גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי הכנסות בכלל: הכירו את חברת ההייטק שנסחרת בתל אביב וכבר שווה יותר מאזורים, דלתא ובנק אגוד

חברת הטכנולוגיה אלקטריאון, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות "כביש חכם", הכפילה את שווייה פי 30 מאז שהצטרפה לבורסה ב-2017

מי אמר שהמשקיעים בבורסת תל אביב אינם מחבקים בחום חברות טכנולוגיה בתחילת דרכן, שעדיין לא הניבו הכנסות משמעותיות? קחו למשל את חברת אלקטריאון וירלס, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם".

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 30 בערך והגיעה לשווי של כ-1.35 מיליארד שקל - לאחר קפיצה של 110% במניה מתחילת 2020.

כיום נמצאת אלקטריאון בשליטתם של עזר ורומבק (17.8% מהמניות כל אחד) ושל חברת התחבורה דן (16.2%). שווייה הנוכחי בבורסה מציב אותה בסביבת חברות ותיקות ובעלות הכנסות של מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים בשנה, כמו קבוצת דלק, אזורים ותדיראן, ומעל לחברות כמו דור אלון, קרסו מוטורס, דלתא, בנק אגוד, אפריקה מגורים ופלסאון.

הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב החשמליים, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם.

אלקטריאון נמצאת בתקופה קריטית וחשובה מבחינתה. בנובמבר 2019 הודיעה החברה כי השלימה מקטע כביש חשמלי ראשון בשבדיה. כמה שבועות קודם לכן, קיבלה החברה תשלום של 3.8 מיליון שקל עבור הפרויקט, שאמור להתחיל לפעול בקרוב, ממינהלת התחבורה השבדית. במהלך הרבעון הראשון דיווחה אלקטריאון כי סיימה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית, המחוברת לטריילר של 40 טונה, המצוידת במקלטים פרי פיתוחה של החברה, בתנאי שטח ומזג אוויר קשים.

בשלב ראשון מתכננים בחברה ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות, הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. במהלך 2019 חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו של חברת דן, שיפעל על תשתית כביש חשמלי. הפרויקט אמור להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2020.

בשיחה עם "גלובס" אומר המנכ"ל עזר: "הקורונה יצרה הרבה עיכובים בערוצים שונים, אבל מצד שני, מדינות שונות רוצות להקדים פרויקטים ולקדם תהליכים. אני מניח שבחודשים הקרובים נוכל לשתף את המשקיעים לגבי פרויקטים שונים שאנו מקדמים באירופה".

מה קורה עם הפרויקט בשבדיה ?

"עברנו שם אבן דרך מהותית של הוכחת היתכנות והפעלה בשלג, ואנחנו מתכוננים להתקנה נוספת שתהיה כנראה בספטמבר, אז נתקין את שאר הכביש. בנובמבר אנחנו אמורים להתחיל בהפעלת הקו שיסיע נוסעים משדה התעופה לעיר בגוטלנד באמצעות אוטובוס".

מה עם הפרויקט בתל אביב ?

"אני מניח שתחילת הפריסה תהיה באוגוסט, בתוך יום או יומיים, בקטע כביש ברחוב קלאוזנר ליד האוניברסטיה. האוטובוס אמור להגיע לפה מסין באוגוסט ואני מניח שנתחיל לנסוע ולבדוק אותו באוקטובר, בתקווה שיתחיל להסיע סטודנטים בנובמבר".

בנוגע למודל העסקי של החברה אומר עזר כי "אנחנו נציע בעצם שירות. כלומר, אם יש לך למשל חברת מוניות אז במקום לשלם המון כסף על עמדות טעינה וקניית מוניות יקרות, אנחנו נציע להם לשלם על שימוש שוטף בתשתית שתהיה בכביש ואז המונית תוכל למעשה לנסוע בלי הפסקה כמעט ולהיטען תוך כדי הנסיעה. באמצעות הפיתרון שלנו הם לא יצטרכו להשקיע כלום. רק להשתמש בכביש החשמלי ולשלם פר שימוש. גאלנו אותם מהתעסקות בתשתיות".

אתם אמורים לרשום הכנסות ראשוניות כבר השנה?

"יכול להיות. היעד שלנו הוא להגיע לגוף פרטי שייקנה את המערכת, ויכול להיות שזה יקרה כבר השנה בגרמניה. אבל בטווח הרחוק, היעד שלנו הוא שגופים ישלמו עבור השימוש בשירות".

"מענה למפעילי ציי רכב בעולם"

למרות הזינק הנחשוני במניית אלקטריאון , בחברת האנליזה והמחקר פרוסט אנד סוליבאן מציבים לה מחיר יעד של 181 שקל - גבוה בכ-14% ממחיר המניה בבורסה כיום.

בחברת המחקר מציינים כי "שנת 2020 צפויה להוות, להערכתנו, שנה משמעותית לאלקטריאון, לאחר שכבר הציגה טכנולוגיה מוכחת והתמודדה עם היבטי בטיחות ורגולציה. הפתרון שאותו מציעה אלקטריאון, עונה על שתי בעיות עיקריות שעמן מתמודד העולם המודרני. הראשונה היא בעיית הזיהום העולמי ההולך וגובר, בעיקר בערים, ושנייה היא בעיית המחסור במקום להנחת תשתיות מאסיביות של טעינה והמפגע הסביבתי, הויזואלי והפיזי, שתשתית זו יוצרת. כמו כן, הפתרון מאפשר הוזלת עלויות לעיריות ולמפעילי ציי הרכב (מוניות, אוטובוסים או משאיות). החברה מציעה תשתית משותפת לכלל הרכבים בדמותו של כביש חשמלי, שבו התשתית מונחת מתחת לכביש ובכך מאפשרת תנועה ללא מפגעים סביבתיים, ללא זיהום וכן ללא צורך בבטרייה גדולה ברכבים החשמליים על פלטפורמה גנרית אחת עבור כלל סוגי הרכבים החשמליים".

בראייה אסטרטגית, מציינים האנליסטים, אלקטריאון ממקדת את שירותיה בשלושה תחומים עיקריים: אוטובוסים, מוניות ומפעילי צי רכב (כמו משאיות חלוקה). פעילות החברה נתמכת על ידי שתי מגמות עיקריות: עיור וצמצום פליטות מזהמים. מבחינת המודל העסקי, החברה עוברת למכירת שירות הטענה של כביש חשמלי כחלק ממגמה חדשנית בתחום התחבורה החכמה הנקראית MAAS - "ניידות באמצעות שירות". בפרוסט אנד סאליבן צופים שהשוק יתאושש באופן מלא, ושימוש בפתרונות MAAS יגיע ל-31 מיליארד דולר עד לשנת 2030.

עוד מציינים בפרוסט אנד סוליבאן כי "בעצם המעבר למודל של תשלום פר שירות, מפעילי ציי הרכב ישלמו על השימוש בתשתית ולא יזדקקו להשקיע הון בבניית תשתית עצמית. לכן, הפתרון של אלקטריאון משתלב לא רק במגמות העולמיות, אלא גם במודל עסקי חדש יחסית, הנותן מענה למפעילי ציי רכב ברחבי העולם". 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"