מסתגרים וקונים: כך משבר הקורונה הזניק את הרכישות המקוונות

שב"א, המפעילה את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, מגלה כי הנתון הנמוך ביותר נרשם בסוף השבוע שבין ה-10 ל-11 באפריל, במהלכו ההוצאות עמדו על מחצית מההוצאות לעומת סוף השבוע ה"רגיל" האחרון שנרשם לפני פרוץ המשבר בישראל

מתכוננים לפתיחת קניון עזריאלי בירושלים / צילום: תמונה פרטית
מתכוננים לפתיחת קניון עזריאלי בירושלים / צילום: תמונה פרטית

משבר הקורונה הביא לירידה דרמטית ברכישות של הציבור הישראלי במהלך סופי השבוע, ולזינוק בשיעור הקניות המקוונות. כך עולה מנתוני שב"א שהגיעו לידי "גלובס". מהנתונים עולה כי חלק ניכר מהציבור עבר לבצע את הקניות שלו באונליין בתקופת ההגבלות על המשק.

שב"א, המפעילה את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, מגלה כי הנתון הנמוך ביותר נרשם בסוף השבוע שבין ה-10 ל-11 באפריל, במהלכו ההוצאות עמדו על מחצית מההוצאות לעומת סוף השבוע ה"רגיל" האחרון שנרשם לפני פרוץ המשבר בישראל.

כך, בסוף השבוע שקדם להגבלות סך הרכישות באשראי בישראל עמד על כ1.12 מיליארד שקל, מתוכם רק כ-29% התבצעו באונליין. בסוף השבוע הראשון מאז ההקלות, צנח היקף העסקאות באמצעות אשראי ל-753 מיליון שקל בלבד, ושיעור העסקאות שבוצעו באונליין זינק לכ-53%.

שבוע לאחר מכן, עם הימשכות המשבר התמנה התהפכה, בסוף השבוע של ה-27-28 במרץ זינק היקף העסקאות באונליין לסדר גודל חסר תקדים; סך הרכישות עמד על 904 מיליון שקל, מתוכם כ-67% התבצעו באונליין. להיקפים החריגים הללו תרמו בנוסף למשבר גם הקניות וההיערכויות לקראת ערב חג הפסח שחל שבועיים מאוחר יותר.

עוד עולה מהנתונים כי ההתאוששות בהוצאות עדיין אינה מלאה - היקף הרכישות בסוף השבוע האחרון הייתה נמוכה בשיעור של 11.3% לעומת הפעילות בסוף השבוע שקדם למשבר.

נתון מעניין נוסף הוא נוגע לשינויים שחלו בסכומים בהוצאות ברכישות אונליין לאורך המשבר: טרום המשבר עמדו הרכישות של הישראלים באונליין בסופי השבוע על מתחת ל-30% מהרכישות באשראי, בעוד שבמהלך המשבר זינקו הרכישות המקוונות בסוף השבוע לשיעור אדיר של כ-67% מהרכישות.

הגידול בנתח של הרכישות באונליין נמשך גם בסוף השבוע האחרון, למרות פתיחת הקניונים. אז עמד שיעור הקניות באונליין על כ-45% שהסתכמו בכ-444 מיליון.