השקל ממשיך להתחזק בחדות לפני הודעת הריבית של בנק ישראל

השקל ממשיך להתחזק לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל, כשהדולר ירד מתחת ל-3.1 שקלים במהלך המסחר • בשוק מצפים לעדכון תחזיות הצמיחה והאינפלציה. ברקע: גל עליות מחירים במשק • הראל: "העלאת ריבית בישראל תגיע אחרי ארה"ב" • דיסקונט: "הדולר התחזק בעולם, אך השקל היה ויהיה חזק יותר"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל צפוי לפרסם היום את גובה הריבית במשק ולצד זאת לספק את עדכון התחזיות הרבעוני. כלכלנים בשוק מעריכים כי בנק ישראל יעדכן מעלה את תחזיות האינפלציה ברקע לעליות המחירים במשק והחששות משיבושי היצע בעולם על רקע התפשטות האומיקרון.

בינתיים, השקל ממשיך להתחזק במסחר בשוק המט"ח מול המטבעות המובילים בעולם וזאת על רקע העודף בחשבון השוטף, בעיקר נוכח גידורי המוסדיים את השקעותיהם מעבר לים. במהלך המסחר מוקדם יותר היום הדולר ירד מתחת לרמה של 3.1 שקלים. נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, כותבת כי "הדולר התחזק בעולם, אך השקל היה ויהיה חזק יותר. בשל החשש שהתחזקות השקל תפגע בתשואה, המשקיעים המוסדיים מגדרים חלק משמעותי מהשקעתם בחו"ל וכתוצאה, מחזקים את השקל. אנו מעריכים כי גורמים אלה ימשיכו לתמוך בעוצמת השקל גם ב-2022. כתוצאה מפעילות המוסדיים, הקורלציה של השקל עם הנאסד"ק עלתה באופן משמעותי, גורם זה יחד עם ההיקף העצום של פעולות הגידור של המוסדיים, צפוי להגביר את התנודתיות של השקל".

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% - הרמה שאליה הורדה הריבית עוד במרץ 2015. בעוד שבנקים מרכזיים בעולם כבר מעלים ריבית, האינפלציה בישראל עדיין נמוכה בין היתר בשל השקל החזק שממתן עליות של מחירי המוצרים המיובאים, מה שמאפשר לוועדה המוניטרית בבנק ישראל מרחב תמרון טרם תחליט להעלות את הריבית. עם זאת, העלאה של הריבית על מנת לרסן אינפלציה, לא בהכרח תתרום לירידת מחירים נוכח לחצי האינפלציה בעולם. עם זאת, הריבית הנמוכה ממריצה את הפעילות הכלכלית עד כדי חשש לחימום יתר של הכלכלה. כלכלני הראל פיננסים כותבים הבוקר כי "העלאת ריבית בישראל תגיע אחרי ארה"ב. בנק ישראל לא ממהר להעלות את הריבית כדי למנוע התחזקות של השקל. בארה"ב השוק צופה עליית ריבית ראשונה כבר באמצע 2022, אך בישראל תגיע העלאת הריבית מאוחר יותר".

בתוך כך, האומיקרון מאיים לשבש את הפעילות הכלכלית במשק. מספר הנדבקים בקורונה רשם עלייה חדה לרמה של יותר מחמשת אלפים ביום. אמנם לא נוספו הגבלות על פעילויות אך כלכלני בנק פועלים כותבים כי "החשש מהתקהלות עושה את שלו, ויותר עובדים בוחרים לעבוד מרחוק. אנו מעריכים שנראה האטה משמעותית בצריכה של שירותים בחודשים הקרובים, בעיקר בגלל החשש מהתקהלויות. מדד הפדיון ברשתות השיווק ירד בחודש נובמבר ב- 0.7% בניכוי עונתיות, נתון שמראה אולי על חולשה יחסית במכירות בעונת הסיילים".

לגבי הריבית כלכלני הפועלים כותבים כי "ההודעה הנלווית לריבית תהיה להערכתנו ניצית ביחס לקודמותיה. נתוני שוק העבודה הפכו להיות הדוקים, שיעור המועסקים בפועל, ללא נעדרים זמנית מעבודה, קרוב לרמה של טרם הקורונה. אנו מעריכים שההערכות המעודכנות של הבנק המרכזי יכללו הפחתה של תחזית הצמיחה לשנת 2022 וכן העלאת ריבית אחת לפחות".