אל על ממתינה לאישור פתיחת קו לאיסטנבול לטובת הטסות מטען. האם זה יקרה?

חברת התעופה הגישה בקשה להפעיל טיסות מטען בקו ת"א-איסטנבול, והיא ממתינה לאישור רשויות התעופה בטורקיה • אם הקו לטורקיה יאושר, הטיסות יבוצעו במטוסי דרימליינר – מטוסי הדגל שבהם אל על הצטיידה להטסת נוסעים ולא להטסת מטען

האם משבר הקורונה יוביל לפתיחת קווים היסטוריים של אל על לטורקיה? מדובר אומנם בטיסות מטען, אבל גם אלה לא הופעלו על-ידי אל על מאז שטיסות החברה לאיסטנבול הופסקו לפני יותר מעשור.

האתר Port2Port מפרסם כי אל על מתעתדת להשיק קו מטענים סדיר לטורקיה שיחל לפעול כבר ב-24 במאי. לפי הפרסום, החברה תפעיל שתי טיסות שבועיות בקו ת״א-איסטנבול עם מטוס דרימליינר.

הטיסות אמורות להוביל יצוא ויבוא מטורקיה, מה שכיום מבוצע בעיקר במטוסי טורקיש איירליינס. בימי השיא שלה הטיסה טורקיש 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול. מדובר בטיסות נוסעים, אולם מטען הוטס בבטן המטוס, כפי שקורה במרבית הטיסות בעולם.

טורקיש גם הפעילה קו מאיזמיר שאותו היא סגרה עוד לפני משבר הקורונה וטיסה נוספת אחת לשבוע שהובילה דגי מאכל מטורקיה לישראל. טורקיש אף שיבצה את הטיסות לישראל בלו"ז המתוכנן שלה לחזרה לפעילות מדורגת כבר בחודש יוני הקרוב.

באל על מציינים כי החברה אכן הגישה בקשה להפעיל טיסות מטען בקו תל-אביב-איסטנבול, אלא שהחברה ממתינה לאישור רשויות התעופה בטורקיה.

"אם אל על תקבל אישור, מדובר בשבירת המונופול הטורקי", אומר ל"גלובס" מומחה התעופה יוסי פישר. "מטוסי טורקיש איירליינס הטיסו כמויות גדולות של מטענים לפני פריצת מגיפת הקורונה ויש חברת מטענים טורקית בשם MNG המפעילה קו מטענים סדיר באמצעות מטוס ג'מבו 747/400 מטענים.

השאלה הגדולה היא האם הטורקים יאפשרו תחרות ישראלית בקו המטענים והאם גורמי הביטחון הישראליים יאפשרו למטוס אל על לטוס באופן קבוע בקו לאיסטנבול . לפני כחודש בשיא הקורונה היה אמור מטוס של ישראייר לצאת להחזיר סטודנטים ישראלים מאיסטנבול, אלא שלא ניתן אישור לאנשי ביטחון ישראלים ללוות את התהליך וישראייר נאלצו לבטל. נשיא טורקיה ארדואן העמיד מטוס טורקי להטיס את הסטודנטים לתל אביב בסיועו של ח"כ ד"ר אחמד טיבי".

פישר סבור שהצבת מטוסי דרימליינר כמטוסי מטען "משולה בעיני להפיכת לימוזינה מפוארת לרכב להסעות ילדים לבית הספר. לאל על היו מטוסים מתאימים בדיוק למטרה הזו. הג'מבו 747/400 שהיה והינו מטוס קלאסי למטענים והבואינג 777. אם פנייה של אל על לפיזור סיכונים על ידי הגדלת זרוע המטענים שלה הרי שהגיוני יהיה להצטייד במטוסי 777 משומשים שיש מאות מהם מקורקעים כעת לאור הירידה בביקוש לטיסות ארוכות. במחיר של דרימליינר אחד יוכלו לרכוש מספר מטוסי 777 משומשים".

בימים אלה, וכל עוד אל על עדיין רחוקה מהחזרת הטיסות המסחריות שלה, היא פעילה בעיקר בתחום הקרגו (מטען). ביום שישי האחרון לוח הטיסות של אל על כלל 13 מטוסים שהיו באוויר, וזאת במסגרת עסקה שעליה חתמה אל על לביצוע 60 טיסות מטען מהעיר וואהן בסין ללונדון פריז ובפרנקפורט - טיסות אלה עוצרות בישראל בדרך מסין לאירופה. הטיסות מבוצעות במטוסי דרימליינר, ובכל אחת מובילה אל על כ-25 טון של ציוד הומניטרי.

גם אם הקו לטורקיה יאושר, הטיסות יבוצעו במטוסי דרימליינר - מטוסי הדגל שבהם אל על הצטיידה להטסת נוסעים ולא להטסת מטען.

אל על גם הסבה מטוסי 777 לטובת הטסות מטען, כשבמקביל ריעננה את מטוסי ה-737 שהושבתו מאז תחילת משבר הקורונה. צי זה משמש לטיסות לאירופה, וכעת המטוסים ישמשו גם להטסות מטען.

לאחרונה פרסמה אל על כי הגיעה להסכמות על מכירה של שלושה מטוסי 737-800 בהיקף 76 מיליון דולר לחברה אמריקאית במתווה של מכירה וחכירה מחדש. העסקה תבוצע בכפוף לסיוע מהמדינה.

משבר הקורונה זימן לאל על כמה ציוני דרך היסטוריים ,בהם טיסה ישירה לאוסטרליה או טיסה ישירה ללימה שבפרו לשם השבת ישראלים. כעת נותר לראות האם השלטונות בטורקיה יאפשרו לאל על להפעיל הטסות מטען לאיסטנבול ויסמנו שיא נוסף בחסות המשבר.

עד כה התנועה מישראל לטורקיה ולהפך נעשית רק במטוסים של חברות תעופה טורקיות, כגון טורקיש איירליינס, פגסוס ואטלס שהספיקה לעצור את פעילותה. לחברות הישראליות אין אישור ביטחוני להפעיל טיסות נוסעים בקו, ולכן מכל התנועה של הנוסעים בקווים (80% מהנוסעים ממשיכים ליעדים אחרים) נהנות רק החברות הטורקיות. אולי בנוגע למטען החלוקה תהיה אחרת.