שטרק לכ"ץ: להאריך את מועדי הגשת הבקשות למענקים עד סוף השנה

נשיאת לשכת רואי החשבון, איריס שטרק, פנתה לשר האוצר ישראל כ"ץ בבקשה להאריך לעצמאים ועסקים את מועדי הגשת הבקשות למענקים באמצעות חקיקה מהירה או תקנות חירום נוספות • לטענתה, אם לא יוארכו מועדי הגשת הבקשות, עצמאים רבים לא יעמדו בתנאי הסף שנקבעו

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון / צילום: כדיה לוי
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון / צילום: כדיה לוי

אם לא יוארכו מועדי הגשת הבקשות למענקי הסיוע לעצמאים מהמדינה עד סוף השנה, רבים מהעצמאים בישראל לא יעמדו בתנאי הסף שנקבעו לקבלת המענקים ויפסידו את הכסף המגיע להם - כך מתריעה נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, בפני שר האוצר ישראל כ"ץ. לטענת שטרק, הקושי לעמוד בלוחות הזמנים להגשת בקשות המענק נובע הן מתנאי סף ולוחות זמנים מאוד מחמירים מהמסמכים הנדרשים להגשת חלק מהבקשות והן עקב תקלות טכניות רבות במערכת המונעות את הגשת הבקשות.

הבוקר (ד'), שיגרה שטרק לכ"ץ מכתב במסגרתו היא קוראת לו להאריך לעצמאים ועסקים את מועדי הגשת הבקשות למענקים עד סוף השנה, באמצעות חקיקה מהירה או תקנות חירום נוספות והחלטת ממשלה מעודכנת, אשר יאריכו את תקופת הגשת הבקשה למענקי הסיוע.

כיום, לוחות הזמנים להגשת הבקשות למענקים השונים קבועים לחודשים יוני עד אוגוסט. את הבקשה למענק הפעימה הראשונה (עד 6,500 שקל) יש להגיש עד ל-10 ביוני; מועד הגשת בקשת מענק הפעימה השנייה נקבע ל-12 ביולי (עד 10,500 שקל) ואת מענק הפעימה השלישי (מענק השתתפות בהוצאות, עד 400 אלף שקל) יש להגיש עד ל-10 באוגוסט.

שטרק פנתה לכ"ץ בעניין הארכת המועדים הללו בהמשך לפניות רבות של רואי חשבון, המייצגים ציבור רחב של עצמאים וחברות המבקשים לקבל את מענקי הסיוע וטענו בפני לשכת רואי החשבון כי הדרישה להגשת המענקים עד לתאריכים הקבועים - בתוך 70-90 ימים מיום פרסום התקנות שהעניקו את המענקים - היא דרישה בלתי אפשרית.

בנוסף, לטענת שטרק, עסקים חדשים נדרשים להגיש את הדוחות שלהם לשנת 2019, ולעיתים עבודת הכנת הדוח כרוכה באיסוף של מסמכים רבים ובכלל זה דוחות חברה, דוחות אישיים, מאזנים ועוד, כמו גם מסמכים מחו"ל. "מיותר לציין שרשות המסים שהבינה את הסוגיה כבר בעבר, הקימה מנגנון אורכות מסודר המאפשר הגשה של חלק מהדוחות במועד מאוחר יותר בהתאם לזמינות המסמכים ולפי שיקול דעתו של רואה החשבון המייצג", כותבת שטרק.

באשר למערכת להגשת מענקים לשכירים בעלי שליטה (במסגרת הפעימה השנייה) מציינת שטרק, כי אפשרות הגשת הבקשות נפתחה באיחור רק ב-21 במאי, ויש להאריך את המועד להגשתה.

באשר להגשת הבקשה למענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות (הפעימה השלישית) כותבת שטרק לכ"ץ כי זו "מורכבת ומצריכה עבודה מעמיקה שעשויה להמשך זמן רב, בייחוד במקרים בהם נדרש לחשב את 'מקדם השתתפות בהוצאות קבועות'".

שטרק מוסיפה, כי גם התקלות הטכניות במערכת המענקים לא עושות לעצמאים חיים קלים בהגשת הבקשות. "אנו נחשפים למספר רב של נישומים זכאים שנתקלים בתקלות טכניות במערכת ולא מצליחים להגיש את הבקשות למענקים. לא עולה על הדעת שאותם נישומים זכאים יפגעו באופן קשה, בשל תקלות טכניות של המערכת ולא יוכלו להגיש את הבקשה בזמן שהוקצב להם". לדברי שטרק, בשיחות שקיימה עם נציגי רשות המסים, נאמר לה שהם מודעים לתקלות הטכניות, אך טרם ניתן מענה. "קיימים מקרים רבים של זכאים שעקב סיבות טכניות בלבד טרם נקלטו דוחות 2018 שלהם", כותבת שטרק לכ"ץ.

לסיכום כותבת שטרק, "המטרה של בקשתנו היא למנוע פגיעה בעצמאים, שכירים בעלי שליטה, חברות ועסקים הזכאים למענק בשל לוח זמנים בלתי אפשרי".