צ'ק אין | ניתוח

בענף התיירות כבר מתחילים להניע מנועים, וזאת על אף חוסר הוודאות של המדינה

על אף שהסרת ההנחיות לחובה בבידוד לשבים או לנכנסים ארצה לא נראית באופק, וחרף הדרישה שהזכאים להיכנס לגבולות המדינה מחוייבים בדרכון ישראלי, ענף התעופה מתחיל להראות סימנים של חזרה לפעילות • אילו חברות תעופה וסוכנויות נסיעות כבר מציעות דילים לקיץ ולאן

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

רותמים את העגלה לפני הסוסים? תכנונים להחזרת הפעילות התעופתית נעשים בשאיפה לגבש הסכמים עם מדינות ירוקות שבהן התחלואה בנגיף קורונה היא נמוכה. אלא שכל עוד משרד הבריאות לא משחרר את החובה לבידוד של 14 ימים לשבים או לנכנסים ארצה, חובה אשר תקפה נכון לעכשיו עד ל-15 ביוני, אולם ההערכות הן כי המדינה תחדש את הדרישה בבידוד גם עד לחודש יולי. במקביל, טרם פורסמה רשמית הרשימה של "המדינות הירוקות" שעמן כרתה ישראל הסכמים שיוותרו לנוסעים מהמדינות הללו ואליהם על הבידוד עם הנחיתה.

מנגד, גם העוסקים בענף, כבר למודי ניסיון והם יודעים ששינוי בהנחיות יכול לבוא בהנחתה ועל כן כבר נערכים עם חבילות נופש לקפריסין וליוון. מדינות אחרות שעשויות להיכלל ברשימה הירוקה שטרם פורסמה רשמית הן סלובניה, מונטנגרו, סרביה וגם איי סיישל.

ההסכמים עם המדינות יהיו בילטראליים, אם כי בפועל יש להניח שעיקר התנועה תהיה של ישראלים החוצה ולא של תיירים לישראל, והם יפטרו את הנוסעים מחובת הבידוד עם הנחיתה. שאלת השאלות היא מתי השמים ייפתחו ולפי המסתמן מדובר על תחילת או אמצע חודש יולי. בתוך כך נזכיר כי שנת הלימודים תוארך השנה ב-9 ימים.

המושכים בחוטים מנסים כל אחד למשוך לכיוונו: משרד הבריאות לא שש לפתוח את השמיים, כשגם שם מודעים לכך ששיעור התחלואה העיקרי הגיע עם הנכנסים לישראל ממדינות אחרות, בעיקר ארה"ב. מולם ניצבים ענפי התעופה והתיירות שמשוועים לחזור לעבוד אחרי מחיקה של הפעילות בתקופת הקורונה ואובדן ההכנסות מחופשת הפסח.

גם הנופשים מתחילים להתעניין כשחלקם עוד מקווים לבלות בקיץ בחו"ל. בשבוע שעבר הודיעה קפריסין כי היא פותחת את שעריה לכמה מדינות ובפרט ישראל. אולם, כדי שאמירה זו תהיה אפקטיבית ישראל צריכה להגיע להסכם על ביטול חובת הבידוד בין המדינות. זה עדיין לא קרה. פתיחת השערים תעשה רק בין מדינות ירוקות כך שהתיירים לא צפויים לפגוש בחופשה בתיירים ממדינות "אדומות" שבהן שיעורי התחלואה עדיין גבוהים.

כך או כך בנתב"ג כבר נערכים: מדבקות סימון הוצמדו לרצפה בכדי לשמור על מרחק בין הנוסעים - גם בספסלי הישיבה סומנו מקומות שיישארו ריקים. לנכנסים לטרמינל (הנוסעים בלבד בלי מלווים) מודדים חום כשהנוסעים והעובדים מחויבים לעטות מסיכה. בנתב"ג אף העריכו כי הנוסעים יידרשו להגיע לשדה התעופה כ-4 שעות לפני טיסה גם כאשר כשמדובר בטיסות ליעדים קרובים שאורכות שעה-שעתיים. המסכה תישאר על פני הנוסעים גם לאורך הטיסה במהלכה השירות יהיה מינימלי. חברות התעופה יידרשו למצוא פתרון גם לשמירה על מרחק בין הנוסעים.

החברות הישראליות עדיין לא החזירו לפעילות את טיסות הנוסעים באופן סדיר. אל על למשל הודיעה כי עד לסוף יוני היא לא מתכננת לעשות זאת, ובינתיים החברות הזרות מעלות הילוך - אחרי שפתחה את הקו ללונדון ואת הקו לווינה, החזירה חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר את הקווים גם לסופיה ולבודפשט. לפי החברה היא מפעילה כ-10% מקיבולת טיסותיה והיא תעלה בהדרגה ל-70%. וויז אייר, לא מחכה לעדכון ההנחיות ולמרות חובת הבידוד וההנחיות שבשלב זה מתירות כניסה לישראל רק לבעלי דרכון ישראלי - היא מחדשת קווים, גם כשהיא לוקחת בחשבון את שיעורי התפוסה הנמוכים במטוס.

החזון בענף התעופה בכל העולם הוא למציאה של בדיקות מיידיות שיוכלו להיעשות בשדה התעופה עוד לפני ההמראה. בדיקות אלה, כדי שתהיינה יעילות עבור הנוסעים יצטרכו לספק תשובות תוך פרקי זמן קצרים. בדיקות שבחלק מהמדינות נעשות אחרי הנחיתה ואחרי המתנה של שעות ארוכות אפקטיביות פחות לנוסעים משום שמי שיתברר כי הוא נשא, לא יוכל להיכנס למדינה וחברת התעופה תצטרך להטיס אותו חזרה. עם זאת מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי אמר כי קונספט המדינות הירוקות הוא הנכון ביותר על מנת לחזור לשגרה "אין שום הבדל בין לטוס מנתב"ג לאילת ובין לטוס מנתב"ג ללרנקה. כי רמת התחלואה בלרנקה היא כמו רמת התחלואה באילת או כמו רמת התחלואה בתל אביב". הבוקר נערך סיור בנתב"ג עם נציגי משרד הבריאות, נציגי נתב"ג ונציגי המל"ל. "כולנו יודעים שהנגיף הגיע לישראל דרך האוויר", אמר זכאי, "מצד שני אנחנו כולנו מבינים שאי אפשר להשאיר את מדינת ישראל במצור. אנחנו בשיח עמוק עם המדינות הירוקות כדי להגדיר פרמטרים שיקבעו איזו מדינה היא ירוקה, מה הכללים של השהייה באותה מדינה, ריחוק חברתי, בתי מלון, תחבורה ציבורית, מערכות מידע והרבה אכיפה קפדנית. כלומר אם טסת למדינה ירוקה ויצאת למדינה אדומה, אתה לא יכול לחזור בלי להיות בבידוד של 14 יום". זכאי העריך שהחזרה לשגרה לא תהיה לפני תחילת-אמצע חודש יולי.

ובינתיים כאמור מתחילים לשווק נופשונים לקיץ הקרוב. כך למשל איסתא ופתאל יבטיחו לישראלים את יישום נהלי התו הסגול של משרד הבריאות במלונות שבבעלותן בפאפוס. הטיסות יתבצעו על ידי חברת ישראייר, בשלב זה רק מנתב"ג, והכול בהינתן ביטול חובת הבידוד או חתימה על הסכם המדינות הירוקות כאמור. מדובר בטיסה יומית שתתחיל מ-1 ביולי. את הביטחון לנוסעים מקווים באיסתא להחזיר לא רק דרך התו הסגול אלא גם במחיר. סמנכ"ל איסתא רונן קרסו אמר כי "מחירי החופשות זולים ב 30% מאלו שהיו בשנה שעברה". לדבריו, חופשה הכוללת טיסה ו-4 לילות בחודש יולי במלון לאורה ביץ על בסיס הכל כלול תעלה 7,800 שקל למשפחה בת ארבע נפשות (ילדים עד גיל 12), חבילה זהה בחודש אוגוסט תעלה כ-8,800 שקל. עוד הדגיש קרסו כי פתיחת ההזמנות תיעשה עם האפשרות לבטל את החופשה בטווח של כמה ימים לפני מועד החופשה.