גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנטישה הגדולה להייטק, גרסת עובדי התעשייה האווירית ורפאל

אלו כבר לא רק משרדי עורכי הדין, רואי החשבון ומשרדי הפרסום שלא יכולים לעמוד מול השכר בהייטק ● לגלובס נודע כי מאות מהנדסים עזבו בחודשים האחרונים את חברות התעשייה הביטחונית בניסיון לשפר את תנאי העבודה, ולגבי רבים אחרים מתנהל בימים אלה קרב בלימה ● הנפגעות העיקריות – התעשייה האווירית ורפאל הממשלתיות

תערוכה של רפאל. החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות / צילום: רפאל
תערוכה של רפאל. החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות / צילום: רפאל

בשבוע האחרון רעשו קבוצות הוואטסאפ של עובדי רפאל. כמה ממים - סרטונים ותמונות סאטיריים מעשה ידי העובדים - עברו כאש בשדה קוצים. רואים בהם, כביכול, עובדים המומים המקבלים את הבשורה המשמחת כי החברה מבצעת העלאת משכורת שנתית של לא פחות מ-0.35%. הממים הללו התבררו כחדשות מזויפות בחלקן, שכן עבור המהנדסים ועובדי המחקר צמח השכר השנתי ב-4%, אך הן ביטאו תחושה בקרב רבים כאילו החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות. לשם השוואה, על פי נתוני הלמ"ס, עלה השכר הממוצע בהייטק הישראלי ב-8% בשנה האחרונה.

רק כמה שבועות קודם לכן זכו עובדי אינטל ישראל, הממוקמת כמה קילומטרים דרומה למטה רפאל, לבונוס שנתי בגובה שלוש משכורות. בחודשים האחרונים נראה שרפאל, כמו גם חברות ביטחוניות ממשלתיות נוספות, נמצאת בקרב בלימה לשימור העובדים, ובפרט אלה הנחשבים אטרקטיביים במיוחד בשוק האזרחי: מהנדסי התוכנה והשבבים.

אתגר שימור הידע

לגלובס נודע, כי עשרות רבות של עובדים - בהם מהנדסים, טכנאים והנדסאים מתחומי התוכנה, התעשייה והניהול, שבבים, התוכנה והחומרה, עזבו באחרונה את רפאל לשורה של חברות פרטיות באזור הצפון והמרכז, בין השאר במטרה לשפר את שכרם ולשדרג את מעמדם. כמו במשרדי עורכי הדין, בפירמות ראיית החשבון ובענף הפרסום, גם בתעשיות הביטחוניות סובלים מהנטישה הגדולה אל ההייטק, במה שכבר זכה לכינוי "תסמונת עמק הסיליקון".

גורמים בכירים המקורבים לרפאל מתעקשים כי החברה גייסה השנה 1,000 עובדים, חלקן אף מכמה חברות הייטק גדולות ואטרקטיביות, וכי שיעור התחלופה בחברה לא עבר את ה-5% במהלך השנה האחרונה. נוסף על עליית השכר השנתית בגובה 4%, זכאים העובדים לבונוסים רבעוניים או שנתיים בהיקף של כ-20% מהשכר בממוצע, אך הדבר תלוי בביצועיהם.

המצב דומה גם בתעשייה האווירית העוסקת בפיתוח לווינים, מטוסים וחלליות וממוקמת ביהוד, ובחברת הבת אלתא המפתחת מערכות מכ"ם, תקשורת ולוחמה אלקטרונית וממוקמת באשדוד. לפי הרשת החברתית לעובדים לינקדאין, נרשמה ירידה שנעה בין 1%-6% במספר העובדים בחברות הביטחוניות הישראליות בשנה האחרונה, תופעה המסמנת מגמה מדאיגה של דימום טאלנט וידע מהמגזר הביטחוני לפרטי.

רפאל, אלתא והתעשייה האווירית, אפילו אלביט המופרטת - כולן רשמו ירידה של מספר אחוזים בכח האדם שלהם. אמנם, עובדים רבים בתעשיות הביטחוניות אינם רשאים להקים פרופילים ברשתות החברתיות, אך יש בכך כדי להצביע על מגמה שלילית בכלל התעשייה. עובדים לשעבר עמם שוחחנו מספרים על חברות ממשלתית שקפואות במסגרות שכר ממשלתיות ארכאיות המתקשות לעמוד בתחרות הגוברת על עובד ההייטק הישראלי - הן מבחינת סולמות השכר, התרבות הארגונית, סביבת העבודה וגמישות של עבודה מרחוק. "במקום העלאת שכר של כמה אחוזים ברפאל, שדרגתי את המשכורת שלי ב-25%", אומר עובד שעזב לאחרונה לחברה אחרת בצפון. מרבית העובדים לשעבר ברפאל ובתעשייה האווירית עמם שוחחנו העידו כי שדרגו את משכורתם בכ-50%.

עובד אחר סיפר על בעיית שימור ידע שנגרמת בשל עזיבות. "ייקח לחברה לא מעט זמן לשחזר את הידע שהלך עם עזיבה של עובד, ולא מעט כסף. יש תחומים שגם אחרי כמה שנים לא מוצאים תחליף למהנדס שעזב".

אתגר העבודה מהבית

על פי בדיקת גלובס, חלק מהעובדים שעזבו את רפאל נחתו בחברות הייטק ורפואה דיגיטלית הממוקמות בצפון: חברות הציוד הרפואי ג’נרל אלקטריק ופיליפס בטירת כרמל, אינטל, אפל ואמזון בחיפה, ווסטרן דיגיטל בתפן, טאוור ו-KLA במגדל העמק ואפילו לאלביט המתחרה - שהיא אמנם חברה ביטחונית אך אינה מוחזקת בידי הממשלה ולכן גמישה יותר ביכולת להציע תנאים תחרותיים יותר.

"הקורונה פתחה לנו אופקים חדשים", אומר עובד רפאל לשעבר המתגורר בצפון. בעוד שמעטים ברפאל קיבלו היתר לעבוד מהבית בזכות מחשבים מסווגים שנמסרו להם, אחרים קיבלו היתר לעבוד מהבית אך לא יכלו להשתמש ביישומים החיוניים לעבודתם כמו הדוא"ל.

כיום, עם מגוון אפשרויות לעבודה מרחוק ועלייה עצומה בביקוש לכח אדם טכנולוגי מיומן, החלו יותר הצעות לזרום לעובדים ובמקביל נפתחו עבור מחפשי העבודה יותר אפשרויות. "אתה יכול בשקט לחפש עבודה גם במרכז הארץ כשאתה יודע שאתה עובד מהבית בצפון ומדרים לתל אביב פעם או פעמיים בשבוע", אומר עובד לשעבר ברפאל.

למרות הגבלת הגמישות הכרוכה בעבודה מן הבית, טוענים ברפאל, החברה לא פיטרה ולא הוציאה לחל"ת עובדים. "אף השקענו ברווחת העובדים כל אותה התקופה", נמסר מהחברה.

אתגר פערי השכר

הקושי להשוות את השכר למגזר האזרחי מעיקה על החברות הממשלתיות, קל וחומר על החברות הביטחוניות המתחרות על עובדי הייטק נחשקים. ברפאל, בתעשייה האווירית ובחברת הבת אלתא מועסקים מהנדסי שבבים, תקשורת, אלגוריתמים, עיבוד תמונה, ותוכנה מהטובים בשוק. לרובם ניסיון רלוונטי לחברות הייטק אחרות.

החברות הביטחוניות הממשלתיות, דוגמת אלתא, התעשייה האווירית ורפאל עמדו מן הצד וצפו כיצד שכרם הממוצע של עובדי ההייטק צמח בממוצע ב-8% ל-25,812 שקל, נכון לחודש אוקטובר האחרון - כלומר עלייה של כ- 1,900 שקל בממוצע בתוך שנה. על רקע העובדה הזו, עליית השכר של 4% ברפאל, או עליית שכר (המכונה בחברה "דרגת שכר") של 1,500 שקל בתקופה של שנתיים, כפי שהובטח לעובדי אלתא והתעשייה האווירית, משקפת תמונה של חברות המוגבלות בהסכמים עם המדינה ועם ועדי העובדים.עם זאת, יש לציין כי באלתא משולמים מענקי שימור תלת-שנתיים לעובדים בגובה של כ-40-50 אלף שקל לעובד.

"זה בית ספר טוב להייטק והוא מעניין עבור כל מי שמעוניין לעבוד בסביבה מולטי דיסציפלינרית", סיפר אחד מעובדי רפאל לשעבר. "אבל בסופו של דבר ראיתי אנשים שיש להם ילדים ומשכנתא שאומרים ‘אני לא יכול יותר’. יש כאלה שסקרנים לראות מה קורה בחוץ ונמשכים לצמיחה הגדולה שיש כרגע בענף. מצד שני, יש תנאים סוציאלים שלא תמיד מוצאים בכל חברת הייטק".

אותו עובד מוסיף כי "לחברות הביטחוניות קל לגייס אחרי תואר כי זה מקום נפלא לצבור בו נסיון, אבל אחרי שנה או שנתיים הן לא מסוגלות להגיש הצעת נגד אמיתית אחרי שאחת מחברות ההייטק ניגשה אל המועמד והציעה לו הצעה מפתה".

תגובות: "מציעים אתגר וגיוון טכנולוגי"

מרפאל נמסר כי: "החברה ביצעה קידום שכר של 4% למהנדסי רפאל, לא כולל מענק חד פעמי שחולק במסגרת ההסכם. בנוסף יודגש כי קיימת מדיניות הבונוסים בהתאם לביצועי החברה וביצועי העובד כנהוג בחברות עסקיות אחרות. רפאל מתנהלת כחברה עסקית שמנהלת תכניות תמרוץ עובדים על בסיס ביצועים.

"רפאל מממנת לימודים גבוהים למאות עובדים בשנה, כמו כן רפאל מממנת לימודי דוקטורט בארץ ובחו"ל שווה ערך למיליון שקל לשנה, השקעה בעובד אחד".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית מפתחת ומייצרת את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם, למען ביטחון והגנה על מדינת ישראל. עובדי החברה נהנים מאתגר וגיוון טכנולוגיים יוצאי דופן וניסיון חסר תקדים בפיתוח מערכות פורצות דרך שהינו ייחודי בענף ההייטק הישראלי.

"כחברות ביטחוניות ממשלתיות יש לנו אילוצים רבים. לגבי העבודה מהבית- בתקופה האחרונה נעשו שיפורים רבים על מנת לאפשר עבודה מרחוק בדומה לחברות טכנולוגיות אחרות ולאפשר גמישות עבודה מרחוק. אנחנו שואפים להגדיל את האפשרות הזו בצורה משמעותית.

"בתחום השכר, הגם שאנחנו חברה ממשלתית, אושרו כלי תגמול ותמרוץ לשימור עובדי החברה על מנת להיות תחרותיים יותר. שיעור תוספות השכר בחברה נקבעות על ידי ההנהלה ובתיאום עם ארגון העובדים. שיעור תוספות השכר בשנת 21 עמד על שיעורים דומים בענף ההייטק".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים