גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם השקעת הענק בפרויקט המטרו תשתלם? זה מה שקרה עם הרכבת התחתית בניו יורק

הארכת הקו הצהוב בניו יורק עלתה 4.5 מיליארד דולר, אולם חוקרי אוניברסיטת ניו יורק מצאו כי רוב ההכנסות מעליית הערך של הנכסים בסביבה הגיעו לידי יזמים פרטיים ולא לעירייה • תוכנית המימון של המטרו בישראל אמורה לפתור זאת - השאלה אם באמת תעבור בכנסת

קו Q במנהטן. עשר שנים של בנייה / צילום: Shutterstock
קו Q במנהטן. עשר שנים של בנייה / צילום: Shutterstock

איך לממן את הקמת המטרו בגוש דן? זו אולי השאלה הגדולה ביותר שמרחפת מעל פרויקט התשתיות אדיר הממדים, שעלותו מוערכת כבר בין 150 ל-200 מיליארד שקל, והיד עוד נטויה.

גוש דן אינו מנהטן, אבל אולי בכל זאת אפשר ללמוד משהו מפרויקט מקביל, שסבל מחבלי לידה לא פחותים מאלה של המטרו בגוש דן עד שקרם עור וגידים. זהו המטרו בשדרה השנייה במנהטן, קו Q או הקו הצהוב. הפרויקט באזור האפר איסט סייד, אחד משוקי הנדל"ן היקרים בעולם, התעכב במשך עשרות שנים עד שהושלם בשנת 2017. הבנייה עצמה, שנמשכה כעשור, עלתה לא פחות מ-4.5 מיליארד דולר לקו באורך 1.8 מייל, עם שלוש תחנות, כלומר 2.5 מיליארד דולר למייל(!).

למרות המחיר הגבוה גם בסטנדרטים בינלאומיים, ניתן היה בתיאוריה לממן חלק נרחב באמצעות "לכידת הערך" שנוסף לנכסי הנדל"ן הסמוכים לקו המטרו החדש - כך לפחות על פי החישובים של ד"ר ארפיט גופטה.

ד"ר גופטה, מרצה למימון בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק, מפרט את הניתוח שלו ושל עמיתיו למחקר במאמר אקדמי (שטרם התקבל לפרסום), ובנייר עמדה של "מכון מנהטן", מכון מחקר המזוהה עם רעיון השוק החופשי. הממצא העיקרי שלו, גופטה מסביר לגלובס, הוא ש"עליית ערך הנדל"ן, כתוצאה מבניית קו הרכבת התחתית של השדרה השנייה, הייתה גדולה מספיק כדי לשלם על כל התשתית מלכתחילה - מה שמדגים את ההיתכנות הפיננסית של לכידת ערך".

 

עליית מחירים של 8.3% בנדל"ן בסביבה

לחישוב של ד"ר גופטה ועמיתיו יש שלושה נדבכים. קודם כול, הם מנסים להעריך איך השפיעה הקמת הקו החדש על מחירי הנדל"ן באזורים הסמוכים לקו החדש. כדי לבודד את השפעת הסאבוויי מגורמים אחרים, הם עושים זאת תוך השוואת המחירים - בעסקאות מכירה והשכרה - לאזור הסמוך שבו כבר קיים קו רכבת תחתית. המסקנה שלהם: בסך-הכול, הסאבוויי תרם לעליית מחירים של כ-8.3% (בהשוואה בין המחירים בתקופה מאז 2013, שאז המטרו כבר היה בעבודה מתקדמת, לתקופה שבין 2003 ל-2006). או במספרים: הסאבוויי הביא לעליית מחירים של 5.89 מיליארד דולר.

איך אפשר להוכיח שעליית המחירים הזאת קשורה דווקא להקמת הקו החדש? גופטה ועמיתיו מציגים ממצא שתומך בכך: באמצעות ניתוח נתוני טלפונים ניידים, הם מוצאים קיצור בזמן הנסיעה לעבודה של תושבי האזור, שמגיע לעד 14 דקות עבור אלה שמסתמכים על המטרו לנסיעות. בנוסף, הם מגלים, תושבים חדשים שהגיעו לאזור נוטים יותר להשתמש במטרו. מאחר שזמן שווה כסף (במיוחד בעולמם של הכלכלנים), הממצא הזה מחזק את המסקנה שעליית מחירי הנדל"ן קשורה להקמת המטרו.

אבל כשמסתכלים על תקבולי המסים (בהיוון הכנסות עתידיות), ממשיך הניתוח של גופטה ועמיתיו, מגלים שהרשות המקומית תצליח ללכוד רק 30.6%, או 1.8 מיליארד דולר מעליית מחירי הנדל"ן תודות לקו. כלומר, "אף שהערך שיצר הסאבוויי היה גבוה יותר מעלות הבנייה, שעמדה על 4.5 מיליארד דולר, הערך הזה נצבר בידיהם של בעלי קרקע פרטיים, ולא בידי העירייה".

החישוב הפשוט של גופטה מדבר על פער של 2.7 מיליארד דולר בין עלות המטרו, לבין הסכום שיגיע לעירייה.

מיסי נדל"ן ייעודיים או היטלי השבחה

איך אפשר היה ללכוד את הערך? אפשר היה לעשות זאת, מציין גופטה, באמצעות השבחת הנדל"ן סביב התחנות, כולל היטלי השבחה או היתרים לשינוי ייעודים; או לחלופין, באמצעות מיסי נדל"ן ממוקדים על נכסים באזורים הרלוונטיים, כולל ארנונה או מסי מכירה. "ההעדפה האישית שלי הייתה למכרז על זכויות פיתוח בשכונה שבה יש תחנות מטרו - כי זה היה גם מגדיל את ההיצע". יש לכך גם יתרון סביבתי ותכנוני: הגדלת צפיפות באזור עשיר בתחבורה ציבורית. זה לא קרה באזור אותו בדק גופטה: רק 278 דירות חדשות נוספו באזור האפר איסט סייד בין 2010 ל-2020.

לכל זה, גופטה מוסיף טיעון מוכר, "מיסי רכוש נמוכים הם בחלקם יתרון - כי הם הופכים את הדיור ליותר בר השגה לקונים חדשים".

ההמלצה של גופטה - שמכוונת לעיר ניו יורק - היא לפתח עוד מנגנונים שיאפשרו לה ללכוד ערך מפרויקטים עתידיים של תחבורה ציבורית. המלצה נוספת שלו לעיר ניו יורק, שאינה קשורה למחקר הזה, היא למצוא דרך להפחית את עלות הקמת התשתית החדשה, שגבוהה בניו יורק במיוחד בהשוואה עולמית.

מס מיוחד על זכויות הבנייה הנוספות

לחוק המטרו המתגבש בימים אלה בישראל, שנכלל בהתחלה בחוק ההסדרים אולם לבסוף הוצא ממנו, מקור מימון דומה למדי להצעות של גופטה. על פי ההצעה המסתמנת, יושת היטל השבחה, ש"ילכוד" את תוספת הערך שיביא המטרו לנכסים שסמוכים אליו. לפי תוכניות האוצר, כך תמומן כרבע מעלות הקמתו.

לפי התוכנית, המדינה תטיל מס מיוחד של 35% על זכויות בנייה נוספות שיוענקו לבניינים ולמגרשים שנמצאים "בתחומי ההשפעה" של קווי המטרו העתידיים, נוסף להיטל השבחה מופחת של 40%. כך שבסך-הכול, המס שאותו ישלמו בעלי הנכסים הסמוכים לקווי המטרו ולתחנות העתידיות יגיע לעד 75% מעליית ערך הקרקע. את הערך תאמוד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, וללא ספק אנו צפויים לראות הרבה חילוקי דעות בנוגע לשווי הנכסים.

המס ישולם בעת מימוש הזכויות, כלומר בזמן מכירה או עסקה אחרת הקשורה לזכויות באותם נכסים. ההכנסות הצפויות למדינה, כאמור, אמורות לעמוד על עשרות מיליארדי שקלים.

עכשיו רק נותר לחכות ולראות האם יצליחו בממשלה להעביר את חוק המטרו בנפרד מחוק ההסדרים, ואם כן, באיזה נוסח.

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס