גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוטובוס של אלקטריאון יעלה על דרך המלך? "רוצים לרשום הכנסות לקראת סוף השנה"

האוטובוס החשמלי של אלקטריאון נמצא בשלבים סופיים לקראת קבלת האישורים לביצוע נסיעות מסחריות בישראל, בשבדיה, בגרמניה ובאיטליה ● בראיון לגלובס מספר המנכ"ל אורן עזר מתי זה צפוי לקרות, מתי החברה תתחיל לרשום הכנסות, ואיפה צפויה להיות החברה בעוד מספר שנים

האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו
האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו

לכל סטארט-אפ יש שלב מסוים במחזור החיים שאפשר לכנות אותו "שלב הפריצה". למעשה, זהו שלב המעבר ממחקר ופיתוח המוצר או השירות לשלב הוכחת ההיתכנות ומכירות. חברת אלקטריאון ווירלס הגיעה לשלב הזה. למעשה, החברה כבר עברה אותו, שכן היא הוכיחה היתכנות וחתמה על כמה חוזים משמעותיים, אבל ההכנסות המשמעותיות צריכות להגיע החל מהשנה ובעיקר מ-2022.

מניית אלקטריאון הייתה עד לאוקטובר אשתקד חביבת המשקיעים בבורסה. אלקטריאון, הפועלת בתחום של פיתוח והתקנה של כביש חשמלי חכם, הצטרפה לבורסה בת"א לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז ועד אוקטובר הכפילה את ערכה פי 60 בקירוב, והגיעה לשווי של כ-3.1 מיליארד שקל. ואולם, מאז ועד היום צנחה המניה בכ-45% ושוויה של החברה הצטמק לכ-1.7 מיליארד שקל.

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. כיום נמצאת אלקטריאון בשליטתם של עזר ורומבק (15.6% מהמניות כל אחד), קרן הון הטבע (11.2%) וחברת התחבורה דן (5.4%), שאיתה משתפת אלקטריאון פעולה בקידום נושא הטעינה החשמלית של אוטובוסים.

אלקטריאון, שמבצעת כיום פיילוטים בשבדיה, איטליה ובגרמניה, החלה באוקטובר 2020 גם בביצוע פיילוט ראשוני בת"א, במסגרתו הותקן מקטע ראשון של הכביש החשמלי האלחוטי ברחוב ג'ורג' וייס, באורך של כ-600 מטר (מחולק לכמה קטעים של סלילי הטענה המותקנים מתחת לכביש, על גבי כביש באורך של כ-2 ק"מ המחבר בין מסוף האוטובוס של אונ' תל-אביב לרחוב קלצ'קין). החברה גם התקינה עמדת טעינה אלחוטית במסוף האוטובוסים שברחוב ירוחם משל ובאחד מימי הקיץ האחרונים "יצאנו לבדוק" את תפקוד האוטובוס החשמלי ולראיין את אורן עזר.

לדברי עזר, "בשנים האחרונות בדקנו אם הסלילים לא פוגעים בכביש, בדקנו אם הם יודעים לעבוד בתנאי סביבה אמיתיים. הסלילים עובדים כבר מעל 6 שנים והכל בסדר. בפרויקט הנוכחי, אנחנו מדגימים חשמול הטרמינל וגם את הכביש החשמלי. בסך הכל,  הלקוחות שלנו מאוד מרוצים. אנחנו פועלים בישראל, אירופה ועכשיו נכנסים לשוק האמריקאי, הקמנו חברה בלוס אנג'לס וגייסנו שני עובדים ומתכוונים לגדול מהר. אנחנו מתכוונים לבצע הדגמה ראשונה באוני' יוטה עד סוף השנה (בתלות בטיסות וקורונה). הפרויקט באיטליה התחיל, ההתקנה צפויה להתבצע כבר באוקטובר השנה והפרויקט בגרמניה עם ENBW מתקדם יפה, האוטובוס יהפוך למסחרי בעוד פחות מחודש. השלב הבא הוא קבלת תקינה אירופאית CE שאומר שאנחנו יכולים למכור את המערכת באופן מסחרי וגם לקבל אישור סופי עבור המרכיב באוטובוס , שני האישורים יאפשרו לנו להתחיל פרויקטים מסחריים".

