צ'ק אין | פיצ'ר

לטוס בתוך הסימפסונס ו-STAR WARS: אלו המטוסים הכי יפים שראיתם

64% ממטוסי העולם עדיין עומדים על הקרקע ומעלים אבק בשל מגפת הקורונה • עד שהם ישובו לשמיים, אפשר להיזכר במטוסים המושקעים שתמיד נעים לראות

מטוס הלו קיטי של EVA AIR / צילום:  Bu yu, רויטרס
מטוס הלו קיטי של EVA AIR / צילום: Bu yu, רויטרס

התעופה הפנים ארצית בסין מתאוששת לאיטה, עם התעוררות מסוימת בשווקים אחרים לצד כוונות להפעיל טיסות בלו"ז מצומצם גם לישראל. אלא שעדיין, 64% מצי מטוסי הנוסעים ברחבי העולם עומדים על הקרקע ומעלים אבק.

לפי נתוני האתר Cirium מדובר בכ-17 אלף מטוסים הפזורים בכ-900 נמלי תעופה ברחבי העולם. עד שהמטוסים הללו ישובו לשמיים נעים להיזכר ביפים שבהם, המאוירים והמושקעים שתמיד נעים לפגוש בנמלי תעופה או באוויר.

ההיצע של מטוסים מאוירים - רבים מהם במסגרת שיתופי פעולה עם גופים מסחריים - הוא גדול. בחרנו כמה מהם.

1. הדרדסים

חברת התעופה בראסלס היא כנראה המשקיענית ביותר בתחום המטוסים המעוצבים. החברה, המשתייכת לקבוצת לופטהנזה, מזוהה עם מחוות לדמויות מסרטים מצוירים מרהיבים על מטוסיה.

מטוס הדרדסים של חברת התעופה בראסלס / צילום: יואב יערי
 מטוס הדרדסים של חברת התעופה בראסלס / צילום: יואב יערי

הדרדסים ודמותו של טין טין הם רק חלק מהם, ולא מדובר באיור קטן אלא בצביעה מושקעת על כל גוף המטוס. במקרה של הדרדסים, בעת ההמראה מציץ גרגמל בחלקו התחתון של המטוס לכיוון מי שנשאר על הקרקע, ואילו דרדסית היא הטייסת בקוקפיט - מטוסים אלה גם ביקרו מעת לעת בישראל.

2. משפחת סימפסון

על המטוס של חברת Western Pacific Airlines מאוירים לא אחרים מאשר דמויות הסדרה האלמותית משפחת סימפסון. חברת הלואו קוסט האמריקאית הקטנה הזו נוסדה ב-1994 והיא מונה צי של כ-15 מטוסים.

עוד ב-1996 מטוס הבואינג 737 של החברה נצבע צהוב ועליו אוירו בני המשפחה המככבים בסדרה המשודרת בערוץ FOX. אם המשפחה מארג' נמצאת על זנב המטוס כדי שלא להרוס לה את התסרוקת הגבוהה. מהדורה של דגם המטוס הזה נמכרת לאספנים גם באמזון במחיר של כ-30 דולר.

View this post on Instagram

A post shared by Eliskelly (@eliskelly) on

3. הלו קיטי

נשארים בעולמות הסרטים המצוירים עם דמותה של הלו קיטי שמזוהה עם חברת התעופה EVA AIR. אווה אייר היא חברת תעופה טאייוונית שאף זוכה להיות מדורגת במקומות גבוהים בדירוגי נוסעים.

View this post on Instagram

A post shared by CHENG CHIA CHENG (@jal_kana) on

על המטוסים המאוירים של החברה נמצאים, מתא הטייס ועד לזנב, הלו קיטי וחבריה. המטוסים המאוירים הללו זוכים לככב בצילומים המועלים לרשתות החברתיות לחובבי הקיטש ובכלל.

View this post on Instagram

A post shared by CHENG CHIA CHENG (@jal_kana) on

4. מלחמת הכוכבים

חברת התעופה ANA מיפן ניכסה לעצמה את הזכויות לאייר על מטוסיה את הדמויות של סטאר וורס. החברה עיצבה גרסאות שונות של כוכבי הסרטים שכיום נמצאים בשליטתה של דיסני, בין השאר קיים מטוס R2D2, מטוס 3PO, ומטוס שכולו BB-8.

מטוס סטאר וורס של חברת התעופה היפנית ANA  / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 מטוס סטאר וורס של חברת התעופה היפנית ANA / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

עם השקת המטוסים, צוותי האוויר אף לבשו את תלבושות הדמויות והנוסעים קיבלו חוויית סטאר וורס גם בתוך המטוס כמו שרק יפן יכולה להציע.

מעריצים מחופשים לדמויות במלחמת הכוכבים מצטלמים עם מטוס R2-D2 ביפן / צילום: Koji Sasahara, Associated Press
 מעריצים מחופשים לדמויות במלחמת הכוכבים מצטלמים עם מטוס R2-D2 ביפן / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

5. המטוס של איירון מיידן

מוזיקאים באוויר. ה-ED FORCE ONE היה המטוס ששימש את להקת איירון מיידן עד לשנת 2017. ולא סתם שימש אלא שהסולן ברוס דיקינסון אף הטיס את מטוס
ה-747-400 של הלהקה בעצמו.

המטוס של איירון מיידן / צילום: Marcelo Hernandez/Aton Chile, AP
 המטוס של איירון מיידן / צילום: Marcelo Hernandez/Aton Chile, AP

המטוס הזה אמנם לא היה צפוי לנחות בתל אביב אילו ההופעה ההיסטורית, שהפכה גם היא לקורבן של הקורונה, הייתה מתקיימת ב-30 במאי כמתוכנן באצטדיון בלומפילד. אבל המטוס שווה אזכור ברשימה היות שהקמע של הלהקה, אדי כיכב על זנב המטוס. להקה אחרת שהייתה חמושה במטוס משלה היא לד זפלין אי שם בשנות ה-70.

6. מחווה לספורטאים

לא מעט מטוסים מרחפים באוויר כשעל גופם מתנוססות תמונות של ספורטאים. מחברת אמירייטס שעל מטוס האיירבוס A380 שלה מככבים שחקני ריאל מדריד או חברת התעופה אייר לינגוס שכוכבי קבוצת הראגבי האירית מתנוססים על מטוסיה ועד ליצירה מרהיבה של כוכבי נבחרת ברזיל שאוירו בקומיקס על גבי מטוס במחווה למדינה שאירחה את משחקי הגביע העולמי ב-2014. המטוס הזה הפך ליצירת אמנות בלבד שכן הוא כבר לא משמש לתעופה.