30 בבוקר ונסגרת אחרי שמונה בערב, אלא שכעת היא פעילה רק בין תשע בבוקר לארבע אחר הצהריים, שעות שבהן יש קצת תנועה ברחוב. גם הצוות הצטמצם - אם בעבר עבדו בחנות תמיד שני עובדים, כעת יש בה רק מוכר אחד בכל זמן נתון. 

"אנחנו במצב גרוע מאוד. יכול להיות שאם תבוא בעוד שבוע החנות תהיה סגורה", מצהירה אוקסנה חלופונינן, שהיא ואחיה ארטיום הם בעלי החנות. לדבריה, למרות שפנו לקרן להלוואות שהעמידה המדינה ושלחו טפסים, עד כה לא קיבלו כל סיוע. "אנחנו מחכים ומחכים ואף אחד לא חוזר אלינו. בנינו את העסק הזה לפני שבע שנים, ורק עכשיו התייצבנו, ואז המגפה הגיעה. אם המדינה לא תעזור, אני לא רואה איך נחזיק מעמד".

הממלכה / חנות נרגילות ומוצרי עישון במודיעין

"הממלכה", חנות מוצרי עישון, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס
 "הממלכה", חנות מוצרי עישון, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס

ליאור פטורי הקים את הממלכה, חנות נרגילות ומוצרי עישון במודיעין, לפני עשרה חודשים וחצי. בחנות שממוקמת במרכז המסחרי מודיעין סנטר, עבדו באופן קבוע שני אנשים ואחד מהם יצא לחל"ת בעקבות המצב. בימי הסגר החנות מכרה סחורה במשלוחים ובתחילת השבוע שבה לפעילות, בהתאם לתקנות של משרד הבריאות.

דינה כדאי לי / חנות בגדים בנהריה

דינה כדאי לי, חנות בגדים מתפרה, נהריה / צילום: ניצה כהן, גלובס
 דינה כדאי לי, חנות בגדים מתפרה, נהריה / צילום: ניצה כהן, גלובס

דינה חסון היא הבעלים של חנות האופנה "דינה כדאי לי", שמפעילה גם מתפרה. החנות הוקמה לפני יותר מארבעים שנה והיא ממוקמת בשדרות הגעתון בנהריה. "בחנות יש שלוש עובדות חוץ ממני", מספרת חסון, "וכולן יצאו לחל"ת". היא מוסיפה כי "זאת חנות של ארבעים שנה. בחיים לא חזר לי צ'ק וכיום אני לא יודעת איך להסתדר. הבנק לא אישר לי הלוואה וקיבלתי מהם יחס די מזלזל. אני לא יכולה להחזיר את העובדות לעבודה כי אין לי אפשרות לשלם להן משכורת. יש אצלי סחורה של 800 אלף שקל ויש לי הוצאות על שכירות. אנשים חוששים מגל נוסף של קורונה ולכן חוששים להגיע. אני לא יודעת מתי נחזור לפעילות מלאה".

אותנטי / חנות תבלינים ופיצוחים בגן יבנה

אותנטי, חנות תבלינים ופיצוחים, גן יבנה  / צילום: יותם כהן, גלובס
 אותנטי, חנות תבלינים ופיצוחים, גן יבנה / צילום: יותם כהן, גלובס

צחי בן דוד הוא הבעלים של "אותנטי", חנות שמוכרת תבלינים, פיצוחים וגם פירות יבשים וממתקים, והוקמה לפני חצי שנה בגן יבנה. בן דוד מעסיק ארבעה עובדים, שניים מתוכם יצאו לחל"ת. הוא מספר שעבד כרגיל בימי הסגר: "נתנו לי אישור לעבוד והקפדתי על ההנחיות. למרות זאת, הייתה ירידה של 40% במחזור. מתי נחזור לשגרה? זה תלוי באנשים ובפחד שלהם".

פנינת המשחק / חנות צעצועים וציוד משרדי במודיעין

פנינת המשחק, חנות צעצועים וציוד משרדי, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס
 פנינת המשחק, חנות צעצועים וציוד משרדי, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס

ורדית אלמוג היא הבעלים של פנינת המשחק, חנות צעצועים וציוד משרדי שהוקמה לפני 11 שנה במרכז הקניות מודיעין סנטר. אלמוג עובדת בחנות לבד ומדי פעם בנה עוזר לה עם המשלוחים. "הממשלה הגזימה קצת עם ההיסטריה", היא אומרת, "ההזנחה של העצמאים היא פשוט פשע". החנות חזרה לפעילות בתחילת השבוע.

