האם המדינה תאריך את תקופת החל"ת לעובדי התעופה והמלונאות ותמנע פיטורים?

יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי קוראים לשרי האוצר והרווחה להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לעובדים במגזרים שלא צפויים להתאושש בקרוב, בדגש על ענפי התעופה והתיירות • ההסתדרות שואפת שהארכת החל"ת תמנע פיטורים המוניים בארקיע

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

מסלול עוקף פיטורים: קריאה מיו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי לשרי האוצר והרווחה להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לעובדים מהמגזרים שלא צפויים להתאושש בקרוב, בדגש על ענפי התעופה והתיירות.

רבים מהעובדים בענפים הללו, בשונה מענפים אחרים, לא צפויים לשוב לעבוד בקרוב, כאשר היקף העבודה הוא מצומצם הן בטיסות והן במלונות שנפתחים בהדרגה. מטרת הבקשה היא למנוע את פיטורי העובדים, בתקווה שיום יבוא והם יוכלו לשוב לעבודתם.

בין השאר הטריגר לבקשה היו עובדי ארקיע שמצויים בדיונים עם ההנהלה בימים אלה בתיווך ההסתדרות. מספרם עומד על כ-500, רובם הגדול הוצאו לחל"ת כאשר החברה נמצאת בהדממה - היא אינה פעילה בטיסות הפנים לאילת ואינה מבצעת טיסות לחו"ל.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הסביר ל"גלובס" כי הנהלת ארקיע ונציגות העובדים מצויים בדיונים, "שבסיומם נצטרך להגיע להסכמים קיבוציים שיתאימו את רוח התקופה. יש לנו הרבה עבודה".

רוח התקופה שעליה מדבר אדרי היא של פעילות אווירית מצומצמת, לפחות בחודשים הקרובים. "בהנהלה רוצים לצמצם את מספר העובדים, ושני הצדדים מבינים שבשלב זה חל"ת הוא פתרון ראוי. המטרה שלנו היא לבלום פיטורים, מתוך הנחה שהענף עשוי להתאושש גם בתוך כמה חודשים. אם נצליח לשכנע את המדינה להאריך את החל"ת במקומות שבה ההתאוששות תיקח זמן, נוכל לשמור על העובדים ככוח-אדם עתידי, ונימנע פיטורים בשלב זה", הוא אומר.

מנגד, אדרי יודע שצמצום הוא מהלך בלתי נמנע. ענף התעופה של אחרי הקורונה יהיה שונה בתכלית מזה שהיה לפניו. חברות התעופה מודיעות בזו אחר זו על קיצוצים בכוח-האדם.

גם אל על צפויה לפטר כשליש מעובדיה (כ-2,000 מתוך כ-6,300 עובדים) במסגרת תוכנית ההתייעלות שהיא הציגה לבנקים ולמשרד האוצר, תוכנית שתכלול גם מכירה של כ-25% מצי המטוסים שלה וצמצום כל הפעילות בחברה. כ-90% מעובדי אל על מצויים כיום בחל"ת, בשעה שהנהלת אל מצויה בעיצומו של הליך קדחתני מול הבנקים המלווים להלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 82.5%.

מבין שלוש חברות התעופה הישראליות, ישראייר כבר סיכמה עם שני בנקים על הלוואה של 90 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור 75%. הכסף אמור לזרום אליה במהלך חודש יוני. גם בארקיע, אומר אדרי, קיימת התנהלות מול הבנקים, כאשר מבינים שהחברה תצטמצם בהיקפה.

"כל החברות ייראו אחרת", מסביר אדרי "מטרת ההסכמים שאליהם אנחנו חותרים מול העובדים היא לעשות התאמה לשעות העבודה, לשיטות העבודה ולשכר נמוך יותר".

בארקיע מועסקים כיום כ-500 עובדים שמחזיקים ב-30% מבעלות החברה. יו"ר ארקיע, אבי חורמרו, התייחס לצורך לקצץ בהיקף העובדים. "נעשה את הכול בתיאום עם ההסתדרות. העובדים הם שותפים שלנו, ומה שצריך להיעשות, ייעשה על הצד הטוב ביותר. לכולנו ברור שהתעופה השתנתה".

רוב עובדי ארקיע כאמור הוצאו לחל"ת: "נחזיר עובדים בצורה מדורגת לפי הצורך", אמר חורמרו, "אנחנו מכוונים להחזרת הפעילות בהדרגה מ-1 ביולי, בכפוף להנחיות ולעדכונים של משרד הבריאות".

הדרך שבה המדינה תמשיך לשלם לעובדים כדי שלא יפוטרו כפופה להחלטה של שר האוצר ישראל כ"ץ; ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, נימקו כי "יש הצדקה לקבוע מדיניות לטווח הבינוני, שעיקרה הארכה בשלושה חודשים של ההקלות הזמניות בזכאות, גם למי שסיים את מכסת ימי האבטלה שלו".

השאיפה של השניים היא להארכה לתקופה של 3 חודשים: "בהיעדר הארכה, עשרות אלפי עובדים שלפי הערכות יסיימו בקרוב את מכסת ימי האבטלה שלהם, ימצאו את עצמם ללא מקור הכנסה, ומעסיקים רבים שמצבם הכלכלי לא שופר עלולים לפטר את עובדיהם שהוצאו לחל"ת, מה שיגרור ניתוק של יחסי העבודה וישית עלויות נוספות על המעסיקים".