הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעות חוק המענק החד-פעמי

ההצעות יועברו לוועדת הכספים להמשך הדיון, שם צפוי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני להערים עליה קשיים

מתוך מליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מתוך מליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את שתי הצעות החוק העוסקות במתן המענק החד פעמי לתושבי ישראל. בהצעת חוק יסוד משק המדינה, הדורשת רוב מיוחד של 61, תמכו 62 חברי כנסת ללא מתנגדים ונמנע אחד. בהצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי תמכו 80 ללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הכספים להמשך הדיון, שם צפוי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני להערים עליה קשיים.

הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקל בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד שקל שכבר אושרו, לצורך מימון התוכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים.

הצעת החוק השנייה מבקשת לחלק לאזרחי מדינת ישראל מענקים חד-פעמיים במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית. בהצעה זו מוצע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 שקל ועבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 שקל. כמו כן, מוצע להעניק תוספת למענק של 750 שקל נוספים לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. המענקים לא ינתנו לבעלי הכנסות גבוהות של מעל 651 אלף שקל בשנה.

חברי הכנסת החרדיים לא הצביעו נגד, על אף ביקורתם הרבה על החוק המזכה במענק רק על שלושת הילדים הראשונים. ח"כ ישראל אייכלר אמר: "יש פה עוול משווע וזו בושה לדורות כשהממשלה נותנת לפי נפש והם מוציאים מהרשימה מאות אלפי נפשות שכל חטאם זה שהם לא בכורים ולא ילד שני ולא ילד שלישי, אלא הם רביעי וחמישי והעשירי, ויש ברוך השם משפחות ברוכות ילדים. הם יגדלו ויחשבו שהמדינה הזאת לא רוצה אותם, המדינה הזאת לא מחשיבה אותם כאזרחים שווים. ועוד ידברו איתנו על שוויון זכויות על שוויון בפני החוק".

שר האוצר ישראל כ"ץ הסביר כי בארצות הברית, יפן ומקומות אחרים נקטו בשיטה דומה. הוא התייחס למחלוקות בדבר תקציב המדינה ואמר: "כולנו אנשים פוליטיים אבל חייבים תקציב כמה שיותר מהר. יחד עם חוק הסדרים שיונח בפניכם עם קרוב ל-40 חוקים שהם חוקיים מהפכניים שיש להם מכנים משותפים שזה הורדת רגולציה, הורדת חסמים והגברת התחרות הגברת הצמיחה בכל התחומים שאנחנו מכירים. החוקים האלה שאני עומד מאחוריהם הם בדיוק בהתאם לאותה השקפת עולם שרוב הבית תומך בדבר הזה. כי לא מספיק לבלום, לא מספיק להחזיק ולסייע, לא מספיק אפילו לכוון, חייבים להביא את המשק למצב שבמקביל למאבק מול הקורונה על כל ההיבטים, למצב של התחברות של שתי הרגליים הרגל המסייעת עם הרגל הצומחת שמצמיחה את המשק".

ח"כ מירב מיכאלי ממפלגת העבודה אמרה: "מחלקים ממתקים, סוג של כלכלת בחירות מהסוג המושחת ביותר. כן חשוב לתת כסף לאזרחיות והאזרחים, אבל לתת אותו ככה הוא משהו שאנחנו לצערי נשלם רכב עליו אחר כך בריבית דריבית".