סלולר ליין / מכירה ותיקון אביזרי סלולר בנס ציונה

סלולר ליין, מכירה ותיקון אביזרי סלולר, נס ציונה / צילום: ניצה כהן, גלובס
 סלולר ליין, מכירה ותיקון אביזרי סלולר, נס ציונה / צילום: ניצה כהן, גלובס

החנות סלולר ליין, שעוסקת במכירת ותיקון אביזרי סלולר, הוקמה בנס ציונה בשנת 2003. הבעלים אביחנן ארגס מעסיק בימי שגרה שני עובדים ושניהם הוצאו לחל"ת. "החנות פעלה במשך כל תקופת הסגר", הוא מספר, "באמצעות משלוחים". ארגס חושב שהיה צורך להשבית את המשק, אולם מציין ש"המענק ממש קטן ולא ראוי. המחזור שלנו ירד ב-70% ואני מקווה שהמצב ישתפר במהרה".

צרכניית ביצרון / מושב ביצרון 

הצרכניה, מושב ביצרון / צילום: יפעת קורן, גלובס
 הצרכניה, מושב ביצרון / צילום: יפעת קורן, גלובס

רפי ווקנין ובת שבע אנספר הם הבעלים של צרכניית ביצרון שהוקמה במושב ביצרון לפני 36 שנים. "אנחנו מוכרים הכול", הם מספרים, "כלי כתיבה, צעצועים, מוצרי מזון, ניקיון, ירקות ועוד". בחנות עובדת אחת שהוצאה לחל"ת ומי שמילאו את מקומה הם בני משפחה של הבעלים ובני נוער מהמושב. "אנחנו מבינים שכל הצעדים שבוצעו היו במטרה לשמור על האזרחים ועל בריאותנו", אומרים הבעלים, "למרות שלפעמים קשה לראות, הצעדים שנעשו היו הכרחיים. אנחנו שמחים שהייתה לנו הזדמנות לתמוך בוותיקי המושב, דאגנו להכין להם חבילות מזון לפי דרישה ולשלוח להם".

בזאר פינסקר / חנות בגדים, צעצועים ומוצרי תינוקות בראשון לציון

בזאר פינסקר, חנות ביגוד לכל המשפחה, צעצועים ומוצרי תינוקות וטקסטיל, ראשון לציון / צילום: גלובס
 בזאר פינסקר, חנות ביגוד לכל המשפחה, צעצועים ומוצרי תינוקות וטקסטיל, ראשון לציון / צילום: גלובס

אלירן כהן הוא הבעלים של החנות בזאר פינסקר שהוקמה בשנת 1994, ושל שתי חנויות נוספות. החנות, שממוקמת ברחוב רוטישלד בראשון לציון, מוכרת ביגוד לכל המשפחה, צעצועים ומוצרי תינוקות וטקסטיל לבית. כהן מעסיק שישה עובדים, מתוכם חמישה יצאו לחל"ת בעקבות המצב. "לא קיבלתי מהמדינה שום סיוע", הוא מספר, "בלי המשלוחים לא הייתי מצליח לייצר הכנסה מינימלית. בלי תושייה לא הייתי מצליח לשרוד". לדבריו, "אנשים חוששים מלהיכנס לחנות למרות שאני מקיים את ההנחיות. בגלל שאין הרבה לקוחות, אני לא יכול להחזיר את העובדים ונאלץ לעשות את הכול לבד"

רפי פוזיילוב / נהג מונית בנתב"ג והסביבה

המונית של רפי פוזיילוב / צילום: גלובס
 המונית של רפי פוזיילוב / צילום: גלובס

רפי פוזיילוב נוהג במונית כבר 30 שנה, בנתב"ג, בראשון לציון ובסביבה. "בעקבות המצב", הוא מספר, "לא הייתה לי עבודה בשדה התעופה אז החלטתי לנסות את מזלי בכבישים". מה לגבי מדיניות הממשלה? פוזיילוב מפרגן: "לפי דעתי הממשלה עובדת יפה בטיפול במחלה. אני חושב שהיה צריך להיות סגר מלא כדי לרפא ולהיפטר מהמחלה ואנחנו צריכים להישמע להוראות. אני בן אדם מאמין ואני חושב שהתקופה הזו תעבור. בינתיים, העבודה ירדה ב-90%".

אפונה וגזר / חנות ירקות, פירות ופיצוחים במודיעין

אפונה וגזר, חנות למכירת ירקות ופירות, פיצוחים, פירות יבשים / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס
 אפונה וגזר, חנות למכירת ירקות ופירות, פיצוחים, פירות יבשים / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס

חנות הירקות אפונה וגזר הוקמה במודיעין לפני יותר מעשור. הבעלים בחמש השנים האחרונות הוא פיני שטרית שמוכר ירקות ופירות, פיצוחים ופירות יבשים. "בחנות יש שלושה עובדים ואף אחד מהם לא יצא לחל"ת", הוא מספר, "אנחנו לא נפגענו, אבל אני לא מקנא בעסקים הקטנים שלא עזרו להם בכלל. אלה עסקים שנגבו מהם מסים על פי חוק ועכשיו המדינה לא עוזרת להם. אצלנו המצב טוב, אנחנו בעודף פעילות. אנשים ממש מודים לנו על נושא המשלוחים שקיבל תאוצה".

