מחקר של מיקרוסופט: עובדי החזית מרגישים מנותקים ולא מוערכים

80% מהעובדים צריכים להגיע פיזית לאתר העבודה • לפי מחקר חדש, 60% מהם היו רוצים שהמעסיק ישקיע יותר בתרבות ארגונית

עובדי החזית מרגישים מנותקים ולא מוערכים / צילום: Shutterstock
עובדי החזית מרגישים מנותקים ולא מוערכים / צילום: Shutterstock

בשנתיים האחרונות, בזמן שעובדי המשרדים עברו לזום, העובדים בשטח נותרו מנותקים מאחור. מחקר חדש של מיקרוסופט מגלה שעובדי החזית בתעשיות שונות כמו קמעונאות, רכב וביטוח מרגישים שלא מעריכים אותם מספיק. "צריך להשקיע בקווי תקשורת לעובדים בשטח, הם כאן כדי להישאר", אומר לגלובס המדען הראשי של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, ד"ר תומר סיימון. 

עובדי החזית, אלה שצריכים להגיע פיזית לאתר העבודה - בין שהוא חנות ובין שהוא אתר בנייה - הם כ-80% משוק העבודה העולמי. המחקר של מיקרוסופט, המתבסס על סקר של 9,600 עובדים ומנהלים בחזית בשמונה תעשיות ובחמש יבשות, מצא שיותר מ-60% מהם היו רוצים שהמעסיק ישקיע יותר בתקשורת ובתרבות ארגונית. יותר ממחצית העובדים שהשתתפו בסקר אמרו שהם מרגישים מנותקים ולא מוערכים בארגון שלהם.

"אנשים מחפשים אינטראקציה פיזית"

"מיקרוסופט משחררת מדי כמה חודשים מחקרים מאוד מקיפים על מה שנעשה בשוק. המטרה היא להציג לעולם את התמונה ולתת את הכלים לנתח אותה", אומר סיימון. "אחד הכלים שאנחנו מדברים עליהם הוא אוריינות מידע - איך אנחנו נהפכים לארגונים ואנשים מונעי ידע ופועלים לפי מידע. בדרך כלל אנחנו אוספים טריליונים של סיגנלים מכל משפחות המוצרים שלנו, בצורה אנונימית ובהסכמת המשתמשים, כדי להבין מה קורה".

אחת התובנות שסיימון מצביע עליהן נוגעת ליחסים בין הדיגיטל לחנויות הפיזיות. "הייתה תפיסה שהכול הולך למסחר מקוון. הרבה חנויות פשטו רגל ונסגרו. אבל הקורונה והמשבר האחרון הראו שאנשים רוצים את האינטראקציה הפיזית. אם נסתכל על הרבעונים האחרונים בארה"ב, מספר החנויות והקניונים החדשים שנפתחו זינק. את התהליך הזה אפשר לראות גם בישראל - בין הסגרים, ראינו עד כמה אנשים היו צמאים לקניונים ולחוויה פיזית. למעשה, עובדי החזית כאן כדי להישאר, אך מועצמים טכנולוגית", הוא מסביר.

הטכנולוגיה בשירות העובד בחזית

לדברי סיימון, הטכנולוגיה לאו דווקא תסייע להעביר הכול לדיגיטל, אלא תסייע להעצים את עובד החזית שנמצא בחנות, לדוגמה, כך שהוא יוכל לבצע דברים שהוא לא היה יכול לעשות בעבר. "הרעיון הוא לחבר את העובד בחזית לתרבות הארגונית של החברה וליצור תקשורת עם ההנהלה. אם עכשיו יש עובד בחנות הלבשה או בבית מרקחת - מה הוא יודע שהמנכ"ל רוצה לעשות או על התהליכים של ההנהלה? הוא מגיע למשמרת והולך הביתה. אנחנו כן רוצים לראות את הקשר שלו מתעצם עם מקום העבודה, הוא בסוף עובד של החברה, מייצג את הערכים ועובד תחת הלוגו. כל זה מתחיל בתקשורת, ואנחנו משקיעים בזה המון".

סיימון מכוון כמובן לפלטפורמת Teams של מיקרוסופט, תוכנת תקשורת ארגונית המשלבת כלים רבים כמו צ'אט, שיחות וידיאו, אחסון קבצים, וגם כלים להנגשת חומרי למידה ולניטור עצמי: כמה הם עובדים, מתי לקחו הפסקה, מתי הפגישות שלהם ועוד. "הפלטפורמה תדע להתריע אם צריך להפנות זמן לרווחת הנפש, ללמידה. אם רוצים להתקדם בחברה ולהתפתח, יש מסלולי למידה עם הכשרות שפתוחות ואפשר ללמוד", הוא מסביר.

על פי המחקר, 63% מהעובדים אמרו שהם מתרגשים ממה שטכנולוגיה יכולה לעשות לתפקיד שלהם. זה יכול לשפר את העבודה, להוריד את הלחץ, לתת כישורים וכלים חדשים ולהוסיף הזדמנויות פיתוח שלא היו עד היום. אך לצד זאת, 46% מהעובדים בחזית מרגישים לחץ בדרך להסתגלות טכנולוגית בשל החשש לאיבוד מקום עבודתם, ו-55% אומרים שהם נאלצו ללמוד על טכנולוגיה חדשה תוך כדי תנועה ובלי הכשרה פורמלית או תרגול.

סיימון מדגיש שהשיח צריך להיות לא על אובדן עבודה בגלל הטכנולוגיה, אלא על האדרת כישורים ושינויים בתפקידים עצמם. "אנשים רוצים לעשות עבודה עם ערך גבוה. אם יש לך טכנולוגיה שמאפשרת לך לעשות אוטומציה של משימות פשוטות, אתה כעובד מתמקד במשימות עם הערך הגבוה", הוא אומר.

לנהל חנות בעזרת מצלמה

לדברי סיימון, לישראל יש חלק משמעותי בתהליכי הפיתוח של טכנולוגיות בינה מלאכותית והשילוב שלה ב-Teams, כך שיוכלו לייעל לדוגמה את העבודה בחנות. למשל, מצלמות שבדרך כלל משמשות רק לפיקוח וחוזרים אליהן רק כשקורה משהו, יכולות לשמש לניתוח תנועת הלקוחות ולמקסום סידור המדפים. "ככה הופכים את החנות למונעת מידע, וזה יכול להעצים במיוחד את הצוות המקומי שעובד בחזית", אומר סיימון.