הכביש החשמלי שהתקנתם פה בתל אביב זו אותה טכנולוגיה בדיוק כמו בפרויקטים שלכם באירופה או שיש הבדל?
"הסלילים עברו שינוי דרמטי לאורך השנים בעיקר בצורה ובגודל, כרגע הסלילים בתל אביב הינם מדור 4 כאשר באיטליה יותקנו הסלילים מדור מתקדם יותר. בשבדיה יש לנו משאית שנוסעת קרוב לחצי שנה ואנחנו צוברים אינפורמציה שזה מאוד חשוב. ישנה חשיבות רבה להריץ את המערכת בתנאי סביבה אמיתיים לפני תחילת מכירות, אתה לא יכול למכור לתחבורה ציבורית מוצר שלא ראה שעות עבודה. עד סוף השנה יהיה לנו מוצר שפעל מעל שנה. אחרי תקופה זו נהיה מוכנים לעבור לפרויקט מסחרי. כרגע בתל אביב, האוטובוס פועל אך לא מסיע נוסעים מאחר ואנחנו אמורים להשלים תקינה R 10, שזו תקינה למקלט שתגיע בימים הקרובים. ברגע שנקבל את האישור נדווח. מאותו רגע האוטובוס יהיה רשאי להעלות נוסעים".

למעשה ב-2022 אתם צפויים להתחיל במכירות?
"אנחנו רוצים להתחיל לרשום הכנסות כבר לקראת סוף השנה".

הנסיעה באוטובוס החשמלי דומה מאוד לנסיעה באוטובוס "רגיל", פחות הרעש וזיהום האוויר. המהירות, כידוע, היא לא ממש פקטור בכבישים של תל אביב כמעט בכל שעות הפעילות (המהירות הממוצעת של אוטובוסים בעיר עומדת על כ-13 ק"מ) כך שהטעינה מהכביש יכולה להתבצע בקלות יחסית (לדברי עזר גם במהירויות גבוהות הטעינה עובדת טוב מאוד).

בוא נדבר על עלויות קצת. בהשוואה לאוטובוס רגיל מזהם וגם חשמלי האוטובוס שלכם אמור להיות יותר זול?
"בוא ניקח שני תרחישים, תרחיש ראשון, משתמשים במערכות הקיימות היום, אוטובוס עם בטריה גדולה המאפשר נסיעה במהלך כל היום ומטען סטנדרטי המאפשר טעינה לילית בחניון. עמדת טעינה עבור 90 קילו וואט עולה כ-30 אלף דולר לאוטובוס. האוטובוס צריך להיות מצויד בסוללה גדולה. אצלנו העלויות הרבה יותר נמוכות. נכון להיום, שימוש בחשמל במהלך הלילה עולה פחות וזה הולך להשתנות. הרכבים החשמליים הולכים לשנות את המשחק מאחר ומרביתם ישתמשו בחשמל בלילה כך שדרישת החשמל תעלה ולכן המדינה רוצה לעודד אנשים לטעון גם במהלך היום. בנוסף, פאנלים סולארים מתחילים לצבור תאוצה, ויגדילו את זמינות האנרגיה במהלך היום".

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

"עד 2026 ישראל רוצה להעביר את מרבית האוטובוסים לחשמליים"

קצת מוזר, לא? ייקח עוד שנתיים שלוש לפחות עד שתהיה מאסה קריטית של פאנלים.
"בישראל ישנם 9000 אוטובוסים עירוניים ועד 2026 ישראל רוצה להעביר את מרביתם לחשמליים. וכמובן שיש מגמה דומה בכל העולם. צריך להתחיל להיערך לזה. מחיר סוללה של כ- 400 קילווואט יכולה להגיע ל-150 אלף דולר. בעזרת טעינה אלחוטית במסופים אנחנו מאפשרים להעביר חשמל לסוללה במהלך היום ובכך לצמצם את הצריכה הלילית של המפעיל וגם להוריד את גודל הבטריה".

הבטריה שלכם היא שליש בגודל לעומת בטריה רגילה?
"תלוי במקרה ובפריסת התשתית. האוטובוס החשמלי בתל אביב מצויד בסופר קבל של 42 קילו ואט. בערך 15% מגודל סוללה של אוטובוס חשמלי עירוני.. באופן כללי, אם נאפשר חיסכון של 70 אלף דולר על הסוללה, כפול אלף אוטובוסים הנוסעים בתל אביב, אפשר לחסוך כ-70 מיליון דולר. צריך לקחת בחשבון את הצורך להחליף את הסוללה כל כמה שנים ולכן החיסכון חשוב כפליים. ועוד לא דיברנו על התחרות על הסוללות מול המכוניות החשמליות".

כן אבל גם פה יש עמדת טעינה.
"המסוף הינו מקום שיתופי למספר רב של אוטובוסים. 20 עמדות טעינה במסוף הספציפי באוניברסיטה בתל אביב יכולות לספק שירות למאות אוטובוסים".

מה לגבי הקרינה?
"ביצענו בדיקות קרינה והתוצאות משביעות רצון מותר 6.2 מיקרו טסלה ואנחנו מציגים 0.2 מיקרו טסלה. ניתן לראות שהמד מראה את אותה הקרינה בזמן טעינה ובזמן מנוחה.  בעקרון הטעינה במסופים יכולה להוזיל עלויות למפעיל. כל עמדת טעינה עולה 25-40 אלף דולר לאוטובוס, אנחנו נחסוך לו את זה. אנחנו מעוניינים לממן את עמדות הטעינה במסופים".

למה שתממן להם את זה?
"אנחנו רוצים לתת שירות במסוף למספר מפעילים במקביל ולכן יש צורך בגורם שלישי שינהל את מערך הטעינה".

המודל העסקי שלכם זה למכור את האוטובוס? אתה תרכיב עליו את המטען שלך?
"אנחנו לא מוכרים את האוטובוס, אנחנו מרכיבים את המטען והמשתמשים משלמים על השירות".

אתה קונה חשמל מחברת חשמל ותמכור ללקוחות, סוג של מתווך בעצם?
"אנחנו מעניקים שירות, יש לנו ערך מוסף. אפליקציה שנותנת מידע נוסף כגון מיקום האוטובוס. מצב הסוללה, הפרופיל נסיעת הנהג. התראות לגבי טווח נסיעה, האם יש לך עכשיו בקו 5 בעיה ואתה הולך להיתקע עם האוטובוס בקרוב. ועוד היבטים של השירות".

למה אתם מתחילים באוטובוסים?
"אנחנו מתחילים עם אוטובוסים מאחר והם המזהמים העיקריים הערים וכמו שציינת נוסעים במסלולים קבועים. אך כל אחד נוהג אחרת, ישנם נהגים הנוסעים בצורה האגרסיבית ואחרים פחות. לכל נהג פרופיל נסיעה משלו, אחד יכול לגמור את הסוללה ב-10 שעות ולא לסיים את היום והשני ב-16 שעות".

באיזה קצב הטעינה מתבצעת?
"קצב הטעינה הוא 50 קילוואט שעה. האוטובוס מכיל סופר קבל של 42 קילוואט שעה, לכן פעולה של 50 דקות מאפשרת טעינה מלאה".

אם הוא מגיע עם 20% תוך כמה זמן הוא מגיע ל-80%?
"כיום ייקח לאוטובוס חצי שעה. בהמשך נעלה את קצב הטעינה ל- 90 קילוואט, כלומר נקצץ את הזמן בחצי בערך". לדברי עזר, "בעתיד לא נראה יותר כבלים לטעינה. זאת קטסטרופה. אנחנו פועלים בתחום הטעינה האלחוטית כבר 8 שנים . העולם הולך לטעינה אלחוטית. אני זוכר שלפני הרבה שנים שאלו אותי אתה באמת חושב שהעולם הולך לחשמול? אם באמת סוללה תצליח להניע רכב. היום, כל יצרני הרכבים הצהירו על הפסקת ייצור מנועי בערה בשנים הקרובות וברור שהעולם הולך לשם".

"המטרה שלנו להכפיל את יכולות הייצור פי 10 בשנה הבאה"

כאמור, מי שהשקיע במניית אלקטריאון בסוף 2017 ותחילת 2018 עשה רווח פנומנלי עד לאוקטובר אשתקד, וגם לאחר הירידה של החודשים האחרונים הוא עדיין מורווח מאוד יפה "על הנייר". בניגוד לתנודתיות הגבוהה במניה, החברה ממשיכה להתקדם בדרך להשגת היעדים שהציבה לעצמה, עם רוח גבית חזקה מהרגולטורים בישראל, באירופה וגם בארה"ב. לדברי עזר, אין לאלקטריאון בעיית מזומנים. "כיום יש לנו כ-60 מיליון דולר בקופה וקצב ההוצאה הוא בערך 7-8 מיליון דולר לשנה. אנחנו חברה מאוד רזה".

אם אתם מתכננים לעשות את קפיצת המדרגה הגדולה ממש בקרוב, יש לכם מספיק כסף?
"כרגע הכסף מספיק להגדלת קצת הייצור וחדירה לשווקים שהוגדו בחברה. בנוסף, אנחנו לא חייבים לממן את כל הפרויקטים ישירות מהחברה, המספרים מאוד מפתים משקיעים מבחוץ. אנחנו כרגע ממוקדים באוטובוסים ומשאיות חלוקה לאסט מייל. זהו שוק גדול שמבצע מעבר לתחבורה חשמלית.. אנחנו מסייעים לצי לעבור לחשמול. טעינה אלחוטית באזורי העמסה/פריקה של סחורה במחסני חלוקה ניתנת לביצוע בשני אופנים: חישמול אזור המתנה בכניסה למחסנים וחישמול אזור העמסה/פריקה. למה טעינה אלחוטית היינה עדיפה? כי בתוך העיר עמודי הטעינה והכבלים מייצרים מפגע סביבתי וערים מתקדמות לא יסכימו לכך. תתאר לך עיר כמו תל אביב עם כבלים לאורך הרחובות. בנוסף, כשאתה חונה בצורה עקומה אתה מפריע למישהו שרוצה להטען".

יש לכם לא מעט מתחרים בעולם.
"כן, אבל בעיקר בטעינה עם כבלים. אני לא רואה בעיה עם תחרות אלא להיפך, זה מחזק את התעשייה. .למתחרים שלנו יש לרוב טעינה סטטית. אנחנו מציגים גם טעינה דינמית , אני חושב שהמוצר שלנו יותר אטרקטיבי גם מבחינת אופן ההתקנה וגם מבחינת המחיר. ולראייה אנחנו זוכים בהרבה מכרזים באירופה".

כמה עולה לפרוס קילומטר של כביש חשמלי חכם?
"היעד שלנו להגיע לכ-650 אלף דולר לקילומטר אחד. חשמול הרחובות הראשיים בתל אביב יעלה בערך כ-100 מיליון דולר. האימפקט הינו דרמטי בעלות לא גבוהה. כל העולם כיום דוחף לכיוון טעינה אלחוטית, למזלנו אנחנו הצטיידנו מראש בציוד. בשנתיים האחרונות ייצרנו 4 ק"מ. המטרה שלנו להכפיל את יכולות הייצור פי 10 בשנה הבאה. אנחנו עובדים עם יצרנים מקומיים וסיניים. המטרה שלנו ברמת היצור היא 50 ק"מ בשנה".

ובתל אביב המטרה שלכם היא?
"שני אפיקים, חשמול מסופים וכבישים מרכזיים עבור תחבורה ציבורית".

זה הכל בהנחה שמחיר החשמל ישאר כמו שהוא עכשיו. צריך לזכור שהכנסות המדינה ממיסים על דלקים ורכישת כלי רכב הן מאוד משמעותיות.
"נכון. אבל אם ניקח מדינה כמו שבדיה, נראה ששם עובדים בצורה מאוד מאוד ברורה. המטרה היא להעביר את התחבורה הכבדה לחשמלית, המדינה משקיעה בתשתיות ותדרוש תשלום עבור השימוש בתשתית כך שחברות השליחויות לא יחסכו אלא יעברו לתחבורה חשמלית, ההפעלה של רכב חשמלי היא יותר זולה. אנחנו גאים בשיתופי הפעולה עם יצרניות רכב מובילות. היום ניתן לרכוש אוטובוס חשמלי של הייגר (יצרן סיני) עם הטכנולוגיה שלנו".

לדבריו, "בתל אביב פרסנו 700 מטר. המטרה היא לספק פתרון מלא לחברות האוטובוסים חישמול מסוף יכול לספק טעינה למספר רב של אוטובוסים ויכול להוביל לחסכון משמעותי למפעילים. שלב ראשון יכול להיות חישמול מסופים . החשמול יכול להוביל לחיסכון בסוללה ויאפשר הפעלה רגועה יותר עבור המפעיל. חישמול הכביש יכול להביא לחסכון נוסף בסוללה והפעלת האוטובוסים ללא הספקה. לטעינה בחניוני לילה יש אתגר נוסף, אם למפעיל יש 1000 אוטובוסים וברצונו לטעון את כולם בלילה, הוא כנראה יצטרך חיבור של 60 מגה וואט . זה מאתגר מאוד.

מה העלות של כל אוטובוס חשמלי רגיל?
"היום אוטובוס סיני חשמלי יכול לעלות כ- 350 אלף דולר, כאשר מחיר הסוללה יכול להגיע ל-150 אלף דולר. אצלנו מחיר הסוללה יכול להיות חצי או שליש מזה".

העלות של המטען זניחה?
"עלות המקלט שלנו הינו מאות דולרים.. אנחנו נערכים ליצור המוני שיביא להורדת המחיר".

כל היצור יהיה מחוץ לישראל?
"לא, למה? אנחנו מאמינים שצריך לעבוד בישראל ויש לנו שותפים מאוד טובים שאנחנו עובדים איתם לפיתוח יכולות ייצור גם בישראל".

כמה אתם מיצרים בישראל עכשיו?
"אנחנו מיצרים בישראל כמעט הכל. בנוסף יש לנו גם יצור בחו"ל לכמויות גדולות יותר.. מקומות ייצור כרגע הינם סין צרפת אוקראינה וכרגע אנחנו בודקים אפשרות לייצור גם בהודו. יש לנו את כל האופציות בתלות ביעד הפרויקט נתאים את שרשרת האספקה".

מבחינת טמפרטורות ומהירות אין בעיה?
"מהירות ממוצעת של אוטובוס בעיר כיום היא 13 קמ"ש. כאשר הטמפ' גבוהות מדיי או נמוכות מדיי הבטריה לא מתפקדת בצורה אופטימלית ואנחנו מציעים לצמצם את הבעיה או התלות. טעינה אלחוטית אינה מושפעת מטמפ' קרה או חמה .. אין השפעה של המים או שלג על ביצועים".

ממתינים לאישור באירופה

אלקטריאון פרסה 8 מקטעי טעינה ברחובות ג'ורג' וייז וקלאוזנר שליד אונ' ת"א. כל מקטע נפרש על פני כמה עשרות מטרים. נסיעה במקטע הקצר הזה מאפשרת לאוטובוס לחזור לטרמינל כשהסוללה שלו במצב טעינה דומה למצב שבו התחילה הנסיעה (יצאנו לדרך עם כ-70% סוללה מלאה וחזרנו עם כ-65%). 

למה מקטעים ולא טעינה רצופה?
"שאלה מעולה, בעיר כמו תל אביב יש הרבה תשתיות ביוב, תשתיות של חברת חשמל ועוד. אם היינו צריכים לפרוס תשתית רצופה הפרויקט היה מתארך בלפחות שנתיים. יש לנו פה עמדת טעינה שהיא סטאטית שאנחנו נפעיל אותה בחודש הבא בתקווה, לאחר קבלת אישור תקינה. כשהאוטובוס מעלה נוסעים בתחנת האוטובוס הוא יטען, אנחנו מנסים לנצל כל רגע בו האוטובוס עומד כדי להטעין. ב-20 דקות אתה יכול להטעין 40 אחוז מהסוללה (סוללה של 42 קילו וואט). זה יתרון ענק".

לדבריו, "מה שאנחנו עושים עכשיו זה מקליטים את הנתונים ובודקים את המערכת. ברגע שנקבל אישור מהרגולטור האוטובוס יעבור לשימוש מסחרי. באירופה זה גורף לכל המדינות ביבשת. בארצות הברית הדרישה יותר מקלה".

ברגע שאתה מקבל תקינה אירופאית אתה מקבל גם מישראל?
"כן . הפרויקטים בגרמניה, שבדיה ותל אביב מחכים לאישור. ברגע שנקבל אישור הפיילוט יהפוך למסחרי. זה יהיה בזמן הקרוב מאוד כפי שאנחנו רואים את זה, אבל יכולה להיות כמובן לצוץ הפתעה לא צפויה כמובן".

כמה עולה לחברה כמו דן למשל 80 ק"מ או 100 ק"מ על אוטובוס חשמלי?
"לנסוע על רכב חשמלי זה משמעותית יותר זול. ואם תשתית הטעינה שיתופית ומתחלקים בהוצאות אז העלות זניחה. הטרמינל שיתופי לכן יכול לספק מענה למספר מפעילים בו זמנית. לדעתי בסוף בטעינה אלחוטית בטרמינלים ההוצאה תהיה נמוכה ביחס של כשליש לעומת שימוש בסולר. בסופו של דבר, כמו שראית, אוטובוס חשמלי יכול לצאת מהטרמינל עם כ-80% סוללה, ולחזור אליו בערך עם אותה רמה או קצת פחות לאחר סיום הקו ואז כמובן, במידת הצורך, להמשיך להיטען בטרמינל כשהמזגן לא מפסיק לעבוד".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר