בין ברלין לתל אביב: הפיצוי לעסקים בישראל דווקא די נדיב, על הנייר

שני בעלי מסעדת שף, תומר אגאי של סנטה קטרינה התל-אביבית וגל בן משה של Prism שבברלין, פונים למדינה בבקשה לסיוע כלכלי - בעוד שבישראל ההבטחות קיימות והביורוקרטיה להשגת הכסף היא ארוכה, בגרמניה הדברים קורים מהר • האם הדשא של השכן באמת ירוק יותר? פרויקט חדש

שף גל בן משה, מסעדת Prism ושף תומר אגאי, מסעדת  "סנטה קטרינה"  / צילום: בן פוקס, כדיה לוי
שף גל בן משה, מסעדת Prism ושף תומר אגאי, מסעדת "סנטה קטרינה" / צילום: בן פוקס, כדיה לוי

מאז החל משבר הקורונה נחשפנו לריטואל קבוע: בכל פעם שהמדינה הודיעה על הטבות, הקלות או תוכנית סיוע כלשהי לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים במשק, היה רגע אחד קצר של שקט, של הפנמה ולימוד, ולאחריו התעוררה מחאה גדולה וקולנית של העצמאים והעסקים נגד אותה תוכנית.

כך, במקביל לפרסומן של תכנית הלוואות בערבות המדינה בתנאים מיטיבים, מענקים בתנאים שונים, דחיית תשלומי מס, ארנונה וביטוח לאומי, הוגשו שלל עתירות לבג"ץ נגד המדינה ומוסדותיה נגד היחס לעצמאים ונערכו הפגנות בהשתתפות אלפי עצמאים ממגזרים שונים.

בממשלה לא חירשים לטענות העצמאים, ותוכניות הסיוע שהמדינה מעניקה משתדרגות מעת-לעת - אך הטענות של העצמאים לא שוככות. במציאות המורכבת הזאת, שבה יש בעיקר חוסר ודאות עבור כל הצדדים הנוגעים למשבר הנגיף, לוטשים העסקים בישראל עיניים למדינות אחרות, רואים מה מקבלים הקולגות שלהם שם ותוהים בינם לבינם, "למה אני לא שם? למה בחרתי לפתוח עסק בישראל?"

על רקע מחאת העצמאים, יצא "גלובס" לבדוק האם הדשא של השכן באמת ירוק יותר?
מדי כמה ימים ניקח שני עסקים - עסק מקומי ועסק בחו"ל, בעלי נקודות דמיון בתחום העיסוק, בהכנסות, בפרופיל העסק - ונבחן מה מקבל כל עסק מהמדינה בה הוא פועל, אלו הטבות, הקלות, מענקים ועוד, ובשורה התחתונה: היכן עדיף לבעל העסק להיות בתקופת משבר הקורונה?

הפעם בחרנו להשוות בין מצבן של שתי מסעדות שף ייחודיות, בברלין ובישראל, מסעדות שהיו עמוסות רגע לפני המשבר, וסגורות מאמצע מרץ. יש לציין כי מדובר בשתי מסעדות שונות במחזור הכספי שלהן, ולכן יש לקחת את ההשוואה (למשל, המענק המשולם) בעין ביקורתית. 

מענק באפס זמן: "מילאתי טופס מקוון, ותוך 48 שעות הועברו לי 15,000 אירו לחשבון"

מסעדת Prism (מסעדת שף) - ברלין

שף: גל בן משה
מחזור שנתי: 2 מיליון שקל (130 אלף שקל לשולחן)
עובדים: 8
כמות שולחנות: 25

מסעדת Prism, ברלין / צילום: בן פוקס
 מסעדת Prism, ברלין / צילום: בן פוקס

לפני המשבר:

ערב משבר הקורונה הגשים השף הישראלי גל בן משה את החלום האישי שלו: הוא זכה בכוכב מישלן על מסעדת Prism שפתח בברלין כשנה וחצי לפני כן. עוד לפני הכוכב, היה קשה להשיג מקום באחד מ-15 השולחנות של המסעדה, התפריט המשתנה עמד על בין 150 ל-250 אירו (כולל יין), אבל הוצעה גם אפשרות זולה יותר בצהריים.

הזכייה, שדווחה בעיתונים הישראלים והברלינאים, הייתה אמורה לפתוח את השנה המוצלחת ביותר של המסעדה, שבה בן משה הוא השף והבעלים, ביחד עם אשתו ג’קלין לורנץ וזוג משקיעים. מדובר במסעדה שמגלגלת כ-2 מיליון שקל בשנה.

המשבר:

החל מ-17 במרץ נאסרה הכניסה למסעדות, בשל הצפיפות היחסית בהן והעובדה שהסועדים נמצאים בחלל סגור. המטבחים אושרו להמשיך לפעול, רק עד 22:00 בלילה, אולם רק לטובת משלוחים או טייק-אווי. מסעדות היוקרה, ששואפות להציע לסועדים חוויה כוללת, נפגעו במיוחד.

בן משה ושותפיו סגרו את המטבח, הוציאו את שמונת העובדים שלהם ל"קורץ-ארבייט" (כמו חל"ת בישראל, רק שהמעסיק ממשיך לשלם משכורת ואז מקבל את הפיצוי על כך מהמדינה, ללא הגבלת זמן) ופרשו לכפר מצפון לברלין, היכן שהם מתגוררים עם שלושת ילדיהם.

התמיכה מהמדינה:

בתור עצמאים בעלי חברה, קיבלו בן משה ואשתו מענק לשלושת החודשים מרץ-אפריל-מאי בשווי 15 אלף אירו, לטובת הוצאות המחייה שלהם וכפיצוי על הכנסות העסק שקרסו. הם אינם נדרשים להשיב אותו. את הבקשה למענק הם הגישו ביום שבת, ארבעה ימים אחרי שהמסעדה נסגרה, התהליך לקח מספר דקות בלבד, וביום שני הוא כבר היה בחשבון הבנק שלהם. במילים אחרות - יומיים בלבד אחרי הגשת הבקשה המקוונת.

בנוסף, ממשלת גרמניה חוקקה כבר בסוף מרץ, שבוע לאחר הסגר, חוק המאפשר לכל עסק לא לשלם בשלושה החודשים שלאחר מכן את שכר הדירה - ולא להיות מפונה מהנכס. "פנינו לבעל הבית, וביקשנו את רשותו לא לשלם עכשיו. הוא היה מודע לחקיקה, אז הבין שאין לו הרבה מה לומר בעניין. הוא הסכים להמתין עם התשלומים כעת, ולפרוס אותם על פני השנה הקרובה ברגע שנחזור לפעילות".

במקביל, כל התשלומים הקבועים של המסעדה לרשויות נדחו גם הם בהתאם לאותה חבילת חוקים ממשלתית. "מפברואר בעצם אנחנו לא משלמים מסים - בין אם מדובר במע"מ או במס הכנסה. קיבלנו אישור מתגלגל לדחייה בתשלומים עד שהעניינים יחזרו לסוג של שגרה", אומר בן משה.

גם את כל התשלומים הקבועים על השירותים השונים של המסעדה ניתן להקפיא - פינוי זבל, למשל, או ביטוחים שונים. "כרגע נראה שההוצאה הקבועה היחידה שלנו על המסעדה כשהיא סגורה היא חשבון הטלפון של 70 אירו", אומר בן משה.

בנוגע לעובדים, הסדר ה"קורץ-ארבייט" נוח מאוד לעובדים - שממשיכים לקבל כסף (כיום ניצב הסכום על 67% מהשכר, אולם הוא יעלה בקרוב ל-87% מהשכר, א"א) למרות שהם נמצאים בבית. אולם ההסדר הזה מחייב את המסעדה להיות בעלת יתרת מזומנים מספיקה כדי לשלם את המשכורות, ורק אז לקבל את הכסף חזרה. בן משה אומר כי הרשויות מאוד יעילות וכי הכסף על משכורות מרץ הגיע לחשבון המסעדה כבר באמצע אפריל.

פיצוי נוסף עליו החליטה הממשלה בימים האחרונים הוא הפחתה של המע"מ בעבור מסעדות מ-19% ל-7% בלבד, כדי לסייע להן להרוויח אחרי המשבר או להתמודד כבר עכשיו עם השינוי שמחייב אותן לספק אוכל בשליחות. "זה היה החלום של כל המסעדנים כאן במשך שנים, כי בעצם אנחנו קונים את התוצרת במע"מ של 7%, אבל אז נאלצים למכור אותו במע"מ של 19%. זה קשה מאוד לחישוב ומשפיע מאוד על הרווחיות של המסעדה", אומר בן משה, "זהו צעד חשוב מאוד לכיוונם של המסעדנים בגרמניה". הצעד מוגבל לשנה נכון לעכשיו, אולם ההערכות הן כי הוא יישאר באופן קבוע גם אחרי המשבר.

תוכניות קרובות:

בן משה אומר כי החל מ-6 במאי, למרות שעדיין אי אפשר יהיה לחדש את הישיבה במסעדות, הוא מתכנן לפתוח מחדש את המסעדה לטובת משלוחים וטייק-אווי, מתוך רצון לחזור למטבח וגם להיות גמיש. ייתכן כי לאחר מכן הרשויות יאפשרו שעות פתיחה מוגבלת, הגבלת הישיבה לחיצונית בלבד, או כל הסדר אחר, ובן משה רוצה להיות מוכן להתפתחויות. "אני בונה תפריט חדש שיתאים למצב המתגלגל, ומקווה שבגרמניה יחזרו בקרוב לאשר פעילות מסעדות", הוא אמר. המסעדה גם פתחה קמפיין לקניית שוברי מתנה, וגייסה כך כעשרת אלפים אירו מצד לקוחות נאמנים שמצפים לשוב ולסעוד בה.
"אנחנו מרגישים בני-מזל שאנחנו גרים בגרמניה, שבה הרשויות חושבות על העצמאים, ועל בעלי המסעדות. הרגע הזה שבו ישבנו מול המחשב ומילאנו את הטפסים במשך כמה דקות, ויומיים אחרי זה ראינו סכום של 15 אלף אירו בחשבון שלנו היה מדהים", הוא אומר.

אין לחץ: "יש הבטחות, אבל הכל באוויר ולא ראינו עדיין שקל"

מסעדת "סנטה קטרינה" (מסעדת שף) - תל אביב 

שף: תומר אגאי
מחזור שנתי: 15 מיליון שקל (125 אלף שקל לשולחן)
עובדים: 50-60
מספר כסאות: 120

מסעדת סנטה קטרינה, תל אביב / צילום: תמר מצפי, גלובס
 מסעדת סנטה קטרינה, תל אביב / צילום: תמר מצפי, גלובס

לפני המשבר:

השף תומר אגאי היה בן טיפוחיו של השף חיים כהן, אשר עודד אותו לצאת לעצמאות. 25 שנים הוא עבד בענף לפני שיצא לעצמאות, ובשונה מרבים מהקולגות שלו, מרגע שהוא פתח את מסעדת סנטה קטרינה בתל אביב ההצלחה הגיעה. לדברי תומר אגאי: "המצב שלי לפני משבר הקורונה היה מעולה, בשונה מחלק מהקולגות שלי. הצלחתי להסתדר עם כל הרפורמות, ההיטלים והגזרות על תחום המסעדנות, וביססתי עסק יציב בן 5 שנים. הצלחתי לשמור את הראש גבוה מעל המים".

רגע לפני המשבר העסיקה המסעדה כ-60 עובדים ו-120 השולחנות בה היו מתמלאים בקלות. במסעדה עברו כ-200-300 סועדים ביום, והמחזור השנתי של המסעדה הגיע לכ-15 מיליון שקל בשנה.

המשבר:

ב-15 במרץ סגרה מסעדת סנטה קטרינה את הדלתות בעקבות הנחיית הממשלה, ועברה לאפס הכנסות, אך התשלומים וההתחייבויות לא עצרו. אגאי: "מסעדות עובדות באשראי ומשלמות לספקים 60 או 90 יום לאחר שהן מקבלות את הסחורה. הכול עובד על תזרים חסר. לעסק כמו שלי יש רווח תפעולי סביב 200 אלף שקל בחודש, אבל בחודשיים של סגירה אין כסף כדי להמשיך לגלגל את הגלגל".

הגלגל של הרווחים נעצר, אך ההוצאות ממשיכות להתגלגל, ואגאי נדרש לשלם עשרות אלפי שקלים בחודש הוצאות. אגאי: "התזרים ממשיך לעבוד, שוטף 30 ושוטף 60, אז חודשיים אחרי שהעסק נסגר שקים לספקים עדיין ממשיכים לרדת, ובשביל לממן אותם צריך להזרים כסף ממקורות אחרים. מעבר לזה יש לנו הוצאות שכירות, של עשרות אלפי שקלים בחודש. הבעלים שלנו הגון והוריד את הסכום לחצי מהסכום בזמן שגרה, ועדיין מדובר בעשרות אלפי שקלים. בתל אביב משלמים 300 שקל לשכירות למטר, ואני יושב על 300 מטר, אז תעשו את החשבון. בנוסף, יש מאות תשלומים שממשיכים לרדת, בהם מע"מ, ביטוח לאומי, ארנונה ועוד. מדובר במאות אלפי שקלים הוצאות".

תמיכה מהמדינה:

משרד האוצר הודיע על מספר דרכים בהן הוא מסייע לעסקים במשק. בשבוע שעבר הודיעה המדינה על תוכנית מענקים לעסקים בעלי מחזורים של בין 300 אלף שקל ל-20 מיליון שקל, אשר לגדרם נכנסת גם מסעדת סנטה קטרינה, שעד כה לא הייתה זכאית למענק מהמדינה במסגרת המסלולים הקודמים. בפועל, אומר אגאי, "הכל באוויר, ולא ראינו עדיין שקל". כך למשל, אגאי הוא בין בעלי העסקים המעטים שכבר אושר להם הלוואה מקרן ההלוואות בערבות המדינה, אבל בחלוף שבוע וחצי מאז האישור הוא עדיין לא רואה את הכסף. "אישרו לי הלוואה בסך 350 אלף שקל. פרוצדורלית זה היה גיהנום. הייתי צריך לשכור עו"ד בשביל זה, והמחיר שלו הוא 3%-4% מהכסף, בגלל שהפרוצדורה מסובכת והתור נורא ארוך. את הכסף עוד לא קיבלתי".

אגאי שמח גם לשמוע שהוא זכאי כעת למענק מהמדינה, אבל גם את הכסף הזה הוא יראה בעתיד, ולא בזמן שהוא זקוק לו יותר מכל - עכשיו. "לפי חישוב שעשיתי אני אמור לקבל בין 180 ל-200 אלף שקל מענק. זה יכסה חלק מהנזק אבל באופן מאוד מוגבל. לא הגעתי למקסימום המענק, 400 אלף שקל, אבל אני במאה אחוז נזק. בכל מקרה, רק ב-12 במאי פותחים את האפשרות להגיש בקשה למענק, אז אין לי מושג באמת מה אקבל ומתי אראה את הכסף".

הטבה נוספת שהעניקה המדינה לעסקים הקורסים היא פטור לשלושה חודשים מארנונה, אך גם הפעם מסתבר שהמציאות בשטח לא מתבטאת בכסף. אגאי: "בינתיים אני משלם את הארנונה כרגיל. אין למסמך רנדומלי שהממשלה חתמה עליו שום ערך מבחינתי. שילמתי את ארנונת מרץ-אפריל וכשהתקשרתי לעירייה לשאול על הפטור שפורסם אמרו לי שעוד לא עברה החלטה לגבי פטור או הנחה".

ובאשר לדחיית תשלומי ביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה, מסביר אגאי כי מדובר בדחייה קצרת מועד, שלא מסייעת לעסקים. "דחו את התשלומים בכמה ימים, וקבעו דחייה דיפרנציאלית, שמשלמים קצת עכשיו וביוני-יולי אוגוסט בדיוק בזמן שתהיה לי את הבעיה התזרימית הכי גדולה".

אגאי אומר על הסיוע של המדינה: "אני מעריך את הכסף שמתכוונים לתת לנו. זה סיוע משמעותי, אלה סכומים מכובדים שהיו יכולים לעזור, אבל כשזה מגיע מאוחר מדי אז זה מעט מדי. ההתעוררות ברגע האחרון מאוד בעייתית. יש לי מסעדה באמסטרדם, שם טופלנו כבר לפני חודש. באירופה העסקים קיבלו כסף לפני חודש. חברים שלי שם יושבים בבית בלי לחץ נפשי".

תוכניות לעתיד:

ב-10 במאי פותח אגאי את המסעדה לטובת משלוחים וטייק-אווי, אך לדבריו מדובר בצעד שהוא עושה בלית ברירה. "את החוויה האמיתית לסועדים אני יכול להביא רק כשיש אורחים במסעדה. אני עושה את זה רק בשביל לקיים את עצמי ובשביל שסנטה קטרינה לא תיעלם. האוכל שלנו מצולחת, הטיימינג שלו מאוד חשוב והשינוע של המזון שלנו - כמו למשל קרפצ’יו דג לבן - כמעט בלתי אפשרי, כי הכל עניין של טיימינג באוכל הזה. אבל מתוך הצורך לשרוד את תקופת משבר הקורונה ביניתי מוצר - תפריט חדש - שמדבר בשפה של סנטה קטרינה ומתאים לשינוע.

"לא בשביל זה למדתי בפריז, לא בשביל זה הרווחתי 15 שנה מהחיים שלי פחות ממה שאני מבזבז, ולא בשביל זה הקמתי מסעדה ואני עומד 15-19 ביום ונותן את הנשמה שלי למקום הזה. פתחתי את סנטה קטרינה כדי ליצור רגע - כמו שהולכים לתיאטרון עם בגדים יפה וצורכים תרבות ומרגישים רגע. אני מוכר רגעים של חיבור בין האנשים. את הרגעים האלה אי אפשר לשלוח בטייק אווי".

אגאי חושש מהעתיד. "אני מפחד מהיום שאחרי המשבר. אני לא יודע אם אני לא שחוק מדי נפשית כדי להקים מחדש עסק, אחרי שעברתי 25 שנה ועשיתי הכול לפי הספר. לא בטוח שאצליח לעשות זאת שוב".

מי מהשפים קיבל מה מהמדינה - ברלין מול תל אביב:

ברלין

מענק:
15,000 אירו
קיבל תוך יומיים

דחיית תשלום שכ"ד:
השעיה לשלושה חודשים של שכ"ד וביטוחים - קיבל תוך שבוע

פטור/דחיית ארנונה:
דחייה לשלושה חודשים - קיבל תוך שבוע

הפחתה במע"מ:
מ־19% ל־7% - קיבל תוך חודש

הלוואה בתנאים נוחים:
תוך שבוע לכל היותר מרגע ההגשה

תל אביב*

מענק: 
180־200 אלף שקל - עדיין לא קיבל

תשלום שכ"ד:
לא מקבל פתרון מהמדינה

פטור/דחיית ארנונה:
עדיין לא קיבל

הפחתה במע"מ:
עדיין לא קיבל

הלוואה בתנאים נוחים:
עדיין לא קיבל

* החישוב נעשה לפי מחזור מדווח של 15 מיליון ש' - מחזור גבוה משמעותית מזה של המסעדה בברלין