גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדנ"א החדש של מכבי: למכור כרטיסים, להחתים ספונסרים (ולעזאזל הניצחונות)

מכבי תל אביב בכדורסל, שהייתה סמל לתחרותיות בספורט, הפכה להיות רק עוד קבוצה באירופה ● השינויים ביורוליג, שמבטיחים עונה ארוכה ללא חשש מהדחה מוקדמת, הפחיתו את הסיכון הכלכלי שלה ● מאז היא משייטת לה בבינוניות ללא אף העפלה לשמונה האחרונות

משחק של מכבי תל אביב באיטליה (ארכיון) / צילום: Associated Press, Antonio Calanni
משחק של מכבי תל אביב באיטליה (ארכיון) / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

מי שעוקב אחרי משחקי קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב בליגת היורוליג ומנסה להיזכר במה שהיא הייתה בעבר, לא ימצא כרגע יותר מדי. אולי זה הצבע הצהוב של הבגדים שנשאר, אולי אלו הבעלים מפעם שיושבים בצד המגרש ומסתכלים על המותג הדהוי שנותר להם.

כבר תקופה ארוכה שמכבי תל אביב היא רק עוד קבוצה באירופה, למרות שהייתה אלופת אירופה שש פעמים. היא הרגילה את האוהדים שגם לאחר שישה הפסדים רצופים ואי העפלה לשלב שמונה האחרונות כבר לא תיחשב לאסון. אז מה בעצם השתנה במכבי? על פניו אולי מדובר בשינוי מבורך - הקבוצה התחרותית שכל הפסד הקפיץ אצלה את הפיוזים בעבר, מתנהגת כיום באופן פחות אימפולסיבי, ולא שוברת את הכלים.

אבל זו לא הנקודה המרכזית. את התחרותיות ההיסטורית והרצון לנצח, החליף הצורך למצות פוטנציאל כלכלי - הסכמי זכויות שידור גבוהים, משיכת ספונסרים, ואפשרות למכור כרטיסים ומנויים יקרים. אחר כך גם את 20 תאי הצפייה בהיכל ביד אליהו.

מכבי תל אביב, במתכונת הנוכחית, נעה על ציר תחרותי באופן שישרת את המצב הפיננסי של המועדון. כל עוד אין קטסטרופה כלכלית שגורמת לבעלים להכניס יד עמוק מדי לכיס, המצב הוא נשאר נסבל. קו פרשת המים בכל עונה הותאם לצורך הזה: בהתחלה דיברו על הפיינל פור, אחר כך הסתפקו בהעפלה לשלב ההצלבה. הגעה לשני השלבים הללו שירתה את המטרה הכלכלית - עונת יורוליג ארוכה שתבטיח כמה שיותר משחקים בהיכל, ותמצה עד הסוף את ההסכמים הכלכליים שנחתמו.

היורוליג: עונה ארוכה, ללא הדחה מוקדמת 

בסוף שנת 2015 התרחש "האסון". הקבוצה הודחה מהיורוליג אחרי 10 משחקים ולא עברה את השלב הראשון. עונת היורוליג הסתיימה ב-17 בדצמבר - כחודשיים לאחר שהחלה.

 

במקביל לאובדן היכולת על המגרש, על הכוח של מכבי תל אביב במסדרונות היורוליג מעולם לא הייתה מחלוקת. החשש מ"אסון" כמו זה של 2015, הוביל את הקבוצה לדחוף את היורוליג להרחיב את השלב הראשון לליגה ארוכה, כך שתסתיים אי שם בחודש אפריל. בשנת 2016, מיד אחרי "עונת האסון", היורוליג הוציאה לדרך את הפורמט של 30 משחקים מובטחים - ליגה ארוכה ומייגעת ללא אפשרות להדחה מוקדמת. החל משנה שעברה כבר הורחבה הליגה ל-34 משחקים.

מה קרה למכבי מאז? הצורך להיות קבוצה תחרותית נחלש עוד קצת, הרי הכסף מובטח. העונה גם ככה ארוכה. הספונסרים, הצופים והטלוויזיה יקבלו תוכן ארוך ועשיר, אבל עלייה לשלב שמונה האחרונות? זה לא קרה מאז "האסון". מכבי סיימה מחוץ לרשימה מאז 2016.

במועדון, אגב, כמובן שלא מסכימים את האמירה הזאת. אנחנו? תחרותיים! הסיבה היחידה שהמועדון מתקשה, כך יגידו במכבי, היא שעל מנת להפעיל לשלב שמונה האחרונות בשיטה הקודמת, הקבוצה הייתה משחקת מול 50% מהקבוצות שהיא פוגשת היום. ההיתקלות בכל הקבוצות החזקות עם התקציבים הגבוהים מקטינה את הסיכויים של מכבי, שגם אחרי שהגדילה את תקציב שכר השחקנים, היא עדיין לא נמצאת בצמרת האירופית מבחינת תקציב שמעמידה.

איבדה את זהותה, גם על המגרש

הריצה אחרי מימוש הפוטנציאל הכלכלי הובילה לוויתור על התקשרויות ארוכות שיצרו את הזיהוי עם המועדון של מכבי. מאז הפסקת ההסכם עם עלית בשנת 2008, עלו על חזית החולצה הצהובה החברות המסחריות אלקטרה, פוקס ולאחרונה פלייטיקה. הסכם של עשרות שנים עם נייקי התחלף עכשיו בפומה, וכך הלאה והלאה. הקבוצה גלשה מערוצי ברודקאסט לנישה של ערוץ הספורט.

בנוסף, בחסות ההסכם עם ליגת היורוליג, שדרשה עוד משחקים, מכבי איבדה גם את הכוח אולי הכי חשוב שלה: "ימי חמישי של מכבי". עכשיו משחקים בשלישי, רביעי, שישי, מי זוכר בכלל מתי.

המודל של תחלופה מסחרית, אובדן זהות וחיבור גלש גם למגרש - אין שום שחקן משמעותי שיסגור העונה, שיהיה סמל, מישהו שהוא הפנים של המועדון. הפנים היום הן של סקוטי ווילבקין. שחקן שנמצא בעונתו הרביעית במועדון ומזוהה בעיקר עם השנים האחרונות הכושלות.

נראה שלמכבי אין כבר שום דבר שורשי, עם משמעות. גם הבית המיתולוגי כבר כמעט לא עושה רושם - בשש העונות האחרונות הקבוצה הפסידה בשליש מהמשחקים שלה בהיכל. אבל כאמור, העיקר שהיכל יהיה מלא.

מפסידים? לא נורא, מכבי עדיין תקבל יותר

גם היורוליג לא עושה מספיק כדי לגרום לקבוצות להיות תחרותיות יותר. עד לפני שנתיים 54% מהכסף שחילקה הליגה הובטח לקבוצות לפי הוותק שלהן והסכמי הטלוויזיה (Market Pool). מצב זה מהווה סידור נוח למכבי - הקבוצה הוותיקה במפעל, מחזיקה בהסכמי טלוויזיה טובים יחסית ונהנית מכסף מובטח ללא קשר להישגים. לשם השוואה, בליגת האלופות בכדורגל הנתח המובטח לוותק ולזכויות שידור עומד על 45% בלבד, אבל גם הוא תלוי במספר המשחקים שכל קבוצה שיחקה במהלך העונה.

אם לא די בזה, מאז התפרצה מגפת הקורונה, היורוליג הודיעה כי היא מקטינה עוד יותר את החלק שהיא מקצה למענקים עבור תחרותיות כדי לסייע לכלל הקבוצות. כמו כן, היא העמידה את הכסף המובטח, שלא תלוי בהישגיות, על 79% מהסכום שהיא מחלקת. במילים אחרות, מכבי יכולה להמשיך להפסיד ובכל זאת תקבל מהיורוליג יותר כסף.

הבעלים ישקיעו? אל תסמכו על זה

היתרון של מכבי תל אביב במודל חמש-ראשי, חמש קבוצות בעלות שונות, שיכול לשאת יחד בנטל הוא גם אחת הבעיות שלה. מצד אחד, הוא מבטיח את החיים של המועדון לאורך זמן, מפזר סיכונים, ומקטין צרה שעלולה להתרחש תחת בעלות של בעל הון אחד שעלול להפיל את כל המועדון (לא חסרות דוגמאות: מבית"ר ירושלים בכדורגל, ועד גומא אגייאר בהפועל ירושלים כדורסל).

מצד שני, לא כל הבעלים נמצאים באותה סקאלה פיננסית, ולא אצל כולם העסקים תמיד פורחים, בוודאי לא מאז פרוץ המגפה. גם אם בעלים יהיה מעוניין לתקן את המצב ולהשקיע, להחזיר את הקבוצה לימי הזוהר שלה, זה לא בהכרח המצב אצל היתר.
אז מה נותר לעשות? מעבירים לערוץ 5 גולד ומתרפקים העבר.

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית