משבר אבטחת הטיסות לדובאי: נבחנת אפשרות להעתיק את פעילות החברות הישראליות לאבו-דאבי

תהליך הסדרת פעילות ביטחון התעופה הישראלי מדובאי טרם הוסדר סופית מול הרשויות באיחוד האמירויות, ואם לא יימצא פתרון בקרוב, החברות הישראליות לא יוכלו לנחות בדובאי • מי שקובע את נהלי האבטחה של החברות הישראליות הוא השב"כ, ונציגי אגף הביטחון באל על מנסים להגיע להבנות עם הרשויות בדובאי

אי הדקל בדובאי / צילום: Shutterstock
אי הדקל בדובאי / צילום: Shutterstock

מחריף משבר אבטחת הטיסות של החברות הישראליות הטסות לדובאי וכעת ייתכן שהטיסות מתל אביב יעברו לנחות בנמל התעופה של אבו-דאבי עד לפתרון הבעיה.

לפני כחודש פרסמנו כי יותר משנה וחצי לאחר הסכמי אברהם, תהליך הסדרת פעילות ביטחון התעופה הישראלי מדובאי טרם הוסדר סופית מול הרשויות באיחוד האמירויות. נזכיר כי את דרישות האבטחה קובע השב"כ כשהן מחמירות ביחס לדרישות של חברות תעופה ממדינות אחרות, לנוכח דרישות ביטחוניות ונוכחות של אנשי ביטחון חמושים בנמלי התעופה הבינלאומיים מהם ממריאות הטיסות לישראל.

המחלוקות מול רשויות התעופה בדובאי הובילו בשבועות האחרונים בעיקר לעיכובים בטיסות, אלא שבשלב זה העיכובים עשויים להפוך לביטולים של טיסות כבר השבוע. לדובאי ממריאות מישראל שלוש חברות התעופה, אל על, ארקיע וישראייר לצד פעילותה של פליי דובאי, החברה הבת של אמירייטס הפועלת במתכונת של חברת לואו קוסט. חברת אתיחד מפעילה טיסות ישירות מתל אביב לאבו-דאבי, מקום מושבה. נמלי התעופה באיחוד האמירויות משמשים גם לטיסות המשך ליעדים שונים דוגמת מדינות המזרח הרחוק.

המחלוקות לא במישור המדיני

לפני כחודש המריאו לדובאי נציגי אגף הביטחון באל על, האמונים על אבטחת הטיסות של שלוש החברות הישראליות, יחד עם נציגי רשות התעופה האזרחית (רת"א) בניסיון לפתור את המשבר, אך ללא הצלחה. בשב"כ מדגישים לפניית גלובס כי ייתכן שטיסות שימריאו מתל אביב לדובאי יועברו לנחיתה באבו-דאבי (הנמצאת במרחק של כשעה נסיעה מדובאי).

בתגובת השב"כ נמסר כי "פעילות חברות התעופה הישראליות בקו ישראל-דובאי התאפשרה עד כה הודות להסדרים אליהם הגיעו גורמי הביטחון הישראלים עם עמיתיהם בדובאי, על פי עקרונות האבטחה הישראלים הנהוגים בכל העולם. במהלך החודשים האחרונים, התגלו מחלוקות במישור האבטחתי בין הגורמים המוסמכים בדובאי למערך אבטחת התעופה הישראלי, באופן שלא מאפשר את מימוש האחריות לאבטחת התעופה הישראלית.

"בשלב זה, נמשכים כל העת המאמצים להביא לפתרון המחלוקות עם הרשויות בדובאי ולהגיע להבנות שיאפשר מימוש האחריות של גורמי הביטחון הישראלים לאבטחת התעופה הישראלית. במקביל, במידה ואכן ייעצרו הטיסות של חברות ישראליות בקו, נבחנת האפשרות להעברת הטיסות הישראליות לאבו-דאבי. יודגש, כי המחלוקות הינן במישור האבטחתי אל מול הסטנדרט הנהוג בשדה התעופה בדובאי, ואינן נוגעות כלל למישור המדיני/אזורי.

עוד מבקשים להדגיש בשב"כ כי "המחלוקות הינן במישור האבטחתי אל מול הסטנדרט הנהוג בשדה התעופה בדובאי, ואינן נוגעות כלל למישור המדיני/אזורי". עם זאת יצוין כי גם משרד החוץ מעורב.

במידה ויוסתו הקווים של החברות הישראליות לאבו-דאבי תיוותר פליי דובאי היחידה בקו והחברות הישראליות יקופחו ולא בפעם הראשונה בשל נושא אבטחת הטיסות - סיטואציה המוכרת להן לאורך שנים בשוק הטיסות הישירות לטורקיה שבו פעילות החברות הטורקיות בלבד.

מחלוקת בנושא אבטחת הטיסות מובילה לסיטואציה דומה גם בקו הטרי יחסית לבחריין שבו בשלב זה פועלת רק גולף אייר, חברת התעופה של בחריין בשעה שחברות התעופה הישראליות שתכננו להשיק פעילות בקו - נאלצו לבטל את תוכניותיהן - כך למשל ישראייר.

תחום אבטחת הטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות מבוצע על-ידי אגף האבטחה של אל על במימון כמעט מלא (97.5%) של המדינה, בהיקף המגיע לכמיליארד שקל בשנה רגילה. ישראייר וארקיע מעבירות את לו"ז הטיסות שברצונן להפעיל לאגף האבטחה באל על, בכדי לתאם את סידורי האבטחה בנמלי התעופה מהם ממריאות הטיסות לישראל. מי שקובע את נהלי האבטחה הוא כאמור השב"כ.

לפרשה נכנסו בימים האחרונים גורמים מדיניים בכירים בשתי המדינות המנסים למצוא פתרון לבעיה. בדובאי אומרים כי הדרישות הישראליות כמוהן כיצירת אוטונומיה ביטחונית במתחמי הבדיקות לטיסות של החברות הישראליות, וכי שדה התעופה בעיר/אמירות הוא ענק, משוכלל ומשמש עשרות רבות של חברות ומדינות.

לפיהם הדרישה היא שישראל תתייחס לדובאי כמו לכל מדינה אחרת ולא תעלה דרישות מופרזות שמשמעותן חוסר אמון בכוחות הביטחון המקומיים. גורם מדיני ישראלי אומר כי ההתערבות של הדרג הבכיר תביא ככל הנראה את הפתרון ההכרחי. "פשוט אין אפשרות אחרת - חייבים למצוא הסדר ראוי כי הביקוש והצרכים לטיסות גואים ואי אפשר להשאיר את החברות הישראליות בחוץ", אמר.