גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים להעביר תוכנית כלכלית לפני הבחירות? המומחים מייעצים מה צריך להיות בה

להגדיל את המימון לבדיקות קורונה מהירות כדי לייצב את המשק, לתכלל את הטיפול בתעסוקה, ולתמרץ עסקים לפי הגדלת התפוקה ● מה צריכה לכלול תוכנית כלכלית מיטבית לטיפול במשק ומה המומחים חושבים על תוכנית נתניהו-כ"ץ

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה וולמן
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה וולמן

"טוב שהמענקים כבר לא לכל אזרח אלא למי שזקוק"

ד"ר אלון איזנברג, מומחה למבנה שווקים ואקונומטריקה, מחלקת הכלכלה, האוני' העברית

"עד ליציאה מן המשבר, יש להמשיך ולסייע בעצימות גבוהה למשק, בדגש על עצמאים, עסקים קטנים ומשקי בית שנפגעו. התוכנית המוצעת על ידי הממשלה כוללת מענקים, ובניגוד לעבר, הם כבר לא 'לכל אזרח', אלא עד לעשירון השביעי ולכן ממוקדים יותר במי שזקוק - זהו שיפור חשוב. היה רצוי גם להימנע מלתת את המענקים למי שעובד במגזר הציבורי ולכן מוגן יחסית מן המשבר.

"המחיר של הימנעות מסיוע כעת עלול להיות כבד יותר ממחיר הסיוע עצמו. לכן יש לפעול להגדלה מאסיבית של ההוצאה על המלחמה בתחלואה בד בבד עם רתימת המגזר הפרטי למטרה זו. קמפיין החיסונים מבורך, אך בשטח עדיין קיימת תחלואה גבוהה המשבשת את פעילות המשק במידה ניכרת.

"יש להגדיל משמעותית את המימון לטכנולוגיית בדיקות קורונה מהירות. בדיקות מהירות ואמינות קיימות וקיבלו אישורים, אך קיימים צווארי בקבוק המכבידים על מעבר לייצור המוני. ממש כפי שנעשה עם החיסונים, ישראל יכולה להתחייב מראש לרכוש ערכות בדיקה כאלו בהיקפים נדיבים ולספק כלי טקטי חשוב מאוד שיקל מאוד על פתיחת בתי עסק ומוסדות לימוד. בד בבד יש להגדיל את תדירות התחבורה הציבורית על מנת להפחית צפיפות ותחלואה ולתמוך ביד נדיבה במערכת הבריאות.

"הגדלת ההוצאה בזמן משבר היא טבעית ואין לחשוש ממנה, אך אין פירוש הדבר שניתן להוציא ללא גבול. יש להמשיך למקד את ההוצאה בסיוע למי שנפגע מן המשבר, ובהפחתת התחלואה, אך במקביל להבהיר את גבולות הגזרה: למשל, על ידי עסקת חבילה שתבטיח השקעות ממשלתיות בתמורה להקפאת שכר במגזר הציבורי ואף קיצוץ ברמות השכר הגבוהות.

"יש לפעול להעצמת היזמות והעסקים הקטנים. התוכנית הנוכחית כוללת את צמצום הביורוקרטיה והקלה על פתיחת ורישוי עסקים. זה חשוב, אך חייבים לראות זאת כחלק ממכלול רחב יותר. בכלכלה המודרנית אנו חייבים להקל על הציבור ליזום ולנסות תחומי פעולה חדשים. כך למשל, שכיר יכול לנסות את כוחו בפעילות צנועה כעצמאי, ובהמשך להרחיב אותה אם היא תצליח, ולהיות זכאי גם לרשת ביטחון אם ייכשל. זה דורש עדכון של רשת הביטחון הסוציאלית, תהליכי רישוי שקופים ופשוטים, ומעבר לשיווי משקל שבו הממשלה נותנת מראש אמון רב יותר באזרח, בודקת הפרות באופן מדגמי ונוקטת סנקציות אם והאמון הופר, ולא מראש".

עוד מציע איזנברג, עדכון מדיניות התחרות וההגבלים העסקיים. "משבר הקורונה מעצים מאוד את "הגדולים" ועלול להסיג אותנו אחורה לכיוון ריכוזי ופחות תחרותי. יש לשקול לחזור לצעדים כגון הכרזת מונופולין בשווקים נבחרים ובחינה מדוקדקת של הסדרי בלעדיות על מנת להרתיע מפני ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי".

"צריך לשאול מי נפגע ואיך לעזור לו לעמוד על הרגליים"

פרופ' אורי חפץ, פרופסור במחלקה לכלכלה ובמרכז לרציונליות באונ׳ העברית ובביה״ס למנע״ס באונ׳ קורנל

"דבר ראשון, הכי חשוב: המשבר הכלכלי הוא נגזרת של המשבר הבריאותי. אם נצליח לצאת ממנו, לא רק נציל חיים, גם הכלכלה תתאושש. אז תקציבים לחיזוק מערכת הבריאות ואנשיה, סיוע לעסקים להתמגן, וכמובן, חיסונים, כולל שקיפות ומידע מהימן לציבור, שיקבל החלטות מתוך מודעות, אחריות, סולידריות, ושיקול דעת".

"מעבר לזה, מה מטרת התוכנית הכלכלית? מה הבעיה שמנסים לפתור? לפני שנה הבעיה הייתה משק שחלקים נרחבים שלו סגורים, בגלל סגר רשמי של הממשלה, וחששות ופחדים של הציבור שהפחית יציאות והוריד הוצאות, ואי ודאות כלכלית של משקי הבית והעסקים, לא רק בישראל אלא בכל העולם. והכי גרוע: לא ידענו מתי זה עומד להיגמר, לא היה דדליין. אבל היום אנחנו מתחילים לצאת מהערפל. רואים את הסוף. משקי בית והעסקים עדיין מדממים, אבל זה בעקבות טראומה שבקרוב תהיה בעבר. וזה הבדל נורא חשוב. המשק סוחב על הגב גיבנת גדולה, אנשים כואבים - חור גדול בחסכונות, חובות, על סף קריסה - אבל המשק הולך ונפתח. אז במיקרו, צריך לשאול מי נפגע ואיך אפשר לעזור לו לעמוד על הרגליים בתנאים של פעילות כלכלית שחוזרת. אפשר וצריך להשתמש בנתונים מהלמ״ס ומביטוח לאומי לגבי 2020, שלא היו לנו אז. ובמאקרו, אנחנו צריכים לעשות שינוי פרדיגמה מחשבתי ולעבור ממדיניות מצילה ומייצבת בטווח הקצר למדיניות מעודדת צמיחה לטווח ארוך".

מה זה אומר? לדברי חפץ, "תוכנית טובה תחזיר את שאלת התמריצים לקדמת הבמה. תשחרר חסמי אשראי מערכתיים. תתמקד בתשתיות שזה לא משהו שמזריק במהירות ביקושים כאן ועכשיו, הוא לוקח זמן. סעיפים בתוכנית של רפורמות, רגולציה, דיגיטציה, תחרות, תשתיות פיזיות, הלוואות לעסקים (כולל פריסת מע״מ). זה הזמן לכל אלו הוא בדיוק עכשיו. היום אנחנו גם יודעים מה שפחות ידענו אז, שיהיו סקטורים שכבר לא יחזרו למה שהיו, לפחות לא בצורתם בעבר. אז תוכנית כלכלית צריכה לכלול גם סיוע במעבר הכואב של שינוי הרכב המשק מסקטורים שיורדים לסקטורים חדשים שעולים. בלב המשבר, תחת אש, אתה לא עושה את זה, אתה עוזר לכולם. אבל זה הלחם והחמאה של כלכלה דינמית, חזקה, תחרותית ובת קיימא. ועכשיו מגיע הזמן להתמודד עם זה".

 

"יש מענק למי שנפגע ב-25%. מה עם מי שנפגע ב-22%?"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרן למדיניות כלכלית ודקאן בית ספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה

"התוכנית הכלכלית של כץ-נתניהו, הוצגה רק על ידי מצגת, ללא פרטים. 15 מיליארד שקל ללא פרטים. אם משווים את זה לתוכנית של ביידן, שבה יש פרטים מאוד מורכבים ועשרות עמודים שמסבירים איך כל דבר יעבוד ומה האימפקט שלו, ברור שהתוכנית לא רצינית. אנחנו נמצאים חודש לפני בחירות ובתהליך יציאה מהמשבר, ורוב הדברים שמוצגים בתוכנית לא ייעשו במהירות ולא ברור איפה המשק נמצא בתהליך היציאה.

לדברי אקשטיין, "יש צעדים קריטיים שצריכים להיעשות כדי לשקם את המשק, והמשבר הוא הזדמנות לרפורמה, שעקרונותיה האצת יציאה מהמשבר ושיפור חסמי צמיחה ארוכי טווח ידועים, אבל לפני הכול צריך לעשות תקציב. חייבים לתת למשרדים לתפקד מחדש. כרגע אין להם תקציבים להפעלת רפורמות ותוכניות קיימות".

לדברי אקשטיין, לטובת יציאה מהמשבר, הטיפול בשוק התעסוקה הוא הדבר הכי דרמטי. "צריכים להקים משרד שיהיה אחראי לתכלל את כל הנושאים הקשורים לשוק התעסוקה. בנוסף, צריך לחייב את כל אנשי החל"ת והמובטלים להתייצב בשירות התעסוקה ולבדוק האם להפנות אותם להכשרות מקצועיות או הכוונה מקצועית אחרת. צריך הכוונה מקצועית, הכשרה והשמה וטיפול בצמצום החל"ת. למשל, אם אדם הרבה זמן בחל"ת צריך לבדוק אם הוא לא הופך למובטל ואם העסק שעבד בו סגור האם לשלוח אותו להכשרה מקצועית וכדומה. הטיפול צריך להיות פרטני, ולא כללי לגבי כולם".

כך, אומר אקשטיין, צריך לטפל גם בעסקים. "בתוכנית הכלכלית של נתניהו מחלקים מענקים לכל עסק שנפגע ב-25% במחזור. מה עם מי שנפגע 100%? ומי שנפגע 22%? לכולם מתייחסים אותו דבר. אין דירוג. ולמה נותנים מענקים לפי מחזור העבר? צריך לתמרץ על פי הגדלת התפוקה ובכך לתמרץ עסקים. אין פה מנגנון שתומך בצמיחה ועד כמה העסק הולך לגדול במונחים של מועסקים. בנוסף, צריך לטפל ברישוי עסקים באופן שמוריד בירוקרטיה לטווח הארוך ולא רק דחייה של הרישוי כפי שמוצע בתוכנית".

לדברי אקשטיין, "בנושא של האשראי, צריך לבנות תוכנית שתערוך רפורמה באשראי לעסקים קטנים לגבי דירוג הסיכון שלהם, נתונים על מכירות, תחרות בין הבנקים ובין הגורמים החוץ בנקאיים ועוד".

עוד כתבות

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?