גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיזוק תמורת זכויות בנייה הוא פטנט ישראלי; אילו תמריצים ניתנים במדינות אחרות?

גם במקומות אחרים בעולם מתמודדים עם הצורך בחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה ונותנים תמריצים כספיים לכך, אבל בשום מקום לא שמעו על תמריץ של זכויות בנייה ● על מי מוטלת החובה לממן את השיפוץ במדינות אחרות ואילו תמריצים הן מעניקות

בית שקרס ברעידת אדמה בסנטה מוניקה / צילום: Shutterstock
בית שקרס ברעידת אדמה בסנטה מוניקה / צילום: Shutterstock

"ההליך של חיזוק עם תוספת זכויות בנייה - זה עניין ייחודי לישראל. אירחנו פה משלחת מארצות הברית והם היו בהלם מהדבר הזה. לקח לנו זמן רב להסביר להם איך זה עובד", אומרת עינת גנון, סגנית יו"ר הרשות להתחדשות עירונית.

ואמנם, ישראל אינה המדינה היחידה המתמודדת עם הצורך בחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה - אולם היא היחידה שעושה זאת בעיקר באמצעות זכויות בנייה ליזמים.

 

בדיקת גלובס מלמדת שבעולם יש תמריצים שונים, הקיימים בעיקר במדינות המועדות לרעידות אדמה, בהן יפן, החוף המערבי של ארצות הברית, ניו זילנד ומדינות דרום אירופה. סגנונות הבנייה השונים ומבנה הבעלות מקשים מעט על ההשוואה בין מדינות, אולם מחקר שפורסם השנה ב-Journal of Earthquake Engineering ניסה לעשות זאת בכל זאת.

מחברי המאמר מציינים כי ברוב המקומות, הנחת העבודה היא שהבניין לא יהיה חזק כמו בניין חדש ועלול להיפגע באופן בלתי הפיך במקרה של רעידת אדמה, אולם יעמדו ברעידה במידה מספקת כך שהאזרחים שנמצאים בהם יוכלו להתפנות בשלום. במקרה של בתי חולים, למשל, שואפים לסטנדרט גבוה יותר של חיזוק. הנה האפשרויות העיקריות:

חיזוק על חשבון הבעלים

על פי ממצאי המחקר, בארצות הברית כל מדינה קובעת לעצמה את יעדי החיזוק ואת התמריצים. בקליפורניה, חובה לחזק בנייני לבנים ישנים באזורים מועדים לפורענות, וחובה לחזק מבנים עם שלד עץ בקומה התחתונה באזור מפרץ סן פרנסיסקו ולוס אנג’לס, ובלוס אנג’לס גם בנייני בטון עם ברזל בפנים. באורגון חובה לחזק בעיר פורטלנד, אולם לא באזורים אחרים. במדינת וושינגטון מחייבים כל בניין שעובר שיפוץ כללי, לעבור גם חיזוק מפני רעידת אדמה.

מענקים חלקיים לחיזוק ניתנים על ידי סוכנות החירום הפדרלית, על ידי רשות רעידות האדמה של קליפורניה ועל ידי מועצות העיר. יש גם הלוואות לטווח ארוך בריבית נמוכה, ויש הקלות בהוצאת היתרים.

בלוס אנג’לס, שכבר ספגה בעבר רעידות אדמה, העירייה מיפתה את הבניינים הישנים המצויים בסכנה, ושלחה מכתבים לבעלי הבתים, כך על פי דיווח ב"לוס אנג’לס טיימס". בתחילה פנו במכתב למי שבבעלותם 16 דירות או יותר, והם מצופים לחזק את הבניין בעצמם ועל חשבונם. בעירייה גם מגבילים את היכולת של משכירי הדירות להעלות את שכר הדירה לדיירים בעקבות החיזוק.

בעיר אוקלנד פרסמו לפני שנתיים דרישה שבעלים של בניינים שיש בהם יותר מ-20 יחידות דיור יידרשו להשלים חיזוק שלהם בתוך ארבע שנים, ומי שיש לו בניין עם 5-20 יחידות יקבל לצורך כך חמש שנים. "השאלה לגבי רעידת אדמה חזקה אינה ‘האם’ אלא 'מתי' תקרה", אמרה ראשת העיר ליבי שאף. באוקלנד עשו דבר מעניין: מאחר שחיזוק מפני רעידות אדמה נחשב שם להשקעה בבניין, ולכן מותר לגלגל עד 70% מהעלות לשוכרי הדירות, הגבילו שם את האפשרות להעביר את ההוצאות לשוכרים בכך שהורו שהן יתפרסו על פני 25 שנה.

ביפן, יש חובה לחזק בניינים גדולים או ציבוריים, מבטון או לבנים, שנבנו לפני 1981, ורשות לחזק בנייני מגורים קטנים ובינוניים. "ביפן ממש קושרים את הבניין מבחוץ", מסבירה גנון. "בטוקיו יש נהלים שמחייבים את בעלי הדירות להרוס את הבניין אחרי זמן מסוים כי הוא כבר לא עמיד יותר לרעידות אדמה. אלה הנהלים ועומדים בהם".

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית / צילום: איל יצהר

חיזוק על חשבון המדינה

בכמה מדינות ניתנים מענקים שמכסים חלק מההוצאה על החיזוק, או שמחזקים רק בניינים מסוג מסוים, למשל בניינים לשימור (בניו זילנד), או בניינים באזורים שהוגדרו כמסוכנים.

בישראל החל משרד השיכון לפני כמה שנים בחיזוק על חשבונו - ללא תוספת יחידות דיור - של בניינים באזורים המועדים לפורענות, אולם מדובר בכמות מצומצמת. מהמשרד נמסר לגלובס: "הפרויקט התחיל במסגרת פיילוט מוצלח בשיתוף עם עמידר בערים אילת, בית שאן, חצור הגלילית, צפת, קריית שמונה וטבריה ובהמשך נכנס לתוכנית העבודה השנתית של המשרד.

"עד כה חוזקו ונמצאים בשלבי חיזוק ותכנון 57 מבנים בשש רשויות מקומיות, בהן גם קרית מלאכי אשר אינה מוגדרת כאזור ססמי אך היה צורך מהותי לבצע במקום חיזוק נקודתי. התקציב הכולל עד כה עומד על 168.4 מיליון שקל. עבודות החיזוק מתבצעות באזורים שהוגדרו בסכנה לרעידות אדמה למעט חצור הגלילית".

תמריצים כספיים

בקליפורניה יש תוכנית לחיזוק של בתים פרטיים ישנים (שם רבים מהם עשויים עץ). היא מקציבה 3,000 דולר לבית לחיזוק יסודות לבתים שנבנו לפני 1980, רק במקומות שסומנו כמיועדים לרעידת אדמה, ויש מכסה מוגבלת בשנה של המענקים הללו. באיטליה ניתנות הטבות מס למחזקי בתים - אפשר לקזז חלק מההוצאות על החיזוק, ולפרוס את הקיזוז למשך כמה שנים.

"אין אפילו חובת ביטוח על השטחים המשותפים"

"בהרבה מדינות יש בעלים אחד לבניין, ולכן גוף אחד אחראי לתחזוקה", אומרת עינת גנון, סגנית יו"ר הרשות להתחדשות עירונית. "מודל הבעלות בישראל שונה - יש ריבוי בעלים לדירות - וזה חלק מהעניין. אצלנו, לפני שש שנים היה פיצוץ גז בבניין בירושלים, והבניין נהרס. אז חברת הגז עזרה קצת, העירייה עזרה בשבועיים במלון, וחברת הביטוח מימנה עזרה בשכירות למי שהייתה לו משכנתה, אבל מי שלא הייתה לו משכנתה או ביטוח, נתקע. אין בישראל מדיניות שחובה לבטח את הנכס, ואין אפילו חיוב של ביטוח השטחים המשותפים".

מה העמדה שלכם?
"אנחנו מדינה עם בניינים משנות ה-30 וה-40 וה-50 ואנחנו יודעים שגם לבניין יש משך קיום. ואם לא מתחזקים אותו באופן שוטף זה יכול להיות מסוכן. גם בבניינים חדשים יותר, אם יש מערכות מורכבות, זה בעייתי. אם הגנרטור פתאום עולה באש ופורצת שריפה - זו אחריות של כל הדיירים.

"לפעמים צריך טלטלה כדי לראות איך מתמודדים ונערכים. אנחנו חושבים על זה עכשיו. יש ועדה שהקים מנכ"ל משרד ראש הממשלה בעקבות קריסת הבניינים, נערכת עבודת מטה של כל משרדי הממשלה, ואנחנו חושבים בין היתר שיש להטיל על הדיירים חובה לעשות בדיקה עיתית של המבנה, זה לא מאוד יקר.

"אבל עדיין צריך לזכור שאי אפשר להטיל את כל האחריות על המדינה ועל הרשויות המקומיות. צריך לבחון על מי חלה האחריות לבקרה. תרבות הדיור בישראל בכלל עוד צריכה להתפתח ולהשתכלל ולהיות עם יותר מודעות לשכנים באכפתיות ובדאגה לבניין".

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו