גורמים ממשלתיים: "משרד הבריאות מנסה לנקום בנו דרך פגיעה בעסקים"

הבוקר נדהמו גורמים בממשלה לגלות נוסח מחודש של תקנות אותו מנסה משרד הבריאות להעביר ללא הסכמות, במה שהם מכנים מחטף • התקנות שהמשרד מבקש לאשר עלולות להטיל עול כבד על המשק • "חשכו עינינו. אי-אפשר לפגוע במשק, בכלכלה ובחוסן הלאומי בגלל רצון בשליטה"

צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס
צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס

הבוקר (ב') הופתעו גורמים ממשלתיים העוסקים מדי יום בהשבת המשק ומרקם החיים האזרחיים לסדרם, לגלות את נוסח התקנות המעודכן שהגיש משרד הבריאות לאישור הממשלה, מבלי להיוועץ עם גורמים נוספים ובניגוד להסכמות שהושגו.

"התעוררנו היום ליום חריג. ב-4:00 בבוקר משרד הבריאות שלח תקנות מעודכנות, בהן שינויים שלא הכרנו, ושיישומם יטיל קושי גדול על חזרתם של עסקים לפעילות. חשכו עינינו. זה אירוע חסר תקדים", אומר ל"גלובס" גורם שגילה לתדהמתו הבוקר את השינויים בתקנות החדשות.

משרד הבריאות הכניס לנוסח המעודכן שלושה שינויים מהותיים; הראשון נוגע לחזרתם לפעילות של הקניונים, ודורש רישום בכניסה של כל אדם המגיע אל המקום. זאת, למרות שהדרישה איננה מידתית, ושנויה במחלוקת בין משרדי הממשלה. גם בעלי העסקים, ביקרו בחריפות את הדרישה וטענו שאין לה אח ורע באף אחת ממדינות המערב. "משרד הבריאות דחף באמצע הלילה את רישום האנשים בכניסה לקניון, והחליט בנוסף על חלוקת הקניונים למתחמים שבעת המעבר ביניהם יערך רישום גם כן. אי-אפשר להצדיק את העניין הזה בשום צורה - למה באיקאה לא וכאן כן? למה עושים את זה באמצע הלילה?", תוהים פקידים בממשלה.

ייתכן כי הסיבה נעוצה בכך שלקניונים ייקח זמן להתארגן לדרישות הללו, ולכן פתיחתם לא תערך השבוע כפי שדורש משרד האוצר, אלא במועד הקרוב יותר לזה שדורש משרד הבריאות - ה-17 בחודש לפחות. גם מידת הישימות של הדרישות, מוטלת בספק. "הופכים את הקניונים לשב"כ. משרד הבריאות אומר לממשלה: כן כן אני מבין שצריך לשחרר את המשק, אבל הנה, תעשו את זה בדרך שלא תקרה".

השינוי השני שהוכנס לנוסח התקנות על ידי משרד הבריאות, נוגע למעליות בבניין משרדים. נכון לאתמול, ההסכמה המקצועית בין המשרדים השונים הייתה כי לאחר תקופת הסגר שבה הוגבל מספר המשתמשים במעלית לשניים, כעת יוכלו להשתמש במעלית אחת מחצית מהאנשים המותרים לתכולה. "קמנו בבוקר, וראינו שמשרד הבריאות החליט על דעת עצמו לשנות לרבע מהתכולה, בבניינים של מעל 10 קומות. זה אומר שמי שנמצא בבניינים של 8 קומות, צריך לעלות בזוג בלבד. בשרונה עזריאלי יש יותר מ-50 קומות. אנשים יחכו מחוץ למעלית במשך חצי שעה, זה אבסורד לא סביר. אין לזה מהות, זה נועד לתקוע ולפגוע".

גם ההחלטות בנוגע לתו הסגול לעסקים שונו, ונוסח התקנות אותו דורש משרד הבריאות לאשר, צפוי לייצר עול כבד על כתפי העסקים הקטנים. עד עתה, היו לא מעט עסקים שהוחרגו מהתג הסגול. לדוגמא; עסקים קטנים וזעירים, הייטק, חקלאות, ותעשייה מייצאת. בארץ יש מאות אלפי עסקים קטנים, ובנוסח החדש, דרישות התו הסגול חלות על כלל העסקים במשק, זאת כאשר שלדברי גורמים בממשלה "לא נעשתה היוועצות ומבלי להכין את העסקים. זה אומר שמהרגע שהתקנות מאושרות, כל העסקים הקטנים הופכים להיות עבריינים. אם יש לי חנות בית מלאכה קטן, צריך לסגור את העסק, למנות ממונת קורונה גם אם יש 2 עובדים, לעמוד בשורה של תקנות, להציב עמדות ניקוי בתוך החנות, ולהגביל את כמות האנשים בחנות לשניים. זה לא עניין בריאותי - העסקים האלו התנהלו בחודשיים וחצי האחרונים גם בלי זה, עם ריחוק חברתי, ולאף אחד זה לא הפריע. לעשות את זה בלי לנהל דיון, זה חוסר אחריות".

מדוע החליט משרד הבריאות לשנות את התקנות מבלי להגיע להסכמות או לעדכן גורמים נוספים הנוגעים בדבר? יתכן כי הסיבה נעוצה בכך שאתמול הציג משרד האוצר את המתווה שלו לחזרה לשגרה, בו נקב בתאריכים מדויקים לפתיחה מדורגת של ענפים במשק, וביקש להקים צוות משותף ובו מאגר מידע משותף הכולל את המדדים האפידמיולוגיים והתפתחויות הנוגעות למחלה, באופן שיאפשר למדוד את המצב הרפואי אל מול חזרת המשק לעבודה. כעת, אומרים גורמים במשרדי הממשלה כי יתכן שהשינויים הינם דרכו של משרד הבריאות להראות שהוא לא יוותר על הריכוזיות הבלעדית ועל שליטה מלאה בשטח. "משרד הבריאות מנסה לסגור חשבון עם משרד האוצר על חשבון העסקים. זו נקמה על ההצעה של האוצר שיהיה שיתוף מידע. על הרצון לשמר שליטה, מנסים לרסק את המגזר העסקי. יש כאן עסקים קטנים שתלויים על חוט בלימה. זו פרנסה של אנשים, מינימום של אחריות אין פה. השרים צריכים להבין את המחטף שניסו לעשות כאן. אי-אפשר לבוא ופשוט לפגוע במשק, בכלכלה ובחוסן הלאומי בגלל רצון בשליטה".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, גם מתח הבוקר ביקורת חריפה על משרד הבריאות. "לאחר עבודה מאומצת של שלושה ימים עם משרד האוצר על תוכנית סדורה למשק שהבוקר הייתה אמורה להיות סגורה, מצא לנכון משרד הבריאות להוציא מסמך נהלים חדשים ב-4 לפנות בוקר שמונע כל אפשרות לעמוד בהן", אומר אמיתי. "התקנות שפרסם משרד הבריאות לא הגיוניות ולא ברור על מה הן מבוססות, כל מטרתן למנוע מעסקים לשוב לשגרה. רמת הדורסנות אליה הגיע משרד הבריאות כלפי העסקים מבטיחה את קריסתם ולא את שיקומם. אנחנו מתנגדים לעמדת משרד הבריאות שלא מעוניין בפתיחת העסקים ופועל באופן מגמתי וללא שקיפות, דבר שיחסל לאלתר את המשק. בפתח ישיבת הממשלה אני קורא לראש הממשלה- הפסק את הקרקס הזה, העסקים לא יעמדו בגחמות הללו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המתווה מוצג להחלטת הממשלה ונידון שם בתהליך סדור".