צ'ק אין | פיצ'ר

מטיסות בעמידה ועד מיטות קומותיים במטוס: הרעיונות שנגנזו עוד לפני הקורונה

עוד לפני שפרצה מגפת הקורונה, חברות תעופה העלו רעיונות מוזרים שעלו ונגנזו בטרם עת, רובם ככולם במטרה למקסם רווחיות • חמישה דברים שנעלמו עוד לפני שיושמו בפועל, ושככל הנראה כבר לא יחזרו - לפחות לא בטווח הנראה לעין

מיטת קומותיים במטוס / צילום: שאטרסטוק
מיטת קומותיים במטוס / צילום: שאטרסטוק

השפעת מגפת הקורונה על ענף התעופה עוד תילמד בבתי הספר, ותיזכר לדורות. בשיא פריחתו, באה אותה מגפה, וטלטלה את הענף בעוצמה שלא זכורות כמותה.

"מה שהיה כבר לא יחזור", פוסקים מיטב המומחים. אפשר גם למצוא צד חיובי לאמירה הנחרצת הזו, למשל עם רעיונות מוזרים שעלו ונגנזו בטרם עת, רובם ככולם במטרה למקסם את הרווחיות של החברות - ממושבים בעמידה ועד מיטת קומותיים במחלקת עסקים.

כמותם, גם הרעיון לטיסות חינם, והמחשבה שהדאיגה עד לאחרונה בדבר הצפי למחסור חמור בטייסים. חמישה דברים שנעלמו עוד לפני שיושמו בפועל, ושככל הנראה כבר לא יחזרו, לפחות לא בטווח הנראה לעין.

1. טיסות בעמידה? הצחקתם.

בעולם הישן שלפני הקורונה, עוד כשהתעופה הלכה ופרחה לשני כיוונים - יותר נוסעים מחד ופחות במחיר מאידך - מנהלי החברות חשבו איך להוזיל אפילו יותר את המחירים ולמקסם את הרווח.

אחד הפתרונות שהועלו עוד ב-2010 היה להתקין מושבי עמידה במטוסים. החברה האיטלקית Aviointeriors המתמחה בייצור מושבים למטוסים אף הציגה באחת מהתערוכות הבינלאומיות את הגרסה העדכנית ביותר למושבי העמידה "סקיי ריידר 3.0" בגרסה משופרת. המטרה: לדחוס עוד נוסעים במטוס, כאשר המרווח בין המושבים העומדים קטן יותר לעומת המושבים הרגילים, וכך ניתן להוסיף עוד כ-20% מקומות.

מושבי עמידה הוצגו כבר כאמור לפני כעשור, מנכ"ל ריאנאייר אף אמר שהוא שוקל להקים מחלקה מיוחדת לעמידה במטוסי החברה. העניין במושבים הללו הלך וגבר בשנתיים האחרונות. המזל הוא שהם, ככל הידוע, לא מותקנים במטוסים משום שבעידן הפוסט קורונה, המטוסים הללו היו כנראה לא רלוונטיים לשימוש.

2. מושבי פנים מול פנים במחלקת התיירים 

רעיון שהגתה חברת Zodiac הצרפתית המייצרת מושבים למטוסים הוא לייצר תצורת יינג-יין במחלקת תיירים. כלומר - כל מושב יהיה הפוך לסירוגין - כאשר המטרה היא לא שתתחברו עם הנוסע שלצדכם בשיחה פנים מול פנים אלא, איך לא - לחסוך במרווחים ולדחוס עוד מושבים.

במחלקות עסקים שונות, דוגמת אלה של בריטיש איירוויז, יישמו את הרעיון אבל בתצורה המרווחת של מחלקת עסקים הכוללת גם מחיצה בין הנוסעים. את הפורמט הזה נוסעים פחות מחבבים. זאת לאור הישיבה בכיוון ההפוך מכיוון הטיסה, והעובדה שלא תמיד מתחשק לנוסעים לראות מולם את הפרצוף של הנוסע הסמוך.

במחלקת תיירים כאמור הרעיון הוא שונה בתכלית. המושב עצמו מתקפל, בדומה למושבים בבית הקולנוע, כדי לאפשר לנוסעים לדלג החוצה בזמן הטיסה כשאין מחיצה בין המושבים, אפילו לא בדמות ידיות. עוד לפני שהרעיון הבשיל במטוסים הוא זכה לביקורת קטלנית מצד בלוגרים וכתבים.

3. מיטות קומותיים במחלקת עסקים 

המשימה של למקסם את מספר הנוסעים במטוס לא פסחה על מחלקות היוקרה. ב-2016 הציגה חברת Formation Design רעיון לניצול גובה המטוס דרך הצבת מעין מיטות קומותיים במחלקות העסקים. המיטה מרחפת לה כשהיא ממוקמת מעל מושבי הנוסעים. הרעיון אף היה שאם השכנים מלמעלה היו צריכים לרדת לשירותים למשל, סולם קטן היה מאפשר זאת. סולם או לא, גם זה כעת לא רלוונטי.

4. מחסור בטייסים

בשלוש השנים האחרונות, כמעט מדי שנה הזהירו מומחי התעופה ויצרניות המטוסים כי צפוי מחסור חמור בטייסים.  זאת יחד עם הצפי כי מספר הנוסעים יכפיל את עצמו תוך עשרים שנה לכיוון של 8 מיליארד, ובהתאם יוכפל מספר המטוסים. ביולי 2018 אף העריכה בואינג שלאור התחזית הזו מספר הטייסים והטכנאים שהענף יזדקק לו יגיע לכ-790 אלף.

כיום החשש שמביע ארגון התעופה העולמי יאט"א הוא מפני סכנה של איבוד מקומות התעסוקה של מאות אלפי בני אדם, ובכללם טייסים. עם הצניחה בביקוש והחזרה ההדרגתית שצפויה להיות בקצב איטי מאוד, במקום מחסור, הסיכוי הוא שייווצר עודף של טייסים. יתרה מכך - באיגוד הטייסים הישראלי כבר נבחנות תוכניות להסבה מקצועית.

5. טיסות בחינם

ב-2017 אמר מייקל או'לרי, מנכ"ל רינאייר, כי החזון שלו הוא להציע טיסות בחינם ולגבות תשלום על שירותים נלווים בלבד - גם על השימוש בשירותים במטוס. טיסות חינם לא היו, אבל טיסות שהוצעו ב1.99 אירו לא היו רחוקות מהחזון הזה.

גם מנכ"ל חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר התבטא באופן דומה, ואפילו מומחה התעופה אלכס דיכטר, שותף במקינזי, אמר בראיון ל"גלובס" במאי 2018 כי האבולוציה של ענף התעופה מושכת לכיוון של טיסות בחינם.

החזון הזה היה נכון לימים העליזים שלפני הקורונה, שכאמור טרפה את הקלפים בענף. מה שברור למומחי התעופה כיום הוא שמה שהיה הוא לא מה שיהיה.

החברות יתמודדו עם עלייה בהוצאות: הלוואות עתק שהן יצטרכו להחזיר, תקנות והנחיות שיחייבו אותן להשאיר מושב ריק בין נוסעים ואולי אף לבנות מחיצות בין מושבים, בדיקות חום ועוד - לכל אלה יש עלויות. והן יגולגלו לפתחו של הצרכן.