גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פטנט של AnyVision יקל על רחפנים לזהות פנים של אזרחים

הפטנט יאפשר לרחפנים לשנות את זווית התעופה שלהם, באופן שיקל על מערכות מבוססות בינה מלאכותית לזהות בני אדם שצולמו על ידם ● מנכ"ל אניוויז'ן אמר ל"פורבס": נשתמש בפטנט כשהאנושות תהיה מוכנה לכך"

רחפן עם מצלמה / צילום: Shutterstock, Stock image
רחפן עם מצלמה / צילום: Shutterstock, Stock image

חברת AnyVision הישראלית שמתמחה במערכות אבטחה ובקרת כניסה באמצעות זיהוי פנים, הגישה בארה"ב בקשה לרישום פטנט המאפשר לרחפנים לשפר את יכולת הזיהוי של אזרחים ממרחק. הפטנט של אניוויז'ן, שעוסק ב"ייצוב אדפטיבי של רחפנים לשם שיפור זיהוי פנים", יאפשר לרחפנים לשנות את זוויות התעופה שלם, במטרה להצליח להשיג תמונה טובה יותר של האדם לצורך זיהוי פניו ומציאת התאמה לצילומי פנים השמורים במאגרי מידע באמצעות בינה מלאכותית. הבקשה לפטנט מציינת שימוש אחד לפטנט - בתחום הערים החכמות.

על פי פרסום במגזין "פורבס", בקשת הפטנט הוגשה כבר באוגוסט 2019 על ידי אנשי אניוויז'ן. בשיחה עם "פורבס" אמר מנכ"ל אניוויז'ן הטרי, אבי גולן, שנכנס לתפקידו באוקטובר האחרון, כי ההיצע המסחרי של החברה לא כולל לפי שעה רחפנים עם יכולת זיהוי פנים. לדברי גולן, "אני חושב שזו טכנולוגיה יותר עתידנית, אבל אני רוצה אותה בכיס האחורי למצב שבו היא תהיה יותר מקובלת על האנושות".

ב"פורבס" ציינו שני כי גופי הביטחון בארה"ב - פיקוד המבצעים המיוחדים (SOCOM), וזרוע המחקר של המודיעין (IARPA), מנסים גם הם לפתח מענה לאתגר הצילום והזיהוי מרחוק על יד רחפנים, תחום נחשב מסובך בהשוואה לצילום ממצלמה נייחת על הקרקע.

בתחום האזרחי, אחת המובילות של הכנסת שימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים היא ענקית הקמעונאות והענן אמזון. החברה הגישה פטנט בנושא כבר ב-2015, כשנה לפני שהשיקה את פרויקט זיהוי הפנים השנוי במחלוקת AWS Rekognition. אחד המניעים המוצהרים לפיתוח טכנולוגיה זו הוא המטרה להילחם בגניבות משלוחים, אך באמצע 2018 היא עלתה לכותרות בהקשר אחרי לגמרי, כשמעל 30 ארגוני זכויות אדם דרשו מאמזון להפסיק לפתח מערכות זיהוי פנים עבור רשויות חוק ולהפסיק לסייע להן להשתמש בה.

ארגון ACLU מצא למשל כי אחד מלוקחות מערכת זיהוי הפנים של אמזון היה משרד השריף במחוז וושינגטון במדינת אורגון. המחוז עשה בה שימוש כדי לחפש ולזהות חשודים בגניבה, אנשים שנפטרו או שאיבדו את ההכרה. לפי ACLU, מחוז וושינגטון בנה מאגר של 300 אלף תמונות מעצר כדי להשתמש בהן במערכת ואף בנו גם אפליקציה לסלולרי דרכה עובדיה יוכלו להשתמש בה.

לא מן הנמנע שהקיפאון בתחום זמני בלבד

בעקבות הסערה נכנס התחום לסוג של קיפאון לאחר שגופים שונים הביעו את הסתייגותם מהשימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים, בשל האפשרות של שימוש בהן לרעה. כך למשל, בית משפט בבריטניה אסר על המשטרה להשתמש בטכנולוגית זיהוי פנים ללא הסדרה חוקית ספציפית. גם בשוק הפרטי ישנה לאחרונה זהירות רבה משימוש בטכנולוגיה כשמיקרוסופט, IBM ואמזון עצמה החליטו להשהות את המכירה של טכנולוגיות זיהוי פנים לתקופה הקרובה, או עד שתתפתח רגולציה מחייבת בנושא.

בתחילת החודש הכריזה רשות הפרטיות בקנדה כי פעילותה של החברה הניו יורקית Clearview AI שהציעה שרות דומה לזה של Rekognition של אמזון - מהווה הפרה של חוקי הפרטיות של קנדה. זאת, משום ש"אסף מידע ביומטרי רגיש במיוחד ללא ידיעת והסכמת הפרטים". החברה עלתה לכותרות לאחר שהתברר כי אספה מיליארד תמונות של אזרחים מפייסבוק לינקדין וטוויטר. "מה ש-Clearview AI עושה הוא מעקב המוני, וזה לא חוקי", אמר נציב הפרטיות של קנדה דניאל ת'ריאן.

עם זאת, לא מן הנמנע שהקיפאון בתחום זמני בלבד, ולא רק בגלל צורכי הפיקוח והמעקב שנוצרו בעקבות מגפת הקורונה. מנכ"ל אמזון הנכנס, אנדי ג'אסי, שבזוס קידם לפני חמש שנים לתפקיד מנכ"ל חברת מחשוב הענן של אמזון - הוא תומך נלהב של הטכנולוגיה. בראיון לתוכנית פרונטליין של PBS בפברואר בשנה שעברה אמר ג'אסי כי לאמזון "אין מספר רב של גופי משטרה שעושים שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים ומעולם לא קיבלנו תלונה על שימוש לרעה בטכנולוגיה. אז בוא נראה אם הם יעשו שימוש לרעה בה".

ג'אסי טען כי "לא להתיר שימוש באחת הטכנולוגיות הכי מתוחכמות שם בחוץ רק בגלל ההנחה שהם יעשו בה שימוש לרעה - לא מרגיש לי ממש כמו האיזון הנכון" .

אניוויז'ן מנסה להתרחק מהדימוי של חברה לשוק הביטחוני

באניוויז'ן ניסו להפיג את החששות משימושים אפשריים של הטכנולוגיה, ואמרו כי הם אינם עובדים כעת עם רשויות הביטחון אלא עם גופים אזרחיים מסחריים כמו רשתות קמעונאיות, אצטדיוני ספורט, שדות תעופה וקזינו.

בספטמבר בשנה שעברה אף פעלה החברה כדי להרחיק ממנה את הדימוי של חברה המפתחת מוצרים לשוק הביטחוני, כשכמה מבעלי המניות של אניוויז'ן הקימו בשותפות עם רפאל חברה בת בשם SightX. החברה החדשה מפתחת מערכות שמבוססות על טכנולוגיית ראיית מכונה שפותחו בעבר באניוויז'ן - לשימושים צבאיים.

צעד זה ננקט לאחר חברת מיקרוסופט נסוגה מהשקעתה בחברה בעקבות הפרסומים לפיהם הטכנולוגיה של החברה משמשת למעקב המוני אחר פלסטינים ביו"ש. מיקרוסופט נקטה בצעד בנימוק שאין ביכולתה, כבעלת מניות מיעוט, לפקח על החברה, חרף העובדה שממצאי בדיקה שערכה מיקרוסופט לא איששו את הטענות נגדה.

באניוויז'ן הסבירו כי יש הבדל מהותי בין האופן שבו המשטרה משתמשת בזיהוי פנים לבין האופן שבו מערכות זיהוי פנים מסחריות פועלות. לדבריהם, כשמשטרה משיגה תמונה של חשוד מזירת פשע, הדבר הבא הוא שהיא רוצה לברר את זהות האדם שבתמונה. לשם כך נדרש עבורה מאגר מידע רחב ככל האפשר של תמונות.

אלא שלדברי אניוויז'ן, "מוצרי זיהוי פנים מסחריים כמו אלה המשמשים סופרמרקטים עונים על שאלות אחרות כמו 'האם האדם שנמצא בתמונה ברשימת העובדים?' או 'האם האדם בתמונה נמצא ברשימה של פושעים המוכרים למשטרה?' כדי לענות על שאלות אלה לא נדרש מאגר מידע רחב, אלא די ברשימה מוגדרת ומוגבלת של עובדי הסופרמרקט, או ברשימת מעקב של אנשים ספציפיים שיש נגדם צו מעצר או צו מניעה".

"טכנולוגיות זיהוי פנים נמצאות כעת במוקדו של דיון בינלאומי סוער כאשר הטענה העיקרית שמשמיעים מבקרי הטכנולוגיה היא שמעבר לפגיעה בפרטיות, עצם השימוש בזיהוי פנים הוא אסור", הסביר ד"ר מתן גוטמן, מומחה לזכויות אדם משפט וטכנולוגיה ומייסד חברת CyberRighTech בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, הטענה היא ש"בדיוק כשם שאין אפשרות לקחת טביעת אצבע מאדם ללא רשותו והסכמתו החופשית, כך אסור לקחת מאפייני פנים לזיהוי חד-ערכי של אדם ללא הסכמתו מראש. על כן, ישנן בתקופה האחרונה יוזמות בינלאומיות רבות לרגולציה מדינתית וגם בינלאומית של פיתוח טכנולוגיות זיהוי פנים, ושל אפשרויות השימוש בהן על ידי רשויות אכיפת חוק וחברות פרטיות". ד"ר גוטמן אמר עוד כי "ממליץ לכל מי שעוסק בתחום שיעקוב טוב אחרי ההתפתחויות הרגולטוריות שיכולות להגביל מאוד את השימוש בטכנולוגיה זו בשנים הקרובות".

עוד כתבות

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?