לפני השפעות האומיקרון: שיעור התעסוקה בתחילת דצמבר עלה ל-61.1%

שיעור התעסוקה במשק שוב מתקרב לרמתו ערב פרוץ המשבר ב-2020 • מנתוני הלמ"ס עולה כי שיעור האבטלה במחצית הראשונה של חודש דצמבר עלה ל-4.5%, לעומת 4.3% במחצית השנייה של חודש נובמבר

לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר
לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר

שיעור התעסוקה במשק שוב מטפס קרוב לרמתו מלפני פרוץ משבר הקורונה, עם עלייה במחצית הראשונה של חודש דצמבר ל-61.1%, לעומת קריאה של 60.8% במחצית השנייה של נובמבר האחרון - כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

לשם השוואה, בערב משבר הקורונה, במחצית השנייה של פברואר 2020, שיעור התעסוקה במשק היה 62.5%. אל מול אלו, מספר המשרות הפנויות במשק נמצא ברמת שיא, מה שמצביע על הקושי לאייש משרות פנויות עוד לפני ההשלכות האפשריות של התפשטות האמויקרון על המשק.

מנתוני הלמ"ס (בנטרול השפעות עונתיות) עולה כי ישנה עלייה מסוימת בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, עלייה שבחלקה הגדילה את שיעור האבטלה ובחלקה את מספר המועסקים. אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה במחצית הראשונה של חודש דצמבר עלה ל-4.5% לעומת 4.3% במחצית השנייה של חודש נובמבר. שיעור האבטלה הרחב טיפס ל-6.3% לעומת 6.1% במחצית השנייה של נובמבר.

בנק ישראל צפוי לפרסם הערב (ב') את הודעת הריבית ולצד זאת לעדכן תחזיות. בהודעת הריבית הקודמת, בנק ישראל הביע דאגה כי נתוני שוק העבודה מעידים על קושי בחזרת המשק לרמות התעסוקה והאבטלה שאפיינו אותו טרם המשבר, וסבר כי עודף הביקוש לעבודה לא מתבטא עד כה בהתגברות קצב עליית השכר הממוצע. הידוק שוק העבודה עשוי להביא את בנק ישראל לעדכן בהודעת הריבית הקרובה הערב את התחזית.

לדברי ויקטור בהר מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים, "נתוני שוק העבודה הפכו להיות הדוקים, שיעור המועסקים בפועל (ללא נעדרים זמנית מעבודה) קרוב לרמה של טרם הקורונה, ומעריכים שההערכות המעודכנות של הבנק המרכזי יכללו הפחתה של תחזית הצמיחה לשנת 2022 וכן העלאת ריבית אחת לפחות".

מספר המועסקים גדל בחודשים האחרונים בקצב מהיר, ולהידוק שוק עבודה יש פוטנציאל להעצים לחצים אינפלציוניים. בהר אומר כי "השכר הממוצע עתה גבוה בכ10% לעומת התקופה שלפני הקורונה, אך יש לזכור שחלק מעלייה זו נשחקה באינפלציה, ובעליית מחירי הנדל"ן שאינם חלק ממדד המחירים לצרכן. אנו מעריכים שלחצי השכר בשנה הקרובה יהיו בעיקר ברמות הנמוכות של השכר, ונראה עליית שכר של כ-4% גם בשנת 2022".

התפשטות האומיקרון עלולה לשנות את העדפות הצרכנים במשק על רקע הנטייה להתרחק ממקומות הומים. לגבי זה אומר בהר כי "נראה ירידה בצריכה של שירותים, לאחר שאלו עלו בחדות במחצית השנייה של 2021. הצריכה הפרטית תושפע גם מההתייקרויות ויהיה מעניין לראות בכמה בנק ישראל יפחית את תחזית הצריכה".