טסלה פותחת "פופ-אפ" חדש בראשל"צ והחברה מהוד השרון שמגיעה לנאסד"ק

בסינמה סיטי שבראשון לציון מוקם בימים אלה אולם תצוגה "פופ-אפ" חדש של חברת טסלה • חברת DRIIVZ השמספקת פלטפורמות תוכנה לניהול הטעינה של כלי רכב חשמליים נרכשת על ידי תאגיד אמריקאי • ומה חושב מנכ"ל מימון ישיר על שוק הרכב החשמלי? • השבוע בעולם הרכב

מתחם טסלה בסינמה סיטי / צילום: בר לביא
מתחם טסלה בסינמה סיטי / צילום: בר לביא

חברת טסלה משלימה בימים אה הקמת "פופ-אפ" חדש ומרווח במתחם "סינמה סיטי" בראשון לציון. עד כה "נדדה" נקודת התצוגה של טסלה בישראל מקניון רמת אביב לקניון רמת גן וזו הפעם הראשונה שהיא מגיעה גם לראשון-לציון, שנחשבת למתחם רכב פעיל שבו ממוקמים יבואנים רבים. הפעילות בראשון לציון היא ככל הנראה חלק מההיערכות להרחבת היצע הדגמים של טסלה בישראל ברבעון השני, שיכלול גם את דגם ה-Y שצפוי להגיע לישראל במשלוח הקרוב שייפרק באשדוד ב-16 לחודש. טסלה טרם פתחה את ההזמנות לדגם ה-Y והן צפויות להיפתח ככל הנראה בתחילת אפריל. במקביל טסלה נערכת לפתיחת אולם תצוגה מרכזי במהלך 2022, ככל הנראה בהרצליה.

חברת DRIIVZ מהוד השרון נרכשה על ידי תאגיד Vontier, שנסחר בנאסד"ק

חברת DRIIVZ מהוד השרון, שמספקת פלטפורמות תוכנה לניהול הטעינה של כלי רכב חשמליים, הודיעה כי נרכשה על ידי קבוצת Vontier האמריקנית, שנסחרת בנאסד"ק ושולטת במספר חברות תעשיה וטכנולוגיה מתחום התחבורה החכמה. על פי הסכם הרכישה תמשיך להתנהל בתור חברת בת עצמאית, שבסיסה בישראל, ותנוהל על ידי המייסד והמנכ"ל דורון פרנקל. החברה, שהוקמה ב-2013 גייסה עד היום כ-33 מיליון דולר ממספר משקיעים ובהם חברת וולבו. סכום העסקה לא נמסר אולם על פי הערכות הוא מעל 100 מיליון דולר.

דרייבז מציעה פתרונות לאחד התחומים המבוקשים ביותר כיום, שהוא כלי תוכנה לניהול רשתות טעינה, גביית תשלומים מטעינה, חיבור בין עמדות הטעינה לנהגים, קישור לרשתות חשמל חכמות, ניהול ציי רכב ועוד. על פי הודעת הרוכשת הפלטפורמה של דרייבז הכפילה את מספר הלקוחות שלה בשנים האחרונות והיא משרתת כ-800 אלף משתמשים ב-20 מדינות ובהם חברות מהמובילות בתחום תשתיות הטעינה והרכב. החברה מנהלת כ-100 אלף נקודות טעינה מסוגים שונים. על פי הערכות של חברות מחקר גלובאליות מספר עמדות הטעינה הציבוריות באירופה בלבד יצמח במאות אחוזים עד סוף העשור וישאב השקעה של מיליארדי יורו.

כמה עסקאות בענף נעשות במימון?

שוק המימון לרכב מפגין בשנים האחרונות קו ברור של עלייה וקרוב ל-50% מרכישות הרכב החדש והמשומש בישראל, מהשנתונים האחרונים, מתבצעות כיום בסיוע של מימון כזה או אחר. כך מעריך ערן וולף, מנכ"ל חברת המימון "מימון ישיר". לדבריו בולט בשוק הרכב הישראלי שימוש הולך וגובר בכלים מקוונים כדי לאתר ולסגור עסקאות מימון לרכב והשימוש הזה צפוי ללכת ולגדול ככל שעולה המחיר הממוצע לרכב בישראל. לדברי וולף המחיר הממוצע בישראל לעסקת רכישת רכב עלה עוד לפני משבר הקורונה בשל המעבר המהיר לרכבי פנאי ושטח יקרים הוא קיבל דחיפה נוספת בשנה החולפת, שבה מחירי הרכב החדש והמשומש עלו בקצב מואץ בשל שיבושי האספקה ושוק היוקרה צמח בקצב מואץ. ביחד עם העלייה בביקוש לרכב ובמחירים צמח גם שוק המימון לרכב.

לדברי ערן וולף שוק המימון לרכב צלח את סגרי הקורונה עם נזקי אשראי מזעריים למרות הציפיות המוקדמות. וכיום רמת הסיכון בתחום (חדלות פירעון בתשלומי רכב) נמוכה אף משהייתה לפני משבר הקורונה ומוסר התשלומים נמצא במגמת שיפור בכל הסקטור הפיננסי. כתוצאה מימון ישיר הקטינה למינימום את שוק ההלוואות לכל מטרה והגדילה את תיקי ההלוואות לרכב. ערן וולף מעריך שהמעבר של שוק הרכב הישראלי לרכב חשמלי יהיה הדרגתי ולא ישפיע בצורה מהותית על ירידת ערכי רכבי בנזין והדיזל המשומשים, שמשמשים כבטוחה כנגד הלוואות ועדיין יהוו בשנים הבאות את עיקר הרכישות בשוק הישראל.