גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' ברנע מתגייס לטובת קרן הנדל"ן: הצעת הרכש העוינת של מבנה אינה הוגנת לבעלי מניות סלע קפיטל

לפי חוות דעת שהגיש אמיר ברנע לדירקטוריון סלע, שווי ההמרה הראוי לכל מניה הוא 1.2-1.25 מניות של מבנה, ולא 0.92 כפי שהציעה מבנה ● מדובר בתוספת של 33% לתמורה שראויים לקבל בעלי סלע

פרופסור אמיר ברנע / צילום: שלומי יוסף
פרופסור אמיר ברנע / צילום: שלומי יוסף

חברת סלע קפיטל נדל"ן, הפועלת כקרן השקעות במקרקעין (Reit), מעריכה כי תסיים את הרבעון הרביעי של 2020 עם רווח נקי של 100-105 מיליון שקל. לדברי החברה, הערכה זו מבוססת על נתוני הפעילות עד כה, ובהם תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת (FFO) לרבעון, שיעור עליית מדד המחירים לצרכן שהתפרסם השבוע, וכן טיוטות הערכות שווי חיצוניות של נדל"ן מניב שבבעלות החברה.

לפי הערכות שווי אלה, שהתקבלו החודש, גדל שווי הנדל"ן להשקעה של סלע ברבעון הרביעי בסכום של 60-65 מיליון שקל, בזכות תוספת ההכנסה הצפויה לחברה מנכסיה. עיקר התוספת נובעת מבניין בית הצבי בירושלים, שמושכר למדינת ישראל (משרדי ממשלה) ולחברת בזק, וכן ממרכז מסחרי "חונים קונים" בראשון לציון, לאור חידוש הסכמי שכירות בעליית מחיר ממוצעת של 78% בשנה האחרונה במרכז זה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה סלע נדל"ן הפחתות של 53.9 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלותה, בשל ההשפעות השליליות של משבר הקורונה על תחום הנדל"ן המניב. אלה הובילו את החברה להציג ירידה של 68% ברווח הנקי ל-65 מיליון שקל באותה תקופה.

כעת צפויה סלע לרשום בשנת 2020 כולה רווח נקי של 165-170 מיליון שקל, בזכות עליית השווי ברבעון הרביעי והרווח הנקי שיירשם, בין השאר, בזכותה. לשם השוואה, ב-2019 כולה רשמה סלע רווח נקי של 293 מיליון שקל, בזכות עלייה של 105.9 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלותה.

"הצעה מעליבה שמנסה לעשוק את המשקיעים"

סלע, שמנוהלת על ידי שמואל סלבין וגדי אליקם, נמצאת כיום במאבק מול הצעת רכש עוינת במניות, שהגישה לה חברת מבנה נדל"ן, בראשות המנכ"ל דודו זבידה והיו"ר טל פורר. לדברי סלבין,  יו"ר סלע וחלק מחברת הניהול שיזמה את הקמת החברה ושולטת בפעילותה, "מדובר בהצעה נמוכה ומעליבה, שמנסה לעשוק את המשקיעים הפרטיים שמחזיקים במניות סלע ונהנים מתשלומי דיבידנד קבועים".

את הדברים מבסס סלבין על היכרותו עם החברה שהקים, וכן על חוות דעת מקצועית שהכין פרופ' אמיר ברנע עבור דירקטוריון סלע. על פי חוות הדעת, "הצעת הרכש המוצעת איננה הוגנת לבעלי מניות סלע", ועליהם להתנגד לה.

הצעת הרכש כוללת תמורה של 0.92 מניות מבנה עבור כל מניית סלע אחת, ומשקפת נכון להיום מחיר של 7.43 שקלים למניית סלע ושווי של 1.45 מיליארד שקל לחברה כולה. לדעת פרופ' ברנע, שווי ההמרה ההוגן אמור לעמוד על 1.2-1.25 מניות של מבנה עבור כל מנייה אחת של סלע - כלומר, גבוה בכ-33% מהצעת הרכש של מבנה.

לפי חוות הדעת, ביטול ססטוס ה-Reit מחייב פרמיית פיצוי למשקיעים שמייחסים למניית ה-Reit ערך שאינו מתבטא בהכרח במחירה בשוק, ולכן נדרש פיצוי, אם מוצעת המרה של מניות סלע למניות חברה רגילה כמו מבנה. פרמיה נוספת של 2%-2.5% נדרשת, לפי חוות הדעת, לשלם לבעלי המניות בגין הסינרגיה שתיווצר לחברה הרוכשת.

שווי ההמרה של פרופ' ברנע משקף מחיר של 9.7-10.1 שקלים עבור כל מניית סלע, על פי מחיר השוק הנוכחי של מניית מבנה. באחרונה פירסם האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות ווליו בייס המלצת קנייה למניית סלע, עם מחיר יעד גבוה עוד יותר, של 10.39 שקל.

כתנאי להצעת הרכש, דורשת מבנה להכניס שינויים בתקנון של חברת סלע, שיובילו לביטול סטטוס ה-Reit שלה. להסכמה זו נדרש רוב של 75% מקרב המשתתפים באסיפת בעלי מניות סלע שתכונס לשם כך, וזאת בהשוואה למצב הקיים בארה"ב, שם נדרשת הסכמה של 75% מכלל בעלי המניות של סלע.

לדברי ברנע, הבעלות על סלע מתחלקת בין השקעה של גופים מוסדיים (51%) ומשקי בית (49%). "אפשר שלמשקיעים המוסדיים שיקולים שונים ממשקי הבית, הן בהקשר לסטטוס המס והן עקב בעלות צולבת על מניות סלע ומבנה, ככל שהיא קיימת", כותב ברנע.

בעלי מניות מקרב הציבור אינם נוהגים להצביע בהמוניהם באסיפות כלליות של החברות הציבוריות, ובכך מותירים את קבלת ההחלטות לגופים המוסדיים שמחויבים להצביע. לדעת סלבין, מצב זה צפוי לקרות גם באסיפת סלע, ולהביא לכך שהגופים המוסדיים יקבעו את גורלם של המשקיעים הפרטיים בסלע, שאינם יודעים להעריך את שווייה הכלכלי של הצעת הרכש העוינת של מבנה.

"קיים פוטנציאל לעימותים משפטיים"

פרופ' ברנע מציג בחוות דעתו תרחיש אפשרי, שלפיו השינוי התקנוני המוצע יאושר באסיפה, אבל הצעת הרכש תתקבל רק באופן חלקי, כך שסלע תמשיך להיות חברה בת ציבורית בעלת דירקטוריון נפרד ובשליטתה של מבנה. "במצב זה, חלק ניכר מהסינרגיה המוצגת כעילה כלכלית להצעת הרכש, לא יתבצע. בנוסף, קיים פוטנציאל לעימותים משפטיים לשימור זכויות המיעוט בכל עסקה בין חברת האם והחברה הבת, כולל בנושא קבלת פרויקטים חדשים, מחירי העברה וכו'. על בעלי מניות סלע להתייחס לתרחיש זה במסגרת סיכוני העסקה", כותב ברנע בחוות הדעת.

סלע מחזיקה ומנהלת 36 נכסים מניבים, המשמשים בנייני משרדים, מסחר, תעשייה ולוגיסטיקה, בשווי של כ-3.38 מיליארד שקל. ההון העצמי שלה עמד בסוף ספטמבר על 1.55 מיליארד שקל.

מבנה היא חברה ללא גרעין שליטה, הנסחרת בבורסה לפי שווי של 6.6 מיליארד שקל, מחזיקה ומנהלת 544 נכסים מניבים בתחומי התעשייה והלוגיסטיקה, המשרדים והמסחר, בשווי כולל של 8.73 מיליארד שקל. לחברה הון עצמי של 5.97 מיליארד שקל. 

גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה"

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי