גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת חשיפת המדליפה בפייסבוק בטלוויזיה: בחברה מנסים למזער נזקים

הרשת החברתית פרסמה שני מחקרים על ההשפעה שיש לשימוש ברשתות חברתיות על בני נוער, על מנת לסתור טענות שעלו ממסמכים שהודלפו ע"י עובדת לשעבר בחברה ● לפנות בוקר (שעון ישראל) צפויה העובדת להיחשף בפעם הראשונה בתוכנית התחקירים "60 דקות" ובשבוע הבא להופיע בפני ועדה בסנאט

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

עובדת פייסבוק לשעבר, שהדליפה מסמכים פנימיים של החברה הכוללים מחקרים על הנזק שנגרם לבני נוער כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות ומידע על האלגוריתם של החברה שמעצים תוכן אלים ומקטב, תחשוף את זהותה ותתראיין בארה"ב לפנות בוקר בתוכנית התחקירים "60 דקות".

המסמכים שחשפה מוכיחים לכאורה כי פייסבוק הציגה מידע מוטעה לציבור ולמשקיעים בנושאים הללו. הראיון יישודר בשעה 2:30 לפנות בוקר (שעון ישראל).

המידע שהדליפה העובדת לשעבר הוביל גם לסדרת התחקירים של ה"וול סטריט ג'ורנל" בנושאים שונים (ההשפעות השליליות של אינטסגרם על בני נוער וההתעלמות של פייסבוק מעבירות חמורות שקורות בזירה שלה) ואף לדיון בסנאט שהתרחש בשבוע שעבר על התחקיר השני - תחקיר האינסטגרם.

העובדת, שהגישה בצורה אנונימית תלונות לרשויות הפדרליות נגד פייסבוק בחודש שעבר, טענה שהרווח של פייסבוק עולה על שיקולי הבטיחות. לטענתה המסמכים מוכיחים שהחברה יודעת שהאלגוריתם שלה מעצים תוכן אלים ומקטב. לפי הדיווחים בעולם, העובדת צפויה לטעון שפייסבוק החמירה את הפיקוח על פוסטים בתקופת הבחירות בארצות-הברית כדי למנוע פייק ניוז ומודעות פוליטיות, אבל החברה החזירה את המצב לקדמותו מהר מדי - רק יום אחד לאחר הבחירות. דבר שלטענתה אפשר את ההתפרעויות בקפיטול בינואר.

בנוסף, המדליפה צפויה להעיד בפני הסנאט ביום שלישי הקרוב בשעה 17:00 (שעון ישראל) - דיון מול ועדת המשנה להגנת הצרכן, תחת ועדת המסחר, המדע והתחבורה. חשוב להזכיר כי ביום חמישי בשבוע שעבר, פייסבוק שלחה את האחראית על הבטיחות בחברה, אנטיגונה דייויס, כדי לענות על השאלות של הסנאט לגבי התחקיר על אינסטגרם.

במהלך השימוע בסנאט בשבוע שעבר - שני הסנאטורים שהובילו את הדיון, ריצ’ארד בלומנטל ומרשה בלקברן, שאלו בכמה הזדמנויות האם פייסבוק תנקוט בצעדים נגד המדליפה. אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק שהעידה בסנאט, אמרה שהם לא יפגעו "במישהו שבא לדבר עם הקונגרס, זה לא מה שאנחנו עושים". בלומנטל חידד את השאלה והוסיף אם גם החברה לא תנקוט בפעולות משפטיות נגדה, והיא אמרה שהם התחייבו "שלא לפעול נגדה כלל".

ניק קלג, סגן נשיא למדיניות ועניינים גלובליים בפייסבוק, שלח תזכיר שפורסם לראשונה ב"ניו יורק טיימס" וחיזק את העובדים. "אני יודע שחלקכם, במיוחד אלה מכם בארצות-הברית, יקבלו שאלות מחברים ובני משפחה על הדברים. רציתי לקחת רגע כדי לספק את מה שאני מקווה שהוא הקשר שימושי על עבודתנו בתחומים מכריעים אלה", כתב.

ראשית, אמר שהאחראים לפרעות בקפיטול הם "מבצעי האלימות ואלה בפוליטיקה ובמקומות אחרים שעודדו אותם באופן פעיל". לאחר מכן המשיך ואמר - "דמוקרטיות ותיקות בהן השימוש במדיה חברתית נרחב, מקיימות בחירות כל הזמן, כמו בגרמניה בשבוע שעבר, ללא נוכחות מעוותת של אלימות".

קלג הוסיף גם נתונים של החברה שיוכיחו את עמדתו. לדבריו, 40 אלף אנשים עובדים בפייסבוק על בטיחות ואבטחה, והחברה הסירה יותר מ-5 מיליארד חשבונות מזויפים ב-2020. בנוסף, בין מרץ 2020 ליום הבחירות, החברה הסירה למעלה מ-265 אלף תכנים בפייסבוק בארה"ב, שהפרו את מדיניות הבחירות שלה.

כאמור, קלג אמר שהוא מצפה שהמדליפה תאשים את החברה בגידול הקיטוב עקב שינוי אלגוריתם הניוזפיד, טענה שלדעתו לא הוגנת. מדובר בשינוי שאמור להגביר את האינטראקציות החברתיות המשמעותיות - משמע קשרים לחברים ובני משפחה יהיו משמעותיים יותר מאשר קשרים למפרסמים ומותגים.

לדבריו, "הגידול בקיטוב הפוליטי בארה"ב מקדים את המדיות החברתיות בכמה עשורים. אם זה נכון שפייסבוק היא הסיבה העיקרית לקיטוב, היינו מצפים לראות את זה עולה בכל מקום שפייסבוק פופולרית. זה לא". הוא סיים את התזכיר שלו בזה שאמר לעובדים שהם צריכים להרים את הראש גבוה ולהיות גאים בעבודה שהחברה עושה.

הפרקים החדשים בסדרת הכתבות "The Facebook Files"

עם זאת, המחקר על אינסטגרם שהתפרסם התבסס על כמה מסמכים. פייסבוק החליטה לפרסם בשבוע שעבר שניים מהמסמכים האלו, כדי להוכיח אחרת ממה שטענו ב"וול סטריט ג'ורנל".

פייסבוק טענה כי המאמר על אינסטגרם אופיין בצורה שגויה והממצאים אינם נכונים. בפוסט שפורסם כמה ימים לאחר המאמר, ראש המחקר של החברה אמר שבני נוער רבים "מרגישים ששימוש באינסטגרם עוזר להם כאשר הם נאבדים עם הרגעים הקשים בהם התמודדו בני הנוער תמיד", כך נכתב.

על פי הנתונים שפייסבוק הוציאה, ב-11 מתוך 12 תחומים אליהם התייחסו ב"ג'ורנל", כולל תחומים כמו בדידות, חרדה, עצב ובעיות אכילה - יותר נערות מתבגרות אמרו שהן נאבקות בנושא הזה ואינסטגרם הפכה את התקופות הקשורות לטובות יותר מרע.

כך שדימוי גוף, כך לפי פייסבוק, היה התחום היחיד ש"בו נערות דיווחו שאינסטגרם הפכה את ההתמודדות לחמורה יותר. אבל גם כאן, רוב הבנות המתבגרות שחוו בעיות דימוי גוף עדיין דיווחו על אינטסגרם שהיא עזרה או שלא הייתה השפעה". אינסטגרם הודיעה שהמחקרים האלו הסתמכו על קלט של 40 בני נוער בלבד והם לא "מדד קשרים סיבתיים בין אינסטגרם לבין נושאים בעולם האמיתי".

ב"ג'ורנל" החליטו להגיב לפייסבוק, ופרסמו שישה מהמסמכים שעמדו בבסיס המאמר של אינסטגרם, מתוכם שניים שפורסמו על ידי פייסבוק. הכתב, ג'ף הורוביץ, אמר שפייסבוק פרסמה את שני המסמכים הראשונים כמה דקות לאחר שקיבלה הודעה על פרסום הפרק על ידי העיתון.

חלוקת הכוח בפייסבוק

בנוסף, ה"ג'ורנל" פרסמו עוד פרק והוא עוסק בחלוקת הכוח בחברה. תחת הכותרת "האם הכוח של שריל סנדברג מצטמצם?" - מראה הוול סטריט איך מספר העובדים גדל בכל צוות ולמי יש הרבה יותר עובדים תחתיו.

כדי להבין את יחסי הכוחות, צריך להכיר את הדמויות השונות. את המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, כולם מכירים. מתחתיו למעשה יש שורה של 5 בכירים ישירים: סמנכ"לית התפעול שריל סנברג, סמנכ"ל הכספים דיוויד והנר, סמנכ"ל הטכנולוגיות מייק שרופר (שהודיע על פרישה ב-2022), סמנכ"ל המוצר כריס קוקס וסמנכ"ל הצמיחה חביאר אוליבן.

הם גילו כי אוליבן, שאחראי על הצוותים שמרחיבים את מספר המשתמשים בזירה, קיבל חיזוק משמעותי בצוותים שלו (כ-900% עלייה בחמש שנים). לצד זאת, סנברג, סמנכ"לית התפעול שנתפסה בתור מספר 2 של צוקרברג, חווה ירידה בגודל הצוות שלה. לפי הנתונים, בתחילת 2014, סנדברג הייתה אחראית על 43% מהעובדים, וכיום היא אחראית על 31%. דובר פייסבוק מסר כי מספרים עדכניים יותר מראים שלסנדברג יש יותר עובדים שמדווחים לה מאשר כל בכיר אחר.

דובר פייסבוק, ג'ו אוסבורן, חולק על הדיוק של חלק מהממצאים. בהצהרה בכתב הוא כתב: "הטמעת סדרי העדיפויות של פייסבוק המבוססים על תרשים הארגונים של החברה היא פגומה וחסרת אחריות. רבים מהיוזמות והפרויקטים שלנו פועלים על פני צוותים ותפקודים שונים, כמו לדוגמה העבודה של על אבטחה או 40 אלף אנשים שעובדים על בטיחות ואבטחה".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק