גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהירות משתפרת, המחירים יורדים: שוק התקשורת פורח, אבל לא כולם מרוויחים

דוח שוק התקשורת ל-2020: לצד השחיקה ברווחי החברות בשל משבר הקורונה, ההשקעות המואצות בתשתיות משפרות את השירות לצרכנים ● מה זה אומר מבחינת המשקיעים בחברות הסלולריות? הם כנראה ימשיכו להתנדנד בין ייאוש לתקווה

לירן אבישר בן חורין, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: אייל מרגולין
לירן אבישר בן חורין, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: אייל מרגולין

שוק התקשורת מתכווץ אבל חל שיפור באיכות השירותים שהוא מספק - כך עולה מהדוח השנתי ל-2020 של משרד התקשורת. לצד ההתכווצות, שנובעת ברובה מהקורונה, הצמצום בטיסות ושקיעת פעילות השיחות הבינלאומיות ושחיקת הרווחיות, "התוצרים" של השוק, כמו הרחבת פריסות הסיבים ושיפור במהירות הגלישה נמצאים במגמת גידול. 

 

מהנתונים שחשף המשרד עולה כי הכנסות שוק התקשורת בשנת 2020 קטנו ב-5.7% והסתכמו ב-16.5 מיליארד שקל (ללא מע"מ) - ירידה של מיליארד שקל לעומת 2019.  גם כאן התמונה לא אחידה: הירידה בהכנסות נחוותה בתחומים מרכזיים בענף, כמו בסלולר והטלוויזיה, לצד שיפור בענפים אחרים כמו טלפוניה שצמחה ותשתיות נייחות.

תשתיות אינטרנט: פריסת הסיבים מספקת סיבה לאופטימיות

שוק תשתיות התקשורת חווה בשנים האחרונות טלטלה עזה בשל משבר רגולטיבי כבד ובשל פרשת בזק שהותירו את ישראל מאחור. הפיגור של ישראל בא לידי ביטוי במהירויות גלישה נמוכות ביחס לעולם, גם בשוק הנייח וגם בשוק הסלולרי.

ב-2020 חלה תפנית לטובה בזכות ההאצה בפריסת הסיבים בפרטנר, בסלקום וב-IBC. סך ההכנסות של ענף התשתיות ב-2020 עמד על 3 מיליארד שקל לעומת 2.8 מיליארד שקל ב-2019 - עלייה של 8.3%. ב-2020 בזק עדיין לא נכנסה לשוק והמשמעות היא שבשנה הבאה התחום יצמח אף יותר. פריסת הסיבים הביאה כמובן לגידול במהירויות הגלישה. לקוח שעובר לסיב לרוב רוכש מהירות של 1 גיגה לעומת מהירות של 100 מגה בבזק.

התחרות בשוק הסיבים צפויה להחריף וכאן יהיה מעניין לראות את המגמות בשנה הבאה, שבה תתרחב פריסת הסיבים באזורי הביקוש לצד פריסה יותר רחבה באזורי פריפריה, שיקבלו תשתיות מתקדמות. אזורי הפריפריה, בעיקר הערבית והחרדית, צפויים לרכז עניין רב בשל המכרזים שמשרד התקשורת מתכוון להוציא לפריסה באזורים אלה. ביקוש לפריסה צפוי להעצים מאוד את ההשקעות ואת הגידול בשוק, שכן מדובר בשוק של חצי מיליון משקי בית שלאיש אין מושג האם באמת יגיעו אליו תשתיות סיבים מתקדמות.

אם יש סיבה לאופטימיות, היא טמונה בכך שבעקבות כניסת בזק השנה לפריסת סיבים, ישראל תעקוף מדינות באיחוד האירופי ותגיע לנגישות של מעל ל-50% ממשקי הבית בישראל. זהו נתון חסר תקדים בהשוואה למשבר שבו היינו ב-2018.

סלולר: היכולת של החברות לממן השקעות פוחתת

שוק הסלולר חווה בשנה האחרונה משבר, בעיקר בשל עצירת הטיסות, אבל גם בעקבות הפסקת הפעילות (הזמנית) של חברת אקספון, שהפעילה את המותג WE4G. החברה קיימת ופועלת והגיעה להסדר נושים, אבל מה שחשוב להבין זה שאף שהחברה כמעט הפסיקה לגייס לקוחות (נזכיר שהיא הייתה המאיץ מספר 1 בשוק בגיוס לקוחות חדשים), המחירים בשוק עדיין נשמרים ברמתם הנמוכה והכנסות הענף נשחקו.

שוק הסלולר אמנם התכווץ ב-12.2% בהכנסות לעומת 2019 והסתכם ב-6.4 מיליארד שקל, אך במקביל להתכווצות אנו רואים מגמת שיפור אדירה במהירות הגלישה בסלולר. לכאורה הגדלת המהירות נובעת מיותר השקעות ברשת, אלא שניתן לייחס לאירוע אחר את השיפור במהירות ובחוויית הגלישה הסלולרית: המשרד פרסם בשנה החולפת מכרז תדרים והקצה כמות אדירה של תדרים למפעילים, גם מהדור הרביעי וגם מהדור החמישי.

תדרים הם המשאב המרכזי של החברות וככל שיש להן יותר תדרים הן יכולות לשפר את המהירות מבלי להשקיע יותר מדי. עם זאת, קשה לקבוע מה יותר השפיע על שיפור המהירות, הדור הרביעי או הכניסה העצלה למדי של הדור החמישי. משרד התקשורת שם בדוח דגש על המהירות, אבל חסר מידע על היקף הפריסה של הדור החמישי ועל ההשקעות.

היכן הבעיה? אם החברות משקיעות יותר בתשתיות, אבל ההכנסות יורדות (בעיקר בגלל הקורונה), המשמעות היא שהרווחיות שלהן הלכה ונשחקה. הן יכולות להתייעל אבל בשורה התחתונה פחות ופחות יכולות לממן השקעות בדור החמישי. איך זה מסתדר? ובכן זה לא. עם החרפת התחרות בתחום, שרק תלך ותגבר עם חזרתה של אקספון לשוק, הרווחיות תלך ותרד.

האם מדובר במגמה שצריכה להדאיג את משרד התקשורת? התשובה לכך מורכבת כי כאמור המשרד נוקט מדיניות של הגברת התחרות בכל מחיר. לכאורה, את המשרד פחות מעניין שרווחיות החברות יורדת כשהוא רואה תוצאות פנטסטיות במהירויות הגלישה ושיפורים בכיסוי בגלל מכרז התדרים.

זו נקודה שמשרד התקשורת תמיד התלבט בה: התחרות גדלה, המחירים יורדים, המהירות וחוויית הגלישה בהאצה מטורפת, והרווחיות של החברות יורדת. מה אתם הייתם עושים במקום הנדל? מאשרים מיזוגים בענף שיביאו להעלאת מחירים ואולי ישפרו את רווחיות החברות? אם הרווחיות הייתה מתורגמת להשקעות אולי זה היה שיקול, אבל כשהעסק עובד כמו עכשיו הסיכוי שיתרחשו מיזוגים ללא משבר עמוק אצל אחת החברות הם אפסיים. מה זה אומר מבחינת המשקיעים בחברות הסלולריות? הם כנראה ימשיכו להתנדנד בין ייאוש לתקווה.

שוק הטלוויזיה: הצרכן חסך 1,200 שקל בשנה

שוק נוסף שצריך לתת עליו את הדעת במסגרת הניתוח של משרד התקשורת הוא שוק השידורים. הייתם מצפים שדווקא בשוק השידורים בעת קורונה תחול עלייה. אנשים יושבים בבתים, רואים יותר טלוויזיה וצורכים יותר תוכן ויש ציפייה שההכנסות דווקא יגדלו. אלא שבדיוק ההיפך קרה: השוק ירד ב-1.7% להכנסות של 3 מיליארד שקל ואיבד 100 מיליון שקל.

אלה חדשות טובות מאוד לצרכנים, כי התחרות שוב שחקה את המחירים ושיחקה לטובתנו. השנה הבאה צפויה להיות עוד יותר מאתגרת בשל הכניסה של חברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE והכניסה של סידני פלוס. מקובל לחשוב ששוק הטלוויזיה במשבר ואף אחד לא מרוויח בו.

סלקום, שפרסמה השבוע דוחות, לא הוסיפה מנויי טלוויזיה ברבעון שלם! נראה שהשוק הפסיק לצמוח כי סביר להניח שגם המתחרים לא יגדלו באמת. בממוצע, קובע הדוח, הצרכנים חסכו 1,200 שקל בשנה כתוצאה משחיקת המחירים בטלוויזיה. זה נשמע נהדר כי שוב חוזר הסיפור של יותר תחרות, ירידת מחירים, ערך מוסף, ועוד נהנים משחקנים חדשים שייכנסו לשוק.

אז הרווחיות של החברות יורדת, אז מה? למה שרגולטור כלשהו בתנאים כאלה יאפשר מיזוגים בשוק? יש מי שבטח ימצא סיבות מדוע לאורך זמן לא בריא שמפעילים מפסידים כסף, אבל בינתיים הקולות שלהם לא יהדהדו, מה שאומר שוב שהסיכון לחברות ממונפות מאוד עדיין כאן.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "הדוח משקף את תנופת התשתיות האדירה שאנו חווים בימים אלו - ישראל מתקדמת, מתחברת והצרכנים משלמים פחות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם