המסעדנים קיבלו סוכריה מהמדינה, אבל אל תצפו שהחשבון שלכם יתכווץ

הכנסת אישרה את הצעת החוק לביטול ההיטל על עובדים זרים, אך בכלל לא ברור שהדבר יתורגם למחירים של הסועדים • "זה מורכב", אמר היועץ העסקי שחר קרן. "מחירי חומרי הגלם עולים משמעותית. מנה שעלתה 38 שקל תעלה 42, אין פה רווח גדול"

מסעדה / צילום: כדיה לוי
מסעדה / צילום: כדיה לוי

הכנסת אישרה השבוע בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול ההיטל על עובדים זרים ומבקשי מקלט. ראשיתו של ההיטל בחוק ההסדרים לשנים 2004-2003, כשמטרתו, עידוד תעסוקת ישראלים. עם זאת, השפעת ההיטל על תעסוקת ישראלים הייתה זניחה.

"ההיטל הוא סוג של קנס", סיפר שחר קרן, יועץ עסקי למסעדות בעל ניסיון של 24 שנים. "אפילו בשכר מכובד, ישראלים לא מוכנים לעבוד במקצועות כמו שטיפת כלים. עובד זר ששוטף כלים מגיע ל-70 שקל בשעה, וישראלי יכול להרוויח 20% יותר בלי תוספת עלות למסעדה, ובכל זאת, לא מגיעים".

 

בשנת 2017, פסק בית המשפט העליון כי ההבדל מבחינת ההיטל בין עובדים זרים חוקיים לבין מבקשי המקלט שהסתננו לישראל יבוטל. בעקבות ההחלטה, שר האוצר דאז כחלון, בחר להרחיב את ההיטל - מה שהוביל להקמת ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", שנלחמו נגד ההחלה בדיעבד של ההיטלים. "מבקשי המקלט מקבלים 13,000 או 14,000 שקל בחודש, וההיטל מצטבר למיליארדים", ציין עו"ד עמית גרוס, שמייצג את הארגון.

זינוק במדד במחירי מוצרי המזון

בשנתיים האחרונות חלו עליות מחירים משמעותיות בענף המסעדנות. בעוד שבין ינואר 2020 לדצמבר 2021 מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.5%, הקטגוריות הקשורות למחירי המסעדות עלו יותר באופן דרמטי. כך למשל, מדד מחירי הפירות והירקות עלה בתקופת הקורונה ב-11.3%, ומדד מחירי שאר מוצרי המזון זינק ב-13.8%.

כחלק מהניסיון להוריד את יוקר המחיה, המליאה אישרה את ביטול ההיטל על כל העובדים הלא ישראלים. 30 יום לאחר אישור הביטול - הוא ייכנס לתוקף והוצאות השכר של מסעדות רבות יצטמצמו. אך האם הורדת העלויות תתגלגל לצרכן? "זה מורכב", אמר היועץ העסקי שחר קרן. "מחירי חומרי הגלם עולים משמעותית. מנה שעלתה 38 שקל תעלה 42, אין פה רווח גדול. יש כאן אפקט של עלות חומרי גלם שעולה ועלות עבודה שתרד".

עו"ד גרוס, שמייצג את "מסעדנים חזקים ביחד" שהובילו את המהלך, נשמע יותר אופטימי, אך גם הוא מגיע למסקנה דומה: "אם לא היינו בזמן משבר הקורונה, המחירים היו יורדים בעד 10%. אבל בגלל המגפה ועליות המחירים בעולם - זה ימנע עליית מחירים בטווח הקצר. עם זאת, בטווח הארוך לדעתי המחירים יירדו".

נראה כי בעוד שתהיה השפעה לביטול ההיטל על הורדת יוקר המחיה, מדובר בקרב מאסף נגד גל ההתייקרויות העולמי. האינפלציה בישראל נחשבת מתונה ביחס לעולם, אך היחלשות השקל בהובלת בנק ישראל עלולה להפוך את המגמה - ולהחריף את יוקר המחיה. בעוד שפעולות כאלה ימתנו את ההתייקרות, ייקח זמן רב לפני שנראה הוזלות. 

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, מסר בתגובה: "ההיטל על העסקת עובדים זרים הוא סמל להתערבות לא נכונה של המדינה בכלכלת שוק. העובדים הזרים מאיישים משרות שעובדים ישראלים לא מעוניינים בהם. החקיקה משנת 2003 אף פעם לא עמדה בייעודה - החלפת העובדים הזרים בעובדים ישראלים - והייתה צריכה להתבטל מזמן. הקנס הזה עלה למסעדות ולציבור הרחב 200 מיליון שקל בשנה.

"עם הקמת הממשלה נפגשנו עם ראש הממשלה שר האוצר ושרת הכלכלה וביקשנו מהם לסיים את הפארסה הזו, שגרמה לקריסתם של עסקים רבים. אנחנו שמחים שביטול ההיטל עבר השבוע בכנסת, בהסכמה נדירה בין הקואליציה לאופוזיציה".