צ'ק אין | פיצ'ר

קפריסין משוועת לחזרת התיירים. והיא מוכנה לעשות הרבה לשם כך

בניגוד לישראל, ישנן מדינות שמתכננות לפתוח את השמיים בקרוב. ממש בקרוב • קפריסין, למשל, פרסמה את המתווה שלה שכולל הבטחה לכיסוי, טיפול ואירוח לתיירים שיאובחנו כחולים ולמלווים שלהם • וזה לפני שמדברים על חיטוי וניקוי, שמירה על מרחק בין אדם למשנהו, תשלום במזומן במסעדות ועוד

לרנקה, קפריסין / צילום: שאטרסטוק
לרנקה, קפריסין / צילום: שאטרסטוק

ענפי התעופה והתיירות נושאים עיניהם אל הנחיות משרד הבריאות התלויות במספרי הנדבקים בנגיף הקורונה. ואלה לא מבשרים טובות. אתמול בישר סמנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור איתמר גרוטו כי נתב"ג לא ייפתח בחודש יוני. לדברי גרוטו, "אנחנו עדיין בשלב של היערכות לפתיחת נתב"ג. לא תכננו לפתוח בתחילת יוני. יש לנו עוד היערכות מול 'המדינות הירוקות'. זה לא עומד על הפרק נכון לחודש יוני. יש טיסות, אבל מי שיגיע לכאן יאלץ לשהות בבידוד".

נושא ההסכמים בין מדינות ירוקות כבר עלה לדיונים. המדינות ששיעור התחלואה בהן נמוך, יוכלו לפתוח את שעריהן זו לאזרחיה של זו, מבלי להידרש לחובת בידוד בהלוך ובחזור. אלא שבשעה שבמדינות אחרות כבר מזכירים את ישראל כמדינה שממנה תותר כניסה לשטחן, דווקא אצלנו לא ממהרים. ולנוכח הנתונים שמצביעים ביומיים האחרונים על עלייה במספר החולים, לא נראה שמישהו ימהר. ועכשיו נשאלות השאלות, האם ה-1 ביולי אכן יהיה התאריך שבו נתב"ג ייפתח בדרך זו או אחרת, והאם מתגבש מתווה כלשהו לתיירים.

ובינתיים, איך נראה מתווה החזרה בקרב מדינות שמשוועות לתיירות? לשכת התיירות של קפריסין פרסמה את המתווה שלה, שכולל הבטחה לכיסוי, טיפול ואירוח לתיירים שיאובחנו כחולים ולמלווים שלהם, כולל הקצאה של מיטות ומכונות הנשמה לטובת תיירים. למען השקט הנפשי, באתרים השונים מובטחת הקפדה על חיטוי וניקוי, שמירה על מרחק בין אדם למשנהו, תשלום במזומן במסעדות ועוד.

ואלו עיקרי התוכנית:

1. ענף התיירות יחזור לפעילות מ-1 ביוני, כאשר התעופה תחל מ-9 ביוני. הנוחתים במדינה יידרשו להציג תוצאות של בדיקת קורונה שבוצעה במדינת המקור בטווח של 72 השעות טרם הנחיתה. מ-20 ביוני לא יהיו מגבלות לנוחתים מרשימת המדינות הירוקות המוגדרות מדינות בקטגוריה A, שבהן גם נכללת ישראל.

תיירים ממדינות בקטגוריה B, שם ממצאי התחלואה טובים פחות, יידרשו עדיין להציג ממצאי בדיקה שבוצעה ב-72 השעות האחרונות במדינות היעד. את תוצאת הבדיקה יידרשו התיירים להציג לפני העלייה למטוס במדינות היעד. תיירים ממדינות שלא ניתן לבצע בהן בדיקה כזו יוכלו לעשות בדיקה עם הנחיתה בקפריסין בעלות של כ-60 אירו ולקבל תוצאות בתוך 24 שעות. עד לקבלת תשובה יתבקשו התיירים להיכנס לבידוד עצמי במקום הלינה שלהם.

ומה יקרה אם תייר יאובחן כחולה? ממשלת קפריסין מתחייבת לטפל בכל חולה ובני משפחתו וקרוביו: הממשלה תכסה את עלות הלינה, המזון והטיפול הרפואי. למעשה, הנוסע יצטרך לכסות רק עלות הטיסה בחזרה למדינתו. המדינה מקצה 100 מיטות לתיירים שיאובחנו כחולים, מספר המיטות יעלה בהתאם לצורך ואם מצב המאובחנים יצריך הנשמה, 112 יחידות טיפול נמרץ ו200 מכונות הנשמה יעמדו לרשות התיירים, בתקווה כמובן שלא יהיה צורך.

לטובת תיירים שיידרשו לבידוד אם קרוב להם אובחן כחולה, יעמדו 500 חדרים בבתי מלון יעודיים לבידוד של 14 ימים. הרשימה של המדינות בקטגוריות השונות תעודכן מדי שבוע. הכוונה היא שרשימה זו תכלול כמה שיותר מדינות, כך מפרטת התוכנית, כאשר האינדיקציה היא שיפור בשיעורי התחלואה באותן מדינות.

2. שאלון מקדים: ממשלת קפריסין מפרטת מהן ההנחיות שהיא נוקטת, כאשר מטרתן להקנות תחושת בטחון לתיירים מבלי לפגוע בבילוי ובהנאה בעת חופשתם. הנחיות אלה כוללות שאלון בסיסי שעליו ישיבו התיירים באתר משרד התיירות הקפריסאי או בעמדות הצ’ק אין בנמלי תעופה.

3. מסכות: מדיניות נמלי התעופה וחברות התעופה יחייבו את הנוסעים לכל מדינה למדוד חום בכניסה לשטח נמל התעופה ולעטות מסכה גם בזמן הטיסה. עטיית מסכה תהיה חובה גם במקומות בהם לא יתאפשר לשמור על מרחק בין אנשים, כך למשל בתחבורה ציבורית. עמדות לחיטוי וניקוי ידיים יוצבו במקומות ציבוריים.

4. השכרת רכב ומוניות: החברות יתחייבו לחיטוי המכוניות והמפתחות בין משתמש אחד לשני לרבות אוורור אוטובוסים וחיטוי המושבים והידיות

5. אתרי בילוי, ספורט ימי, מוזיאונים וכד׳: התחייבות לחטא ידיות, מסכי מגע, מושבים, ציוד צלילה וכד' בין משתמש אחד לשני. 

6. בריכות שחייה: חיטוי מיטות שיזוף, שמשיות, תאי אחסון וכל ציוד לשימוש ציבורי, שמירת מרחק של 4 מטרים בין שמשיות ושל 2 מטרים בין מיטות השיזוף למעט במיטות המשמשות לבני משפחה או מכרים המתארחים יחד.

7. בתי מלון: הצוותים יחויבו בחבישת מסיכה ועובדי התחזוקה גם בכפפות. בעת הצ’ק אין האורחים יבודדו בהתאם לגרעין המשפחתי. סבלנות תידרש מהאורחים משום שהליך הכנת החדר שיכלול חיטוי וניקוי מעמיק יימשך זמן ארוך מהרגיל. המזון יוגש לצלחות על ידי אנשי הצוות או במנות מוכנות במזנונים, מתווה דומה לזה שהוצג לבתי המלון בארץ.

8. מסעדות, ברים ומועדונים: הצוותים יחויבו בעטיית מסכה למעט במסעדות שפועלות באוויר הפתוח. לטובת שמירה על מרחק בין הסועדים מוגדרים שולחנות לעד 10 אנשים. בין שולחן לשולחן יישמר מרחק של 2 מטרים, תפריטים יחוטאו, המפות יהיו חד פעמיות ואמצעי התשלום יהיה בכרטיס אשראי ולא במזומן.