משכן התכלת / חנות למוצרי יהדות ברעננה

משכן התכלת, חנות למוצאי יהדות, רעננה / צילום: אורית פטורי, גלובס
 משכן התכלת, חנות למוצאי יהדות, רעננה / צילום: אורית פטורי, גלובס

שלמה אברהמי הקים בשנת 1995 מפעל שמייצר טליתות, תפילין, מוצרי יודאיקה ועוד. כיום הוא מוכר את הסחורה שלו בכמה חנויות, שאחת מהן הוקמה לפני שנה ברחוב אחוזה ברעננה. החנות מעסיקה עובד אחד שיצא לחל"ת, בעוד שהמפעל מעסיק 220 עובדים שכולם יצאו לחל"ת. אברהמי מתייחס למדיניות הממשלה ואומר: "אני לא מקטר, אבל הייתי מצפה שהמדינה תעזור יותר למעסיקים".

ג'ינג'ר / מסעדה באילת

מסעדת גינגר, מסעדה אסייתית באילת / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מסעדת גינגר, מסעדה אסייתית באילת / צילום: שני אשכנזי, גלובס

רונן מור ועדי בן יקיר הם הבעלים של מסעדת ג'ינג'ר באילת, שהוקמה לפני יותר מ-15 שנה. המסעדה מעסיקה כ-60 עובדים, שהוצאו לחל"ת. "המסעדה שלנו סגורה אוטוטו חודשיים", אומר מור, "יש לי שישה שפים מומחים מתאילנד, שעל פי חוק אני מחויב לשלם להם ולא יכול להוציא לחל"ת, למרות שהעסק סגור. כל יתר העובדים הוצאו לחל"ת. ניסינו באופן נואש לעשות משלוחים, אבל יש באילת יותר מ-70% אבטלה. אני לא חושב שנוכל לחזור לפעילות מלאה לפני ספטמבר. מדיניות הממשלה היא רופסת והזויה, פשוט קטסטרופה".

המנזר / פאב בתל אביב

המנזר, תל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 המנזר, תל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פאב המנזר הוקם בשנת 1993 והוא ממוקם ברחוב אלנבי בתל אביב. הבעלים, ליאור הרגיל וינקו סדובניק, מעסיקים 35 עובדים שכולם הוצאו לחל"ת. הרגיל מדבר על מדיניות הממשלה ואומר: "למרות ששילמתי מסים כל החיים כשכיר, כעת אני מובטל. כבעלים של עסק אני לא יכול לקבל דמי אבטלה. אז המדיניות של הממשלה היא פקקט בעיני. את הנוסח של הסיוע הממשלתי לעסקים אפילו רואת החשבון שלי לא הצליחה להבין". המנזר יצא לגיוס המונים בהד סטארט והצליח לגייס יותר מ-160 אלף שקל. היעד עומד על 250 אלף שקל והקמפיין עדיין פעיל.

EMI LEE / סלון יופי בתל אביב

Emi Lee, תל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 Emi Lee, תל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אמי לי הקימה לפני יותר משנתיים את סלון היופי EMI LEE ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. המקום נסגר לפני כחודשיים ונפתח מחדש בתחילת השבוע. "אנחנו מתארגנים לפתיחה מחדש", אומרת לי, "מביאים ציוד מגן". לדבריה, "הממשלה הפקירה אותנו. נכון לעכשיו, לא קיבלנו מענק. כל המסים יורדים כרגיל כולל שכירות. יש רק הוצאות, ללא הכנסות, כך שאפילו כסף מהכספומט לא ניתן להוציא. ביקשנו הגדלת מסגרת מהבנק, שגם איתם אי אפשר לדבר. הכול ננעל ואין ממה לחיות".

עידן 2000 / חנות צעצועים במודיעין

עידן 2000, חנות צעצועים, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס
 עידן 2000, חנות צעצועים, מודיעין / צילום: דלית אייזיק לוייתן, גלובס

רחל דוקרקר היא הבעלים של סניף עידן 2000 שממוקם במתחם מגה אור במודיעין. "בימי שגרה אנחנו מעסיקים כ-12 עובדים", היא מספרת, "אבל בגלל המצב הוצאנו את רובם לחל"ת. קשה לנו עם מדיניות הממשלה. העבודה בחנות ירדה בצורה משמעותית בתקופה האחרונה, אבל לא קיבלנו מענה. אני מקווה שבחודש הקרוב נחזור לפעילות מלאה".

