אושרה תוכנית המתאר של באר שבע: תוספת של 34 אלף יח"ד ו-400 אלף תושבים

התוכנית מבקשת לאחות את הנתקים שיצר התכנון המודרניסטי ולחבר בין השכונות, להעצים את המרכז האזרחי של העיר ולחזק את הדומיננטיות של שדרות רגר

באר שבע / צילום: Shutterstock
באר שבע / צילום: Shutterstock

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום הודיעה על אישורה של תוכנית המתאר הכוללנית לעיר באר שבע. התוכנית מציעה תוספת של מעל 34 אלף יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של מעל 400 אלף תושבים. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת תוספת כארבעה מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כשלושה מיליון מ"ר עבור שטחי תעשייה, כ-2.7 מיליון מ"ר עבור מבני ציבור וכ-370 אלף מ"ר עבור שטחי תיירות.

נקודת המוצא של התוכנית, כך על פי מסמכי התוכנית, היא שהעיר אינה צפופה מספיק: "תמ"א 35 קבעה לבאר שבע צפיפות מינימום של 8 יחידות דיור לדונם, ואילו הצפיפות העירונית הממוצעת הנוכחית (נטו) היא כ-1.5 יחידות דיור לדונם. עתודות הקרקע הגדולות בתחום השיפוט שלה מאפשרות, כמותית, מימוש של כל יעד פיתוח, אולם התוכנית מציעה חיזוק היתרון היחסי של העיר בסביבתה, דהיינו היותה בירה מחוזית של מגוון ישובים, והיחידה ביניהם שהיא בעלת סממנים של עירוניות".

אחד היעדים החשובים של התוכנית הוא איחוי הנתקים שיצר התכנון המודרניסטי של העיר. הכוונה היא שבאר שבע מורכבת כיום מאוסף של שכונות מנותקות זו מזו. התוכנית מציעה רשת רחובות רציפה, מותאמת אקלים, מוצלת, עם העדפה לתחבורה ציבורית והליכה ברגל על חשבון הרכב הפרטי. המרכז האזרחי של העיר, מוגדר במסמכי התוכנית כ"יהלום שבכתר". הכוונה היא להעצים את הבנייה באזור, הכולל כבר כעת את בית העירייה, בית המשפט המחוזי, קריית הממשלה ומתחם התחבורה המרכזי. שדרות רגר, שהיו במשך שנים ציר הכניסה הצפונית לעיר, מוגדרות ע"י עורכי התוכנית כשדירה המרכזית של העיר. התוכנית מציעה לשנות את החתך של הרחוב ולהופכן מכביש רב נתיבי לשדרה עירונית, תוך עיבוי וחידוש אזורי המגורים שלאורכה.

התוכנית נערכה על ידי צוות מתכננים בראשות האדריכלים עמי שנער, מירון כהן ולינור לנקין. יש לציין כי העבודה על התוכנית החלה בשנת 2013, התוכנית התקבלה בוועדה המחוזית ב-2015, הדיון להפקדה התקיים ב-2017 והפרסום להפקדה ב-2019.