נשארו מאחור: עובדים אחרי גיל הפרישה נפגעו מהמשבר באופן החמור ביותר

מחקר שערכו בבנק ישראל סוקר את התפתחות שיעורי התעסוקה עפ"י חתכים של גיל, מין, השכלה, משלח יד וענף כלכלי ערב משבר הקורונה • לפי המחקר, מוקדם לאפיין את קבוצות האוכלוסייה שהתעסוקה שלהן תתקשה להתאושש בטווח הארוך, מפני שהמשבר הבריאותי טרם חלף

אילוסטריציה / צילום: Shutterstock
אילוסטריציה / צילום: Shutterstock

התעסוקה במשק התאוששה במהירות לאחר מבצע חיסוני הקורונה ברבעון הראשון של 2021, אבל מי שמתקשים להתאושש ולחזור למצבם הקודם הם נשים בנות 67-71 וגברים בני 62-17, בפרט בעלי השכלה נמוכה ומועסקים ב"ענפי הקירבה" - אלה שאופן הפעילות הרגיל בהם כרוך בפוטנציאל הדבקה גבוה במהלך המגפה, למשל בגלל מעברי גבול, קירבה ממושכת בין אנשים או שהייה של אנשים רבים בחלל סגור. אפיון נוסף של ענפים אלה הוא שרק מעטים מעובדיהם יכולים לעבוד מהבית.

מחקר שערכו אדית זנד, תמר רמות-ניסקה ועדי גלמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל סוקר את התפתחות שיעורי התעסוקה על פי חתכים של גיל, מין, השכלה, משלח יד וענף כלכלי ערב משבר הקורונה, במהלכו ובחודשים מרץ עד יוני 2021, לאחר מבצע החיסונים.

מהמחקר עולה כי שלוש תקופות הסגרים התאפיינו בירידות חדות של שיעורי התעסוקה - בפרט החודשים מרץ-אפריל 2020, ובמידה פחותה הסגרים האחרים: בספטמבר 2020 ולבסוף בחודש פברואר 2021. בין הסגרים, ובפרט בחודשי הקיץ יולי-אוגוסט 2020, התאוששה התעסוקה בכל קבוצות הגיל: היא התקרבה לרמתה הממוצעת ב-2019, אך נותרה נמוכה ממנה. בהתמקדות בגיל המבוגר, לקראת סוף התקופה הנסקרת, בחודשים מאי-יוני 2021, נותרו עדיין פערים ניכרים בשיעורי התעסוקה של נשים בנות 67-71 וגברים בני 62-71 כאמור.

הפערים בשיעורי התעסוקה לפי הגיל בולטים עוד לפני המשבר. ככל ששכבת הגיל גבוהה יותר שיעורי התעסוקה נמוכים יותר, ובפרט בולט הפער בשיעורי התעסוקה של גברים ונשים בין הגילים שלפני גיל הזכאות לקצבת זיקנה לגילים שלאחר מכן.

לפי המחקר, מוקדם לאפיין את קבוצות האוכלוסייה שהתעסוקה שלהן תתקשה להתאושש בטווח הארוך, מפני שהמשבר הבריאותי טרם חלף. מבוגרים כנראה מתקשים יותר מצעירים לשוב לתעסוקה לאחר תקופות אבטלה, בפרט כאשר הביקוש לעבודה נמוך מכמה סיבות: פריון עבודה נמוך, שחיקה במיומנויות, אופק תעסוקתי קצר שלא מצדיק את עלויות הגיוס הגבוהה ואפליה על רקע גיל. כמו גן, הפנמת הביקוש הנמוך לתעסוקה יכולה להרתיע מובטלים מבוגרים מחיפוש עבודה מלכתחילה ולפגוע בהיצע העבודה שלהם. הניתוח מראה כי השפעות אלו ממוקדות כנראה בעיקר בקבוצת הגיל שקרובה מאוד לגיל הפרישה או מצויה מעליו, במיוחד בקרב הגברים.

"מכיוון שבנוסף לגידול בהכנסה, לתעסוקה בגיל מבוגר יתרונות נוספים רבים, כגון תרומתה לאינטראקציה החברתית ולשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית, חשוב לחזק את המדיניות שמסייעת למבוגרים אשר נפלטו מתעסוקה ומעוניינים לשוב לעבוד. בין אמצעי המדיניות רצוי להגדיל את היצע ההכשרות המקצועיות המתאימות לאוכלוסייה המבוגרת, ולסייע בתהליכי החיפוש וההשמה", נכתב בהודעת הבנק.