בלי מודעות דרושים והגדרות תפקיד: כך מחפשים עבודה בארבעה שלבים

מכתיבת קורות-חיים שלא יישלחו ועד פגישות עם אנשים שאתם לא מכירים – כדי למצוא עבודה, צריך להשתחרר מקיבעונות ישנים

חיפוש עבודה בימי קורונה / צילום: שאטרסטוק
חיפוש עבודה בימי קורונה / צילום: שאטרסטוק

אם אתם צריכים, או רוצים, לחפש עבודה חדשה, עשו לעצמכם טובה ואל תתיישבו לחפש אותה במודעות דרושים. אם יש מאחוריכם כבר כמה שנים טובות של ניסיון, סביר מאוד להניח שתהליך החיפוש המסורתי, שכולל שליחת קורות-חיים כמענה למודעת דרושים, מגביל את המחשבה שלכם למרחב הצר של הגדרת תפקיד ומקצוע מוכרים. בעידן הזה, שבו מקצועות ותפקידים משתנים, יש הרבה יותר תפקידים שזקוקים ליכולות ולניסיון שלכם מכפי שתמצאו אם תחפשו עבודה דרך אותן הגדרות ישנות.

נקודת המוצא שלכם צריכה להיות שאינכם מכירים את כל מרחב האפשרויות העומד לפניכם, שאינם יודעים היכן יש תפקידים שדורשים את מה שאתם יודעים לעשות, איך קוראים לתפקידים האלה ואיך מגיעים אליהם.

וזו בדיוק הסיבה שחיפוש עבודה עכשיו לא עובר בהתאמת קורות-החיים, בחברות השמה, במודעות דרושים ובמשרות מוכרות. עבודה בעולם החדש מתחילה בשיחה שמתרחשת בחדר שבו אתם לא נמצאים. מישהו שואל אדם אחר, "אולי אתה מכיר מישהו ש...", ואתם רוצים שהשם שלכם יעלה. אז שאלו את עצמכם, מי יהיה בחדר הזה, באילו תחומים יעסקו בו ואיך הם יידעו שאני קיים, שכדאי להמליץ עליי?

הדרך למציאת עבודה עוברת עכשיו בתהליך למידה מתגלגל שעושה שני דברים במקביל: מזהה עבורכם את המקומות שבהם יש תפקידים שאתם יכולים ורוצים לעשות, ומפגיש אתכם עם האנשים שיכולים לחבר אתכם לתפקידים האלה. אנשים שאינכם מכירים היום, והם אינם מכירים אתכם.

התהליך הזה כולל ארבעה שלבים: 

שלב 1: כתבו קורות-חיים של יכולות וניסיון

במקום לכתוב שמות של מקצועות ותפקידים, פרטו את היכולות ואת הניסיון שצברתם באותה תקופה. כך תגלו במהרה כי נקודת ההתחלה שלכם מוקדמת יותר מתקופת הלימודים והתפקיד הראשון. סביר להניח כי צברתם ניסיון ויכולות גם בפעילויות בתיכון ובצבא או בשירות לאומי.

אלה לא קורות-חיים שמיועדים לשליחה, אלא להראות לכם את האני המקצועי שלכם באופן שאינו תלוי בהגדרה המקצועית שהורגלתם בה. הם יעזרו לכם להתנתק מכרטיס הביקור שלכם ויראו שיש לכם המון נכסים, יכולות וניסיון שהולכים איתכם הלאה גם אם תעזבו את הארגון שבו אתם עובדים.

אין צורך להסתבך בתחושה שהאסופה הזאת אינה מתגבשת בהכרח לכדי כותרת של תפקיד במודעת דרושים. זה לא חשוב. המטרה היא שתבינו מהם היכולות והניסיון שלכם כשמנקים את הגדרות התפקיד והמקצוע, כי הדבר שנעשה זה לחפש מי צריך את היכולות והניסיון האלה, ואיך הם קוראים לזה.

שלב 2: הכינו רשימה של אנשים שאתם עוד לא מכירים

האנשים שאתם מכירים, אלה שמופיעים ברשימה הראשונית שלכם, לא יעזרו לכם למצוא עבודה, בטח לא בתחומים שונים מאלה שמגדירים אתכם היום. לא משום שהם לא רוצים לעזור, אלא משום שאם הם מכירים אתכם ויודעים שאתם מחפשים, הם כבר היו אומרים לכם אם היו שומעים על משהו. וגם כי סביר להניח כי גם הם חושבים עליכם על בסיס התפקידים שעשיתם. אם הם יחברו אתכם לעבודה, קרוב לוודאי היא תהיה דומה למה עשיתם עד עכשיו.

הרשימה שאתם עושים נועדה להיות מקפצה מהאנשים שאתם מכירים לאנשים שאתם לא מכירים, אבל צריכים להכיר וצריכים שיכירו אתכם. המטרה היא לפגוש אנשים כדי ללמוד על עולמות אחרים, איפה יש עשייה שמעניינת אתכם, שאתם יכולים להביא בה ערך, איפה היא מתרחשת, ואיך קוראים לה. צאו לפגישות כדי לאסוף מידע, למפות את האפשרויות, כדי להבין מה גורם לכם לרצות לשמוע עוד ומה ממש לא עושה לכם את זה.

ליד כל שם שאתם מוסיפים לרשימה, תכתבו מדוע הוא נמצא שם - אולי כי הם מכירים את העשייה המקצועית שלכם, ואתם לא צריכים "להסביר" להם מי אתם; אולי כי הם כבר עשו את הדרך הזאת לפניכם או עשו שינוי שמעניין אתכם, או שמעניין אתכם התחום שהם פועלים בו. ואולי כתבתם אותם כי הם יושבים בצמתים מעניינים, מכירים הרבה אנשים או תחומי פעילות.

שלב 3: נפגשים עם מעגלים של אנשים

תחילה היפגשו דווקא עם מי שאתם מכירים היטב, עם מי שהפגישה איתם תדרוש פחות הסברים. לאט-לאט הרחיבו את המעגלים לאלה שכבר שנים לא דיברתם איתם, אבל משהו במקום שבו הם נמצאים עכשיו גורם לכם לרצות לשמוע. תגידו להם בדיוק את זה. זיכרו, אתם לא מחפשים עבודה, באתם לשמוע על הדרך שלהם, המקום שלהם, העשייה שלהם. אתם לא מקשיבים להזדמנות למשרה אלא דווקא למשהו חדש, מדליק, מעניין, משהו שגורם לכם לספר סיפור מהניסיון שלכם, שמראה את הערך שאתם יכולים להביא גם בעולמות עיסוק אחרים.

המטרה שלכם היא לזהות תחומים ואנשים שתרצו לפגוש, שהאדם שיושב מולכם יכול לחבר ביניכם. תנו לשיחה להתפתח. אתם כבר תראו אם יעלו דברים שיגרמו לכם לרצות לשמוע עוד, או שמות אנשים שתבקשו להכיר. ממילא, בשלב מסוים השיחה תגיע אליכם, אל מה עשיתם, מה שאתם מחפשים.

בשלב הזה, כדאי שתדעו לספר יותר מאשר תפקיד ומשרה, כדאי שתדעו לדבר את סך הניסיון והיכולות שלכם. תחשבו על מי שיושבים מולכם, יותר משחשוב להם מה אתם רוצים, חשוב להם להבין מה אתם יכולים לעשות עבורם או עבור אלה שהם מכירים.

שלב 4: מקבלים הפניות ונפגשים עם אנשים חדשים

בעצם, המטרה היא שיחברו אתכם למישהו חדש. זכרו - כדי ששמכם יעלה באותו חדר שבו מישהו ביקש המלצה על אדם שיודע לעשות מה שאתם עושים, אדם שאתם אולי לא מכירים צריך להזכיר אתכם. הרעיון בתהליך הזה הוא שנקודת המוצא של הפגישות שלכם - אנשים שאתם מכירים - איננה נקודת הסיום. בשיחות יעלו שמות של אנשים שעוסקים בתחומים שאליהם התגלגלה השיחה ועליכם לבקש שיחברו אתכם אליהם כדי לשמוע עוד.

החיבורים האלה, לפחות בסבבים הראשונים, הם התוצר הכי חשוב של פגישות הקפה שלכם. עכשיו אתם מוכנים לפגישה עם אנשים שאתם לא מכירים אבל עובדים בתחום שמעניין אתכם ואולי יחברו אתכם לעוד אנשים שאתם לא מכירים במעגלים הולכים ומתרחבים.

לפגישות האלה צריך להתייחס באותה רצינות שהייתם מתייחסים לראיון עבודה. למדו על האדם, על החברה ועל תחום הפעילות כל מה שאתם יכולים עוד לפני הפגישה, כדי שלא תשאלו שאלות שאת התשובות עליהן אפשר לקבל מגוגל. אם נכנסתם לעולם תוכן חדש לכם, למדו עליו, על המונחים שלו, כדי שתוכלו לספר את הסיפור של היכולות והניסיון שלכם מנקודת המבט של מי שיושב מולכם.

צאו לדרך. בהתחלה זה עשוי להרגיש לא טבעי, במיוחד אם אתם לא אנשים שמרגישים בנוח בשיחות בלי תכלית או בשיחות עם אנשים שאתם לא מכירים. זיכרו שיש תכלית - ללמוד על עולמות חדשים, להכיר תחומים שלא הכרתם שאתם יכולים להביא אליהם ערך.

הצעדים הראשונים הם הכי קשים, אבל אחרי שתעברו אותם תתחילו להכיר את המילים המתאימות שיחברו בין הניסיון שלכם לעולמות שמעניינים אתכם. ולא פחות חשוב - זה הזמן להיות פתוחים, גמישים, במחשבה בעיקר. להבין שיש צורות שונות לעבודה, ולא חייבים מראש לבחור או להחליט. התמונה תתבהר, וההזדמנות תגיע. בהצלחה.

נירית כהן, עולם העבודה העתידי. niritcohen.com