גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן "ARTEON": מיצג אומנותי מרשים של איכויות

הייבוא המקביל פותח ללקוח הישראלי שער לדגמים ייחודיים דוגמת מכונית הקופה חמש דלתות המרהיבה של פולקסווגן ● המחיר לא זול ומנוע דיזל הוא לא הבחירה הטבעית בפלח, אבל שוחרי הסטטוס והשימושיות יקבלו תמורה הולמת

פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ
פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ

בפברואר 2010 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הצו המתיר ייבוא מקביל של כלי רכב לישראל. סביב אותו אירוע מכונן שיחרר שר התחבורה הטרי דאז, ישראל כ"ץ, לא מעט הבטחות ותחזיות אופטימיות. "מחירי הרכב יוזלו כמו שקרה בענף הסלולר והירקות", הוא אמר, "התחרות תביא לשירות טוב בענף הרכב, גיל המכוניות ירד כמו שמקובל בעולם". באותו מעמד הוא גם ציין כי "קיימת הבנה עם ראש הממשלה לגיבוש מסלול מדורג להפחתת מסי הרכב".

שלוש קדנציות של כ"ץ כשר תחבורה ואחת כשר האוצר היו פרק זמן מכובד בהחלט כדי לחולל רפורמות בשוק של 250 אלף מכוניות בשנה. אבל, בראייה רחבה שוק הרכב של 2021 אינו שונה מהותית משהיה בתחילת העשור הקודם. השחקנים הדומיננטיים בשוק הרכב הם כמעט אותם שחקנים, המחירים טיפסו כלפי מעלה בהתמדה, ההנחות לחברות הליסינג עדיין מכתיבות את חוקי המשחק והמיסוי הכבד על רכב ועל השימוש בו עדיין מהווה חלק נכבד מאוד מיוקר המחייה.

בראייה מצומצמת יותר השינוי הבולט ביותר הוא עלייתו ההדרגתית של שוק הייבוא המקביל, שהחלה לצבור תאוצה בשנתיים האחרונות. מדובר אמנם בקומץ שחקנים, שמוכרים מאות בודדות עד אלפים בודדים של כלי רכב שנה. אבל למרות זאת ענף הייבוא המקביל עדיין מרענן את השוק ומביא אלינו כמה דגמי נישה, שליבואנים לא כדאי ולא משתלם להביא באופן סדיר.

אל תקראו לה פסאט

דוגמה אחת היא מכונית הפרמיום קופה-חמש-דלתות פולקסווגן "ARTEON", שמיובאת כיום על ידי היבואנית המקבילה "גז-פרו". למרות שהמכונית מבוססת על פלטפורמת פולקסווגן פסאט, ואף נקראה בעבר "פסאט CC", יש לה אופי ואישיות ייחודית משלה. היא שרועה רחב ונמוך יחסית על הכביש, מציבה חישוקי ענק בפינות הרחוקות של המרכב ו"מסתכלת" קדימה עם חרטום שמשלב פנסי LED מפוסלים, גריל אגרסיבי עם פסים אופקיים ופגושים שנושקים לקרקע. העיצוב בולט בעיקר בזכות פרופיל צד "מהיר", שזורם לאחור מעל שמשות צד דמויות טיפה ומסתיים בזנב עם תפיחות צד שריריות.

זו מלאכת מחשבת של שילוב בין אגרסיביות ואלגנטיות וטוב לדעת, שבמחלקת העיצוב של פולקסווגן עוד נותרו כמה מוחות יצירתיים, שעדיין לא נכנעו לטרנד הקוביסטי. כך או כך את ייעודה העיקרי, כלומר לסובב ראשים על הכביש ולשדרג את הסטטוס של בעליה, היא ממלאת בהצלחה יתרה.

כפי שניתן לצפות ממכונית שחולקת פלטפורמה עם סקודה סופרב, פאסט וכו', לארטאון יש תא נוסעים עצום בגודלו. מרווח הראש אמנם קצת פחות נדיב מזה של האחיות, במיוחד מאחור, אבל המושבים הקדמיים מרווחים מאוד והמושב האחורי מספק לשלושה מבוגרים מרחב רגליים ברמה של לימוזינה ומרחב כתפיים בהתאם. לחובבי המזוודות יש מאחור גם תא מטען ענק של 563 ליטר, שממוקם מתחת לדלת אחורית מתרוממת נוסח סופרב.

מערך הפיקוד מקביל לזה של דגמי הדור האחרון של קבוצת פולקסווגן עם לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע גדול ומערך תפריטים מאורגן היטב. ערכת הניווט המובנית לא מכילה מפות ישראליות אבל חיבור אנדרואיד יפתור את הבעיה. רכב ההדגמה שלנו, ברמת גימור R-LINE, צויד בחבילה תקנית מקיפה של פריטי אבזור ועיצוב כמו ריפוד עור, מושבים חשמליים עם עיסוי במושב הנהג וכו'. רמת הגימור היא מה, שניתן לצפות מקבוצת פולקסווגן, כלומר איכות הרבה ללא רבב, חומרי דיפון משובחים, בידוד רעשים מצוין והרגשה מאוד "גרמנית".

מצטיינת בחיסכון בדלק

הארטאון מיובאת לארץ עם מגוון מערכות הנעה, שכוללות אפילו הנעת פלאג-אין וגרסה כפולת הנעה עם מנוע טורבו ו-280 כ"ס. אבל מכונית המבחן שלנו הגיעה דווקא בגרסת הבסיס עם מנוע טורבו דיזל 2 ליטר, שמייצר 150 כ"ס וזו ללא ספק בחירה יוצאת דופן לאור העובדה שהביקוש לדיזלים בפלח עתיר התדמית הזה הולך ודועך כיום גם באירופה ובישראל הוא בלתי קיים. אבל שיקולי סטטוס לחוד, המנוע מספק את הסחורה, במיוחד למי שלא מחפש ריגושים.

יש לה הרבה מאוד מומנט בסל"ד נמוך ולמרות נתון תאוצה די פושר של 9.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, שיוצר דיסוננס עם כיתוב ה-R והגלגלים הקרביים, היא צוברת תאוצה בקצב מכובד בכל שיפוע ויכולה לשייט במהירויות גבוהות מאוד ללא מאמץ. התיבה כפולת המצמדים תואמת היטב את עקומת המומנט ומספקת "קיק דאון" נמרץ במצב הכיול הספורטיבי. נסיעת בוקר עם מנוע קר מפיקה מהמנוע את טרטור המוניות המוכר אבל בטמפרטורת עבודה הרעש דועך לכדי המהום נעים.

התחום בו ה-TDI הזאת מצטיינת הוא ללא ספק הוא חיסכון. בנסיעה ממושכת על כביש החוף הציג לנו מחשב המנוע טווח נסיעה של יותר מ-1,000 קילומטרים עד למילוי הבא וגם מסלול של יותר מ-200 ק"מ כמעט ולא הוריד במאום את מד הדלק ברכב. מרשים.

שימושיות מרשימה

על הכביש הארטאון משדרת תחושה דומה לזו של אחיותיה לפלטפורמה אבל עם "טוויסט" בזכות מרכז כובד נמוך יותר ומתלים מוקשחים, שמהווים חלק מחבילת ה-R. זו לא הרגשה של מכונית ספורט אבל ההיגוי מאוזן ונעים, כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע האקטיבי להיגוי", הפוטנציאל של אחיזת הכביש עולה על כל האתגרים שיכול להציב המנוע הצנוע, נטיית הגוף בפניות מזערית, היציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות והשלדה נענית להעברות משקל קלילות על כבישים מתפתלים למרות משקל עצמי לא קליל. כצפוי נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה ותיקול מהמורות ישראליות יכול לטלטל את הנוסעים כהוגן. זו פשרה שמתחייבת מבחירה בחבילה ספורטיבית שכוללת חישוקי ספורט.

ארטאון TDI עם 150 כ"ס עולה 250 אלף שקל ותוספת של חבילת R-LINE, שגם נראית מצוין, כבר מציבה את המחיר על כ-300 אלף שקל. קרוב לוודאי, שגרסת הפלאג-אין עם 218 כ"ס, שעולה סכום דומה, תהיה הולמת יותר את התדמית החיצונית הנמרצת של המכונית, ובוודאי גרסת ההנעה הכפולה עם 280 כ"ס, אם כי היא עולה 340 אלף שקל. אבל גם עם הדיזל זו עדיין מכונית ייחודית, שמצליחה לשלב את האיכויות של קבוצת פולקסווגן ביחד עם שימושיות מרשימה ועלויות שוטפות נמוכות. בקיצור, מכונית נעימה ומוצלחת. כעת נותר לראות כיצד יתמודד ענף הייבוא המקביל עם הסרת המטריה המגוננת של הפטרון ישראל כ"ץ ועם קשיים הולכים וגוברים להשיג מלאים של רכב עממי בשוק הרכב העולמי, שהקורונה שיבשה את מהלכיו.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 508
ה-508 החדשה מוגדרת רשמית ספורט-סדאן אבל עיצובה לוקח אותה לטריטוריה של קופה-חמש-דלתות. למכונית יש עיצוב זורם ודרמטי, ממדים חיצוניים מכובדים ותא נוסעים מתוחכם, מאובזר ומרווח יחסית בזכות בסיס גלגלים של 2.79 מ'. ב-240 אלף שקל מקבלים מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 225 ותאוצה ל-100 ב-7.8 שניות.

פיז’ו 508 / צילום: יח"צ

אאודי A5 2 ליטר
314 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אאודי A5, בת הדודה היוקרתית של הארטאון. המרכב קטן יותר ותא הנוסעים קצת פחות מרווח אבל העיצוב משובב עין, תא הנוסעים שייך לעולמות הפרמיום ושלדת ההנעה הקדמית נטועה היטב על האספלט. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס וזינוק ל-100 ב-9.1 שניות.

אאודי A5 2 ליטר / צילום: יח"צ

מרצדס CLA 2021
ה-CLA קטנה מהארטאון הן בממדים החיצוניים והן בפנימיים אבל מפצה על כך עם עיצוב קופה-סדאן חלקלק ואגרסיבי וכמובן מיתוג-עילי. תא הנוסעים מעוצב בטוב טעם ובחומרים יוקרתיים ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות ושלדת ההנעה הקדמית זריזה ונוחה. ב-273 אלף מקבלים מנוע 1.3 טורבו-בנזין עם 163 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-8.2 שניות.

מרצדס CLA 2021 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה