סקר הסקרים: ארבעה ימים לסגירת הרשימות - חיבור של מיכאלי וחולדאי יביא 7 מנדטים

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים • גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה • העמוד מתעדכן באופן שוטף עם כל סקר חדש שמתפרסם

ארבעה ימים לסגירת הרשימות: הליכוד ויש עתיד מתחזקות קלות, תקווה חדשה ממשיכה להיחלש, העבודה מתייצבת, מרצ מתקרבת לאחוז החסימה והישראלים בלי ניסנקורן כבר הרחק מתחתיו - זו התמונה שעולה הערב מסקר שפורסם בחדשות 12. 

בהיעדר חיבורים משמעותיים, התזוזות במפת המנדטים מינוריות בשלב זה. הליכוד הערב עם 30 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 17, תקווה חדשה עם 14 וימינה עם 13. הרשימה המשותפת לא מצליחה להתרומם מעבר ל-10 מנדטים, החרדיות עם 8 כל אחת וליברמן עם ה-7 הקבועים.

התנועה המעניינת יותר מתרחשת דווקא בתחתית, שם העבודה בראשות מרב מיכאלי מתייצבת על 5 מנדטים, אחד לפחות על חשבון מרצ שיורדת לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית ל-4 מנדטים, ובקצה גם כחול לבן עם 4.

מבין המפלגות שנשארות בחוץ, הכלכלית החדשה של ירון זליכה היא הקרובה ביותר להיכנס עם 2.9%, אחריה שילוב של סמוטריץ' והבית היהודי עם 2.1% ואחריהן הישראלים של רון חולדאי עם 1.2% בלבד. התרסקות מהדהדת אחרי פתיחה שחזתה לו 8-9 מנדטים. 

בסקר נבדקה גם אפשרות שחולדאי יחבור למיכאלי, ובמקרה כזה האיחוד מביא 7 מנדטים - מעט יותר מהסה"כ של שתי המפלגות כרגע, אבל לא מספר שיש ביכולתו להשפיע משמעותית על תמונת הגושים. תרחיש נוסף שנבדק הוא פיצול של רע"ם מתוך הרשימה המשותפת - שמוביל למחיקת המפלגה ולאובדן מנדט ל-3 האחרות שירוצו יחד.

מספר המנדטים בגרף הממוצע לא בהכרח מסתכם ב-120, משום שישנן מפלגות שבחלק מהסקרים נמצאות מעל אחוז החסימה ובחלק מתחתיו, ולעתים נדרש עיגול תוצאות. 

פירוט הסקרים:

עדכון 29.1

שבוע לסגירת הרשימות - מרב מיכאלי מייצבת את העבודה מעל אחוז החסימה, הישראלים של רון חולדאי עושה את המסלול ההפוך ומתמקמת מתחתיו, המפלגה הכלכלית של ירון זליכה לראשונה נכנסת, יש עתיד ממשיכה להתחזק ותקווה חדשה ממשיכה להיחלש - כך לפי שני סקרים שפורסמו הבוקר במעריב ובישראל היום.

לפי סקר מעריב, הליכוד עם 30 מנדטים, יש עתיד 18, תקווה חדשה 14 וימינה של נפתלי בנט עם 12. בהמשך הרשימה המשותפת עם 10, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 5 וכחול לבן והעבודה עם 4 כל אחת. 

לפי ישראל היום, הליכוד מקבלת 28 מנדטים, יש עתיד 15, תקווה חדשה 13 וימינה 11. הרשימה המשותפת עם 11 גם היא, ש"ס מתחזקת ל-9, יהדות התורה עם 8 וישראל ביתנו יורדת מעט ל-6 מנדטים. מרצ מתייצבת גם היא על 6, העבודה תחת מיכאלי לראשונה עם 5, כחול לבן עם 5 גם היא - והכניסה המפתיעה - המפלגה הכלכלית של ירון זליכה כאמור לראשונה עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

רשימת המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה לא מתקצרת בשלב זה, ונראה שהמנהיגים מחכים לראות מי ימצמץ ראשון ויקבלו החלטה בדקה ה-90. חיבורים שנראים טבעיים ומחויבי המציאות הם בתור התחלה העבודה והישראלים, אולי עם עוד כמה מפלגות שמגדירות עצמן שמאל-מרכז, וגם כמובן סמוטריץ' עם הבית היהודי ועוצמה יהודית, או אחת מהן. 