פלאפל הנשיא / חיפה

פלאפל הנשיא, חיפה / צילום: אריק מירובסקי, גלובס
 פלאפל הנשיא, חיפה / צילום: אריק מירובסקי, גלובס

פלאפל הנשיא הוקמה בחיפה לפני 21 שנים והיא מוכרת פלאפל וסביח. הבעלים, דרור שחר, מספר שהוא מעסיק עשרה עובדים, שמתוכם שמונה יצאו לחל"ת. "המדינה הייתה צריכה לעשות סגר מלא", הוא אומר, "כיוון שזו מגפה לא מוכרת". הוא מוסיף כי המקום היה סגור במשך חודש וחצי וחזר לפעילות רק השבוע.

גבי פירות וירקות / נהריה

גבי פירות וירקות, נהריה / צילום: גלובס
 גבי פירות וירקות, נהריה / צילום: גלובס

גבי אבוטבול הוא הבעלים של "גבי פירות וירקות" שפעילה בנהריה כבר חמישים שנה. הוא מעסיק שלושה עובדים ואיש מהם לא יצא לחל"ת. אבוטבול מתייחס למדיניות הממשלה ואומר שהיא " ניבה תוצאות טובות מבחינת ההתמודדות עם המגפה והנגיף". הוא מוסיף כי "עבדתי יותר קשה ביחס לשגרה. מה שטוב הוא שהאנשים היו יותר סבלניים ואדיבים".

רוזמרין / חנות פרחים בנס ציונה

רוזמרין, נס ציונה / צילום: ורדית בר
 רוזמרין, נס ציונה / צילום: ורדית בר

ורדית בר היא הבעלים של חנות הפרחים רוזמרין, שממוקמת ברחוב נורדאו בנס ציונה כבר 20 שנה, ומוכרת גם סחלבים, צמחים, בלונים וחפצי נוי. בימי הקורונה, שלושת העובדים שמעסיקה בר הוצאו לחל"ת. "הקורונה התאימה לביבי, כאילו הוא הזמין מקטלוג מגפה כלל עולמית", היא אומרת, ומציינת שלא ברור מתי החנות תחזור לפעילות מלאה.

"ברור לנו שלקוחות ימשיכו לקנות אצלנו, מתוך ביטחון מלא בשירות, באיכות וגם ברצון שלהם לתמוך בעסקים שחשובים להם", היא ממשיכה, ומספרת גם כי ערב חג הפסח היה חוויה יוצאת דופן, עם המוני לקוחות שיצאו מגדרם והיו מוכנים לעשות הכל רק כדי לשלוח משהו ליקיריהם ולשמח אותם, "היתה חיילת שנשארה בבסיס למעלה מחודש ולא ויתרה גם אחרי שהחנות נסגרה, משלוחים מרגשים לסבים וסבתות שנשארו לבד בליל הסדר, זוגות אוהבים שלא התראו. כל הצוות הזיל דמעה". 

ההשראה לפרויקט / המיזם של טדי כהן: לקוחות יקרים

טדי כהן / צילום: טדי כהן
 טדי כהן / צילום: טדי כהן

טדי כהן, בן 41, מתגורר בתל אביב. לפני כ-12 שנה הוא סיים לימודי תקשורת חזותית בבצלאל ומאז הוא עובד כמעצב. "כיום אני ראש צוות העיצוב בחברת ההייטק NEXAR", מספר כהן, "בתחילת המשבר הסתובבתי ברחובות ליד הבית, שמתי לב לשלטים שתלויים על החנויות והתחלתי לצלם אותם באייפון. אחרי כמה עשרות העליתי סטוריז לאינסטגרם, והתגובות היו מפרגנות מאוד. הבנתי שזה מעניין עוד אנשים והחלטתי להמשיך ולקחת את זה צעד קדימה. לאחר שצילמתי מאה שלטים בערך התחלתי לשים לב למוטיבים חוזרים, הן מבחינת התוכן והן מבחינת הוויזואליות. דיברתי עם חבר שלי מאיר, וביחד הקמנו אתר ייעודי לדבר הזה בשעות הפנאי שלנו.

"המשכתי לצלם, העליתי את התמונות לאתר והגענו כבר ל-1,100. גם עכשיו, כשהחנויות מתחילות להיפתח, רואים שלטים מיוחדים עם מסרים יצירתיים. יש הרבה תמונות שאני מגדיר טובות, חלקן בגלל שהן מעוצבות יפה וחלקן בגלל שהן יפות, מרגשות, עצובות וכו'. קשה לי לבחור אחת שאני מתחבר אליה יותר מכל היתר. אולי מעניינים במיוחד הציורים של הלבבות, זה משהו שמופיע ביותר מ-130 שלטים, ואפילו היה לי פוסט באינסטגרם שבו גזרתי את כל הלבבות לפוסט אחד".

לפרויקט המלא

עקבו אחרינו ברשתות