גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפן מתאוששת מעידן אבוד והופכת יעד להשקעה

קצת קשה אולי לזכור, אבל בעבר הייתה זו יפן שאיימה על ההגמוניה הכלכלית של ארה"ב, וספגה ממנה מהלומות במלחמות סחר אגרסיביות ● מאז הספיקה השמש העולה לשקוע עמוק, ולפנות את מקומה הדומיננטי לסין ● אבל לאחרונה מורגשת התעוררות בכלכלה השלישי בגודלה בעולם, מדד ניקיי 225 חזר לרמתו מלפני 30 שנה לראשונה ונתוני המאקרו מצביעים על מקום לאופטימיות מחודשת

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בנאום המדיניות שלו החודש בקונגרס בטוקיו / צילום: Associated Press, Koji Sasahara
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בנאום המדיניות שלו החודש בקונגרס בטוקיו / צילום: Associated Press, Koji Sasahara

ארץ השמש העולה אומנם שקעה בשנים האחרונות בצמיחה כלכלית איטית, וגם למהלומות הקורונה ומבצע החיסונים המקרטע במדינה יש בכך חלק, אך נראה כי דברים מתחילים להשתנות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

יפן מאיצה את קצב החיסונים ומדביקה את הפער, הנתונים האחרונים בגזרת היצוא והייצור התעשייתי מפגינים חוסן, חולשת הין (המטבע המקומי) מסייעת לנסיקת רווחי החברות, ובזמן שבעולם מוטרדים מעליית ריבית, המניות היפניות נוטות לגמישות גם מול שינויים מאקרו-כלכליים.

קשה עד בלתי אפשרי שלא להזכיר את סין כשמדברים על יפן, בייחוד כאשר השתיים החליפו מקומות בדירוג צמרת הכלכלות המובילות בעולם לפני כעשור, צעד שגם סיפק את האות להסטת הזרקור לעבר המובילה החדשה.

עד אז הייתה יפן, מדינה לא גדולה במיוחד, עם כ-125 מיליון תושבים, מבוססת היטב ככלכלה השנייה בגודלה בעולם במונחי תמ"ג, מתקרבת בצעדים מדודים לכיוונה של ארה"ב. עוצמתה של יפן הגיעה בעיקר מיכולותיה התעשייתיות והאלקטרוניות, שתפקדו כמנוע הצמיחה העיקרי של המדינה, שבשיאה עמדה על כ-80% מכלכלת ארה"ב.

התחרות הזו, והאיום הגובר על מעמדה הכלכלי-גלובלי של ארה"ב, גררו מאבקי סחר אגרסיביים בין ארה"ב ויפן, הרבה קודם למלחמת הסחר העדכנית של ימינו, בין ארה"ב וסין. ההגבלות שהנחיתה ארה"ב על יפן, לצד בועת הנדל"ן שהתנפחה, הובילו למיתון עמוק ולצניחה בבורסת טוקיו, שרק באחרונה הצליחה לחזור לרמתה טרם המשבר הפיננסי החריף.

כך, מדד ניקיי 225 חצה בחודש ספטמבר האחרון את רף 30 אלף הנקודות. בפעם הקודמת שעשה זאת (לפני 2021), זה קרה ב-1990, מעל ל-30 שנה אחורה. בתקופה שחלפה מאז 1990 צנח משקלן של החברות היפניות במדד MSCI העולמי, מכ-30% באותה שנה לשיעור חד-ספרתי כעת.

סימפטומטית למגפת הקורונה

למעשה, יפן עלתה על מסלול איטי של התאוששות בשנים האחרונות, אלא שהתפרצות מגפת הקורונה ומצב החירום שנקלעה אליו המדינה הסיטו אותה מהנתיב. שיעורי החיסונים ביפן היו נמוכים משמעותית מאלה שבמדינות מפותחות, מקרי ההדבקה זינקו באופן יחסי, ובהתאם - ההגבלות התפשטו לחלקים נרחבים במדינה.

על אף כל אלו, כלכלת יפן התכווצה ב-3.9% ברבעון הראשון של השנה, נמוך מהערכות לירידה חדה יותר של 4.8%. ברבעון השני המגמה התהפכה, וטוקיו הציגה צמיחה בקצב שנתי של 1.9%. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בקצב מתון יחסית בהתחשב בירידה החדה בפעילות הכלכלית שנרשמה ב-2020, נוכח השתוללות המגפה.

ועדיין, אף על פי שהמאבק של יפן בקורונה עדיין נמשך, יש סימנים לאופטימיות. כך למשל, ההתאוששות הכלכלית המהירה בארה"ב ובסין מחזקת את קצב היצוא (יפן נשענת בעיקר על פעילות יצוא), שהציג ביולי השנה עלייה של כ-37% ביחס לאותו חודש אשתקד. כמו כן, הייצור במפעלים טיפס באפריל לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2019, ונרשם שיפור מסוים בצריכה הפרטית.

 

מכיוון אחר ולא פחות חשוב, הזירה הפוליטית חזרה ליציבות. אחרי התפטרותו של ראש הממשלה הקודם, ברקע חוסר השביעות באשר לאופן ניהולו את משבר הקורונה, נכנס לאחרונה פומיו קישידה לתפקיד שהצהיר על כוונתו להתמקד בהתנעת הצמיחה המחודשת של הכלכלה במדינה.

אף שנחוץ לבחון את מהלכיו הכלכליים של האחרון, וכיצד יבחר להוביל את כלכלת יפן בשנים הבאות, על סמך הצהרותיו האחרונות נראה כי אינו מתכוון לשנות דרמטית את המדיניות הכלכלית, ולהמשיך ליישם את תוכנית Abe, שהונהגה במדינה מאז 2012. מאז כניסתו לתפקיד הבורסה בטוקיו הגיבה עד כה בחיוב לכניסתו לתפקיד ולהצהרותיו.

העולם זקוק ליפן

יפן הייתה מאז ומתמיד מובילת שוק בענפי התעשייה והאלקטרוניקה, ובשל כך היא עשויה ליהנות בצורה חריגה מתהליך ההתאוששות העולמית ממהלומות הקורונה, לצד העלייה בצריכה. המדינה שולטת ביד רמה בחלק מהסגמנטים המרכזיים בייצור מוליכים למחצה, שחווים באחרונה מחסור נוכח הביקוש האדיר. תעשיית הרכב היפנית חווה אומנם גם היא קשיים, בדומה לתעשיות מקבילות אחרות על רקע השיבושים בצירי התנועה הימיים, אך ככל שאלו ישתחררו, הפעילות בקווי הייצור תשוב לנורמליות.

בתוך כך, עתידה של יפן נעוץ בעיקר בעידן הדיגיטלי המתקדם, כדוגמת רובוטיקה, רכבים אוטונומיים תשתיות סלולר (5G), רחפנים ועוד. למעשה, יפן משחקת תפקיד מרכזי בהאצה הטכנולוגית, ואחראית על לא מעט מהרכיבים האלקטרוניים המוטמעים כמעט בכל מכשיר. זו אחת הסיבות שבבנק UBS סבורים כי יפן תתחיל לצמצם בהדרגה את הפער שנפתח מול כלכלות מקבילות.

בסקירה שפרסמו כלכלני הבנק נכתב כי יפן נמנית עם שוקי המניות המועדפים נוכח מבצע החיסונים המואץ שהונהג במדינה, המאותת על יציבות מסוימת מול תחלואת הקורונה. כמו כן, ב-UBS רואים את כלכלת יפן כמחזורית, ומאפיין זה יאפשר לה ליהנות ככל שההתאוששות בצמיחה הכלכלית בעולם תתפוס תאוצה. חולשת הין עשויה לתרום גם היא את חלקה (יפן מבוססת יצוא, ולכן מטבע חלש בדרך כלל מביא לעלייה ברווחי חברות מוטות יצוא). בשורה התחתונה, בבנק מסווגים את השוק היפני כ"מועדף ביותר".

לכך יש להוסיף כי יפן מזהה בשנים האחרונות את האתגרים הניצבים בפני הכלכלה, ונוקטת צעדים הדרגתיים בניסיון להשיג פתרון לחלק מהבעיות. דוגמאות לכך הן הגדלת מכסות אישורי הכניסה לעובדים זרים, עלייה בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה והקצאת משאבים לפיתוח עזרים טכנולוגיים המסייעים לאוכלוסייה המבוגרת, לצד צמצום המחסור בידיים עובדות.

דמוגרפיה שלילית פועלת כחרב פיפיות

הדמוגרפיה השלילית ביפן והזדקנותה של אוכלוסייתה נובעות מירידה בשיעורי הפריון והילודה, ומייצרות במקביל מאזן שכמעט אינו מוכר במדינות מפותחות אחרות בעולם. בעוד שבני הגיל השלישי (מעל 65) מהווים פלח של כמעט 30% מהאוכלוסייה, בני 15 ומטה נושקים לאזור 10% בלבד. את המצב הזה אפשר לפרש כמשקולת המכבידה על צמיחת הכלכלה, אך הסתכלות מזווית אחרת עשויה דווקא לאותת שבפני יפן ניצבת הזדמנות לנצל את המצב למינוף הכלכלה במהלך השנים.

כך, כל עוד הדמוגרפיה השלילית נמשכת, יפן תקטן בעשורים הקרובים בנפח אוכלוסייתה, תהליך שמתרחש במקביל להתקדמות הטכנולוגיה. הדבר עשוי להקל על המדינה באיום שרובץ על מדינות אחרות - עלייה בשיעורי האבטלה בתעשיות מסורתיות ומיושנות כשאת עובדיהן יחליפו אמצעים טכנולוגיים. יפן, כמדינה תעשייתית דומיננטית, ממזערת את האיום הזה באופן מסוים.

אלוקציה של נכסי השקעה בשוק היפני

בראייה רחבה וקדימה, אף שכלכלת יפן נעה בין התכווצות לצמיחה איטית, דווקא הפיגור שרשמה ומחירי המניות הנוחים מייצרים זירת השקעה מסקרנת, שדורשת לשקול חשיפה מבוקרת לשוק זה בתיק ההשקעות. ההעדפה היא להימנע מבחירת מניות בפינצטה, וליצור חשיפה למדד רוחב בשוק. חלק המוסדיים בישראל מחזיקים במספר קרנות סל המאפשרות חשיפה לניקיי 225, שמספק מענה הולם עבור משקיעים המחפשים חשיפה רוחבית ומתונה יחסית לשוק היפני.

עבור משקיעים אחרים, הרפתקניים יותר, חשיפה למדד ה-Topix Small Cap - שכולל את כל מניות בורסת טוקיו, להוציא את 500 החברות הגדולות (מבחינת שווי שוק) - מאפשרת ליהנות מצמיחת החברות הקטנות-בינוניות. באופציית השקעה זו הסיכון בהתאם גבוה יותר.

לסיכומו של עניין, אף שהכלכלה השלישית בגודלה בעולם מקרטעת כבר שנים ארוכות, למעשה מאז האסון הכלכלי שפקד אותה, היא עשויה לשחרר קיטור בשנים הקרובות נוכח מצבור התהליכים שהוצגו לעיל. יפן תיהנה באופן עוצמתי מהתאוששות וצמיחה עולמית, שעשויה להיות חזקה יותר, כל עוד הין ימשיך להציג חולשה והסחורה היפנית תמשיך להיות אטרקטיבית. אלו מייצרים ניצנים של אופטימיות באשר לעתידה הכלכלי של יפן, והופכים אותה לזירה גיאוגרפית מעניינת להשקעה טקטית נכונה.  

הכותב הוא מנהל שותף בקרני פמלי אופיס. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"