עדכון 26.1

10 ימים לפני סגירת הרשימות, והדרמה בתחתית הטבלה מתעצמת: לפי סקר חדשות 12 שפורסם הערב, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים, בעוד הישראלים של רון חולדאי נותרת מחוץ לכנסת. המשמעות היא, באופן שלא יפתיע איש, היא ששתי המפלגות מתחרות על קהל מצביעים דומה ברובו - ועל כן הן גם בעלות הפוטנציאל אולי הגדול ביותר להתאחד. 

בסקר נבדקה גם אפשרות של איחוד כזה, שצפוי להניב 7 מנדטים - בעיקר על חשבון מרצ ויש עתיד. עוד על פי הסקר הערב, הליכוד נחלשת מעט בהשוואה לתוצאות הימים האחרונים וניצבת על 29 מנדטים, לפיד ממשיך להוביל על סער עם 16 לעומת 15, ואילו ימינה של בנט מתחזקת מעט - אולי הודות לחיבור עם אביר קארה ממחאת השולמנים - ומקבלת 14 מנדטים. החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו כרגיל עם 7, מרצ עם 5, כחול לבן והעבודה כאמור עם 4 - וכל היתר בחוץ. 

גוש רק-נתניהו מונה לפי הסקר 45 מנדטים, ובצירוף ימינה 59 - כלומר עדיין לא קואליציה. הגוש הנגדי עומד על 61 בלי ימינה אבל עם המשותפת, תרחיש בעל היתכנות נמוכה מאוד, אבל במקרה שהמשותפת תישאר בחוץ ודווקא בנט יצטרף - כבר מדובר ב-65 מנדטים. גם במקרה זה מדובר בתרחיש כמעט דמיוני. 

עוד נבדקה בסקר אפשרות של איחוד הציונות הדתית של סמוטריץ' עם הבית היהודי של חגית משה ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר - במקרה זה הרשימה המאוחדת היתה מגיעה ל-5 מנדטים ומגדילה את גוש רק-נתניהו. אפשרות נוספת שנבחנה היא איחוד של לפיד וחולדאי, שהיתה זוכה ל-18 מנדטים ולא מגדילה דרמטית את גוש רק-לא-נתניהו. מעט אחרי פרסום הסקר פורסם כי לפיד הודיע למקורביו שיש עתיד תתמודד לבד, אך מובן שדבר לא סגור עד תאריך היעד ב-4 בפברואר.

עדכון 25.1

יש עתיד של יאיר לפיד ממשיכה להוביל על פני תקווה חדשה של גדעון סער - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM, לפיו הראשונה מקבלת 16 מנדטים והשנייה 14. לפיד עוקף את סער לראשונה גם בממוצע הסקרים האחרונים. עוד עולה מהסקר כי מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים.

הליכוד עדיין מובילה בפער עצום עם 31 מנדטים לפי הסקר הבוקר, ואחרי לפיד וסער מגיעה ימינה של נפתלי בנט עם 11 מנדטים, המשותפת עם 10, החרדיות וישראל ביתנו עם 7 כל אחת, מרצ עם 5, הישראלים, כחול לבן וכאמור סמוטריץ' עם 4. מפלגת העבודה של מרב מיכאלי, שלפי סקר חדשות 13 אתמול עברה לראשונה את אחוז החסימה, נותרת בחוץ על פי סקר זה. 

בסקר נבדקה גם שאלת ההתאמה לראשות הממשלה, שם נתניהו מוביל בגדול עם 32% אחוזי תמיכה, אחריו סער עם 21% ולפיד בסוף עם 12% בלבד. 

נותר כשבוע וחצי עד למועד סגירת הרשימות, ועד אז צפויים חיבורים למיניהם בתוך גוש רק-לא-נתניהו, שעשויים לשנות מעט את תמונת המנדטים. 

עדכון 24.1

מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי עוברת לראשונה את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים בסקר שפורסם הערב בחדשות 13. עוד עולה מהסקר כי יש עתיד מזנקת ל-18 מנדטים ומשאירה את תקווה חדשה מאחור עם 14 בלבד. מנגד, ימינה ממשיכה להיחלש עם 10 מנדטים וש"ס זוכה לתוצאה הנמוכה ביותר שלה במערכת הבחירות הנוכחית - 6 מנדטים. 

הליכוד ממשיכה לטפס ועומדת הערב על 32 מנדטים, ובהמשך הטבלה הרשימה המשותפת עם 10, יהדות התורה עם 7, ישראל ביתנו עם 6, מרצ עם 5 וכחול לבן, הישראלים וכאמור העבודה עם 4 כל אחת. 

במצב זה גוש תומכי רק-נתניהו עומד על 45 מנדטים בלבד, ובצירוף ימינה של נפתלי בנט על 55 - בכל מקרה רחוק מקואליציה יציבה. גוש רק-לא-נתניהו עומד על 65 מנדטים, אבל הסיכוי לממשלה שתכלול מצד אחד את גדעון סער ומצד שני את מרצ ואף תישען על הרשימה המשותפת - היא גם בגדר פנטזיה חסרת כל היתכנות. במקרה של חיבור גוש רק-לא-נתניהו עם בנט וללא מרצ והמשותפת, מדובר על 60 מנדטים שגם הם לא מרכיבים ממשלה של ממש. 

עוד נבדק בסקר איחוד של לפיד וחולדאי, שזוכה ל-24 מנדטים, בעוד הליכוד נשארת עם 32. עדיין מדובר בשלם שגדול מסכום חלקיו, שבנפרד שווים כעת 22 בלבד. ואילו במקרה שבו ציפי לבני חוברת ללפיד, ותחת חולדאי מתאחדים עפר שלח, מפלגת העבודה ותל"ם של משה (בוגי) יעלון, יש עתיד מטפסת ל-22 מנדטים לבדה, והאיחוד של חולדאי מקבל 9 מנדטים - גבוה רק במנדט אחד מחיבור התוצאות של הישראלים והעבודה היום, ומכניס לכנסת עוד שתי מפלגות ששוחות להן בבטחה מתחת לאחוז החסימה. 

עדכון 22.1

פחות משבועיים לסגירת הרשימות: יש עתיד של יאיר לפיד מתחזקת וסוגרת את הפער מול תקווה חדשה של גדעון סער - שתי המפלגות זוכות ל-16 מנדטים בסקר שפורסם הבוקר במעריב. לעומתן, ימינה של נפתלי בנט נחלשת ועומדת על 11 מנדטים בלבד. אלה ככל הנראה זורמים אל הליכוד - שעומדת השבוע על 31.

בנט קיווה שצירוף נציגי השולמנים אביר קארה, שיוצב במקום השביעי, ועוד שניים שיוצבו בתחילת העשירייה השנייה, יחזק אותו משמעותית, אך בשלב זה נראה שלא כך הדבר. 

בהמשך הטבלה אין תזוזות משמעותיות - הרשימה המשותפת עם 10 מנדטים, החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 5 וכחול לבן והישראלים עם 4 כל אחת. הזמן לאיחודים וחיבורים הולך ואוזל.

עדכון 19.1

הסגר המתמשך והעלייה בתחלואה לא פוגעים בקמפיין הבחירות של הליכוד - שממשיכה להוביל בפער עצום עם 30 מנדטים, לעומת 15 בלבד לתקווה חדשה של גדעון סער - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. אחריה מופיעה יש עתיד של יאיר לפיד עם 14 מנדטים, וימינה של נפלי בנט עם 13. אם תהיה השפעה כלשהי להצטרפותו של מייסד "אני שולמן" אביר קארה לבנט, היא ודאי לא ניכרת בשלב זה. 

המספרים בהמשך הטבלה דומים למה שהתרגלנו לראות בשבועות האחרונים - המשותפת עם 10 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 6, כחול לבן עם 5 והישראלים עם 4. מתחת לאחוז החסימה עדיין צפוף, עם שורת מפלגות שלא עברו באף סקר, והציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' שעוברת רק בחלקם. 

עוד בדקו בסקר מה היה קורה אם מפלגות המזוהות בשלב זה כמרכז-שמאל היו מתאחדות ורצות יחד. מדובר על תרחיש כמעט דמיוני, לאור מספר המפלגות והמנהיגים שהרשימה הזאת כוללת - כחול לבן, יש עתיד, תל"ם, תופה של עפר שלח, הישראלים, העבודה והכלכלית של ירון זליכה - ומצאו שרשימה כזאת היתה זוכה ל-27 מנדטים. ממשלה כמובן לא יכולה לצאת מזה, אפילו לא בתרחיש עוד יותר דמיוני של שיתוף פעולה עם גדעון סער ומרצ. 

עדכון 15.1

הליכוד ממשיכה להתחזק ולהגדיל את הפער על פני המפלגות שבאות אחריה - כך עולה משני סקרים שפורסמו - בערוץ 20 אתמול בערב ובמעריב הבוקר. לפי מעריב מדובר בהתחזקות דרמטית - 32 מנדטים לליכוד, לעומת 17 לתקווה חדשה של גדעון סער. גם בממוצע הסקרים מפלגתו של נתניהו ניצבת לראשונה על 30 מנדטים.

בין אם מדובר בתגובה להצלחת מבצע החיסונים, או בחיזור אחרי קולות המצביעים הערבים, נראה שמשתה המנדטים המסורתי התחיל מוקדם השנה. בשלב זה, אף מפלגה אחרת לא מצליחה לייצר סדר יום או נוכחות תקשורתית שאפילו מגרדת את אלה של הליכוד והעומד בראשה. 

חלק מהקולות שזרמו לליכוד הגיעו ככל הנראה מימינה של נפתלי בנט, המועמדת הטבעית ביותר לתפקיד, שמקבלת בסקרים 10 ו-12 מנדטים בלבד. המפלגה התאומה מהצד השני של המפה הפוליטית, יש עתיד של יאיר לפיד, מצליחה להישאר מעט יציבה יותר עם 14 מנדטים בשני הסקרים. 

הישראלים של רון חולדאי ממשיכה להיחלש, ולפי סקר מעריב נותרת מתחת לאחוז החסימה - זאת בעוד שמרצ מקבלת 6 מנדטים באותו סקר. אולי עדות לכך ששתי המפלגות מתחרות לפחות על חלק מאותו קהל מצביעים ואולי איחוד שלהן יתרום לכוחן. 

עדכון 12.1

נתניהו מגדיל את הפער מסער - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12, שלפיו הליכוד זוכה ל-29 מנדטים ואילו תקווה חדשה ל-16 בלבד. המפלגות הבאות אחריהן, ימינה ויש עתיד, עם 13 כל אחת. נראה שהפיצול של נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' פוגע בראשון, וכל עוד האחרון נותר מתחת לאחוז החסימה - גם לא מועיל למחנה כולו. 

בהמשך הטבלה המצב דומה לסקרים קודמים - הרשימה המשותפת עם 10 מנדטים, המפלגות החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, הישראלים עם 6, ומרצ וכחול לבן עם 5 כל אחת. כמעט חצי מהרשימות המתמודדות נמצאות באופן קבוע מתחת לאחוז החסימה, וסביר שבשבועות הספורים שנותרו עד לסגירת הרשימות נראה כמה איחודים שעשויים לשנות את המפה. 

בסקר שפורסם הערב נבדקה גם אפשרות של איחוד כולל בגוש המרכז-שמאל, ללא מרצ והמשותפת - כלומר בהשתתפות יש עתיד של יאיר לפיד, הישראלים של רון חולדאי, כחול לבן של בני גנץ, תל"ם של משה בוגי יעלון, תנופה של עפר שלח, העבודה והכלכלית החדשה של ירון זליכה. במקרה כזה הסקר צופה לרשימה המאוחדת 28 מנדטים - אחד פחות משמקבלות היום המפלגות ברשימה שכן עוברות את אחוז החסימה. הליכוד בתרחיש הזה זוכה ל-30 מנדטים, ונותרת המפלגה הגדולה ביותר. 

תוצאה זו מצביעה על כך שהסיכוי לממשלת מרכז-שמאל אפסי, וגם אם איחוד שכזה מצליח ליצור מפלגה גדולה - עדיין לא יהיה בכוחה לשנות את התמונה הפוליטית באופן דרמטי. 

עדכון 11.1

לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה קשה להקים ממשלה, גם אם ימינה של נפתלי בנט תצטרף אליו - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM. על פי הסקר הליכוד מובילה בפער גדול עם 27 מנדטים, שותפותיה הברורות ש"ס ויהדות התורה עם 8 ו-7 בהתאמה, מפלגתו של בצלאל סמוטריץ', שנסקרה בנפרד מימינה כי מסתמן שלא ירוצו יחד, עם 4 מנדטים. 

הצירוף הזה מביא את הגוש הבטוח של נתניהו ל-46 מנדטים, ובתוספת 14 של ימינה - שכן בנט הביע רצון להחליפו, אך סרב להתחייב שלא לשבת תחתיו - מגיע ל-60 מנדטים בלבד. המשמעות היא שאם תוצאות כאלה יתקבלו בבחיורת עצמן, וכל ראשי המפלגות שהצהירו שלא יישבו עם נתניהו אכן יסרבו לשבת עמו - לא תהיה לו אפשרות להקים ממשלה. 

הגוש הנגדי, של מתנגדי נתניהו מאזורי הימין-מרכז, עומד על 46 מנדטים שמתחלקים כך: 17 לסער, 13 ללפיד (ללא יעלון), 7 לליברמן, 5 לרון חולדאי ו-4 לגנץ. אם יחליט בנט להצטרף לגוש כזה עם 14 המנדטים שלו - יגיעו גם הם ל-60 ולא יצליחו להקים ממשלה בלי מרצ והרשימה המשותפת.

מובן שאין להסיק מהתוצאות הנוכחיות אלא לגבי נקודת הזמן הספציפית הזאת, גם משום שנותרו חודשיים וחצי עד הבחירות וגם משום שהרשימות טרם נסגרו, ואכן הבלאגן חוגג. המערכת הפוליטית ממשיכה לפצל את עצמה לדעת, וגם אם במקרים מסוימים סכום החלקים גדול מן השלם (פיצול של הציונות הדתית למשל, מסתמן שיגביר את כוחו של המגזר ויכניס לכנסת גם את בנט וגם את סמוטריץ'), לא סביר שהטבלה תישאר כפי שהיא עכשיו - עם 6 מפלגות שבאופן קבוע לא עוברות את אחוז החסימה. 

עדכון 8.1 - ערב 

הליכוד מזנקת ל-31 מנדטים, תקווה חדשה נחלשת ל-16 והישראלים מתקרבת לאחוז החסימה עם 5 מנדטים בלבד - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 13. יש עתיד-תל"ם מתחזקת גם היא ל-16 מנדטים, בעוד ימינה של נפתלי בנט מקבלת 13 בלבד. 

המנדטים הנוספים שזרמו לכיוונו של ראש הממשלה נתניהו מובילים לכך שעל פי הסקר הערב, גוש הימין-מרכז שבאפשרותו להקים קואליציה בלי הליכוד, בלי מרצ ובלי הרשימה המשותפת - עומד על 60 מנדטים בלבד. 

עם זאת, בסקר נבדקה גם שאלת ההתאמה לראשות הממשלה - שם מוביל נתניהו עם 42%, אך סער נושף בעורפו עם 36% - תוצאה נדירה באקלים הפוליטי של השנים האחרונות למועמד שאינו נתניהו.

מתחת לאחוז החסימה ממשיך להיות צפוף, כשאף מפלגה לא מצליחה להתרומם מעליו כרגע, ונראה שראשיהן יצטרכו למצוא דרכים להתחבר זה לזה או למפלגות אחרות כדי לשרוד את מערכת הבחירות. 

עדכון 8.1 - בוקר

הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר בפער משמעותי, אבל לגוש המפלגות השוללות בשלב זה ישיבה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו יש רוב, גם בלי שיתוף או תמיכה של מרצ או הרשימה המשותפת - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר במעריב, וכן מממוצע הסקרים האחרונים. 

שתי סוגיות עיקריות שעולות בהקשר זה הן ראשית, נכונות מנהיגי המפלגות הללו להתפשר ולהעניק את המקום הראשון לאחד מהם, ושנית - האם אחת המפלגות, למשל ימינה של נפתלי בנט, תחליט לבסוף כן להצטרף לקואליציה של ראש הממשלה הנוכחי. 

בסקר שפורסם הבוקר זוכה הליכוד ל-28 מנדטים, ואילו הבאה אחריה, תקווה חדשה של גדעון סער, ל-18. יש עתיד-תל"ם וימינה, שתי מפלגות הביניים הבאות בתור, ניצבות שתיהן על 13 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה על 8 ו-7 בהתאמה, ואילו הישראלים של רון חולדאי על 6 בלבד - כלומר הצגת ארבע שחקניות החיזוק השבוע, ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל, לא השאירו רושם על ציבור הבוחרים. 

ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן עם 6 מנדטים, מרצ כרגיל עם 5 וכחול לבן של בני גנץ עם 4 - לאחר שבסקר המקביל בשבוע שעבר לא עברה את אחוז החסימה. 

עדכון 5.1

ערב הכניסה לסגר מלא שלישי, מסתמן כי גוש מפלגות הימין-מרכז-רק-לא-ביבי יוכל להקים ממשלה בלי הליכוד - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. הדבר תלוי כמובן בנכונות של ראשי המפלגות הללו להתפשר על ההובלה ולהתאגד סביב מועמד אחד - מהלך שלאף אחד מהם לא יהיה פשוט לבצע - אך תמונת המנדטים שעולה מהסקר הערב מספרת כי שיתוף פעולה בין תקווה חדשה, ימינה, יש עתיד-תל"ם, הישראלים, ישראל ביתנו וכחול לבן מניב 62 מנדטים.

הליכוד אמנם שומרת על הובלה ברורה עם 27 מנדטים, אבל ככל שראשי המפלגות שהוזכרו לעיל אכן יסרבו לשבת תחת נתניהו, כפי שהם מצהירים שוב ושוב, במקרה שתמונת המנדטים תיראה כמו זו שהוצגה הערב, לא תהיה לראש הממשלה אפשרות להקים את הקואליציה הבאה. 

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער קיבלה היום 18 מנדטים, ימינה של נפתלי בנט 14, יש עתיד-תל"ם 13 והרשימה המשותפת 10. ש"ס ויהדות התורה יציבות על 8 מנדטים כל אחת, מפלגת הישראלים של רון חולדאי, שהציגה פתיחה חזקה של 8-9 מנדטים בסקרי השבוע שעבר, עם 6 בלבד. ישראל ביתנו עם 6 גם היא, מרצ עם ה-5 הקבועים וכחול לבן סוגרת את הטבלה עם 4 מנדטים.

מתחת לאחוז החסימה ממשיך להיות צפוף עם מפלגת העבודה, הבית היהודי, גשר של אורלי לוי-אבקסיס, תנופה של עפר שלח וגם המפלגה הכלכלית של פרופ' ירון זליכה.

עדכון 1.1

כחול לבן של בני גנץ יורדת לראשונה אל מתחת לאחוז החסימה ונמחקת מהמפה הפוליטית - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר במעריב. גל הנטישות של השבוע האחרון בהחלט נותן את אותותיו, ונראה שגנץ נותר כמעט לבדו במערכה. הליכוד מנגד ממשיכה להוביל את הטבלה בבטחה, ואחריה תקווה חדשה של גדעון סער עם 17 מנדטים בממוצע. 

מפלגתו החדשה של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הישראלים, מקבלת גם בסקר הבוקר 8 מנדטים - כפי שצפו לה רוב סקרי הימים האחרונים. מפלגות הביניים האחרות - יש עתיד-תל"ם וימינה, מקבלות 14 ו-13 מנדטים בהתאמה. 

הרשימה המשותפת לא מצליחה בשלב זה לשחזר את הישג הבחירות הקודמות וניצבת על 11 מנדטים, ואילו המפלגות החרדיות, ישראל ביתנו ומרצ יציבות עם מספרים דומים לאלה שקיבלו מתחילת הקמפיין. 

האזור המעניין וגם הצפוף ביותר בטבלה הוא כרגע זה של המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה. מלבד מפלגתו של גנץ ניצבות שם כרגע גם העבודה, הבית היהודי, גשר, מפלגתו של עפר שלח וגם המפלגה החדשה בראשות פרופ' ירון זליכה, המפלגה הכלכלית. אין ספק שצפויים עוד חיבורים - ואולי גם ניתוקים - שיכווצו מעט את מספר המפלגות וישנו את המפה. 

בסקר מעריב בדקו גם את עמדות הציבור במקרה שבו ציפי לבני תצטרף ליש עתיד-תל"ם, וגילו שבתרחיש כזה המפלגה תזכה בשני מנדטים נוספים, על חשבון גדעון סער ורון חולדאי. אפשר אולי ללמוד מכך על תפיסת מפלגתם של יאיר לפיד ומשה בוגי יעלון, כמעין יצור כלאיים שאינו ימין ואינו שמאל, ויכול מצד אחד לקלוט אליו סוגים שונים לגמרי של בוחרים, ומצד שני - לאבד אותם ברגע. 

מספר המנדטים בגרף הממוצע לא בהכרח מסתכם ב-120, משום שישנן מפלגות שבחלק מהסקרים נמצאות מעל אחוז החסימה ובחלק מתחתיו, ולעתים נדרש עיגול תוצאות. 

עדכון 30.12

מפלגת הישראלים של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שהוכרזה רק אתמול, גורפת 8-9 מנדטים - כך על פי שלושה סקרים שפורסמו הערב במהדורות כאן 11, חדשות 12 וחדשות 13. המפסידות הברורות הן יש עתיד-תל"ם וכחול לבן, שמתחרות על קהל יעד דומה של מצביעי שמאל-מרכז ציוני. גם ימינה מאבדת מכוחה.

הליכוד שומרת על מעמדה כמפלגה הגדולה ביותר, ואף מתחזקת בממוצע הסקרים, לעומת מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער שמאבדת מנדט אחד בממוצע - ומתרחקת ממפלגת השלטון, שבשלב זה מעמדה בראש הטבלה בלתי מעורער.

שורת הנטישות שעוברת על כחול לבן וההתרסקות שחווה תדמיתו של בני גנץ מורידה את המפלגה קרוב לאחוז החסימה, אפילו מתחת למרצ - שאמנם מתנדנדת שם כבר שנים, אבל בזכות גרעין קשה ויציב של 5 מנדטים מצליחה לשמור את הראש מעל המים. 

בשלב זה המפה מפולגת מאוד, גם בימין וגם בשמאל-מרכז, מה שגורר גם לא מעט מפלגות שנשארות בחוץ - ויצטרכו ככל הנראה להתחבר ביניהן או בהרכבים אחרים כדי להיכנס. מפלגת העבודה, המפלגה החדשה של עפר שלח, הבית היהודי וגם גשר של אורלי לוי-אבקסיס - כולן כרגע על 0 מנדטים.

עדכון 27.12

תקווה חדשה של גדעון סער נחלשת מעט ועומדת על 19 מנדטים, ואילו הליכוד מתחזקת ל-28 מנדטים - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. יש עתיד-תל"ם עם 16 מנדטים, וימינה עם 13. כחול לבן עדיין מדשדשת סביב אחוז החסימה עם 5 מנדטים בלבד.

מוקדם יותר היום דווח כי חברי הכנסת אסף זמיר ומיקי חיימוביץ', שהשתתפו בתרגיל "ליל החניה" שהוביל להפלת הממשלה ולהליכה לבחירות, לא יתמודדו ברשימת כחול לבן. בשלב זה לא נראה שיש לבני גנץ הרבה לאן לרדת, אך בכל מקרה לא סביר שתוצאות הסקר כבר משקפות את השלכות המהלך, אם יהיו לו כאלה. טרם התברר אם השניים ירוצו ברשימות אחרות, או שיפרשו מהחיים הפוליטיים. גם גורלו של ח"כ רם שפע, שהשתתף אף הוא בתרגיל, טרם הוכרע.

מפלגתו החדשה של עפר שלח, שפרש מיש עתיד, לא מתרוממת בשלב זה ונותרת רחוקה מאוד מאחוז החסימה. בסקר נבדק גם איזו תוצאה תניב רשימה שתכלול את שלח, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושרידיה של מפלגת העבודה - והגיעו ל-7 מנדטים בלבד. במקרה כזה סער יאבד מנדט אחד בלבד, ולפיד שניים. המסקנה העיקרית היא שהחיבור הזה, עם כמה שהוא עשוי לקרוץ לחלק מבוחרי המרכז-שמאל, לא באמת עושה רושם על הציבור הכללי.

עדכון 25.12

בחירות 2021 יוצאות לדרך, וסקר הסקרים של "גלובס" חוזר, עם עדכונים שוטפים וסקרים מכל כלי התקשורת. מסקר שפורסם הבוקר ב"מעריב" עולה כי הגיוס של השר לשעבר זאב אלקין מהליכוד אל שורותיו של גדעון סער - מסייע למפלגתו של האחרון להתחזק וגובה מחיר ממפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הסקר נערך אתמול, 24 בדצמבר, וכלל גם את מפלגתו החדשה של עפר שלח, שהודיע על פרישה מ"יש עתיד" לפני פחות מ-24 שעות. בשלב זה שלח נותר מתחת לאחוז החסימה, לצד לא מעט מפלגות נוספות - העבודה, הבית היהודי וגם גשר של אורלי לוי-אבקסיס. מוקדם לשפוט את המהלך של שלח, אך אפשר להניח שחיבורים עתידיים ומצטרפים נוספים למפלגה, אם יהיו כאלה, ישפרו את מצבו. 

יש עתיד-תל"ם של יאיר לפיד ומשה בוגי יעלון עם 15 מנדטים, מתחת לתוצאות שהשיגה לפני הקמת מפלגתו של סער. השפעה דומה ניכרת על התוצאות של ימינה של נפתלי בנט, שאמנם עומדת על 14 מנדטים - יותר משהשיגה בכל מערכות הבחירות הקודמות - אך עדיין פחות מהשיא שנרשם לפני פיזור הכנסת. 

צרו איתנו קשר *5988