גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השוק עוד לא מוכן לתרופה לאלצהיימר": מה חוסם את המוצר של ביוג'ן?

אחרי האישור השנוי במחלוקת ב-FDA, המוצר של ביוג'ן לטיפול באלצהיימר זכה לקבלת פנים קרה בשוק ● חברות הביטוח לא רוצות לשלם, ההכנסות נמוכות וחברות אחרות שמפתחות תרופה למחלה מתנערות מהשוואות ● בינתיים, ביוג'ן כבר עובדת על התרופה הבאה שלה

התרופה של ביוג'ן Aduhelm / צילום: Associated Press, Jessica Rinaldi
התרופה של ביוג'ן Aduhelm / צילום: Associated Press, Jessica Rinaldi

ביוני האחרון קיבל ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, את אחת ההחלטות הדרמטיות והשנויות במחלוקת שלו בשנים האחרונות: לאשר את התרופה לאלצהיימר Aduhelm של חברת ביוג'ן. האישור הזה הגיע אחרי שהוועדה המייעצת של המינהל קבעה שהניסוי שערכה החברה אינו מספיק לשם אישור. ההחלטה זכתה להרבה ביקורת ואפילו הובילה להתפטרות שלושה מחברי הוועדה, אבל ה-FDA לא התנער מהחלטתו, ופתח לביוג'ן את הדלת לשוק. מה קרה לתרופה מאז? ולדעת הקהל בנושא?

מחיר גבוה לתרופה שצריכה להוכיח את עצמה

האישור לתרופה של ביוג'ן ניתן למרות שהחברה לא הצליחה להוכיח בניסוי הקליני שלה האטה של מחלת האלצהיימר, אלא רק בניתוח בדיעבד של התוצאות, אחרי שהתרופה כבר הוכרזה ככישלון. ה-FDA אישר אותה בעיקר על בסיס יכולתה של התרופה להפחית את רמות הפלאק מסוג עמילואיד בטא המצטבר במוח של החולים. יש הטוענים שהפחתה של פלאק כזה כלל לא מאיטה את המחלה. זה ודאי לא הוכח מעולם.

אחרי האישור והביקורת, ההתנהלות של ביוג'ן לא התאפיינה בענווה רבה. היא הודיעה שתגבה עבור התרופה מחיר גבוה מאוד, 56 אלף דולר בשנה, וזאת למרות שהיא פונה לשוק גדול מאוד - אנשים שמחלת האלצהיימר שלהם נמצאת בשלב מוקדם.

לביקורת על האישור עצמו הצטרפה ביקורת על כך שהצורך לממן את התרופה הזאת ימוטט את מדיקר, המבטחת הממשלתית של בני ה-65 ומעלה בארה"ב. העלות של הטיפול לכלל שוק היעד שלו הייתה יכולה להגיע ל-10 מיליארד דולר בשנה.

ה-FDA הגדיר את האישור של ביוג'ן "אישור מותנה בעריכת ניסויים נוספים", אולם כאשר נשאלה החברה מתי תערוך את הניסויים הללו, התשובה הייתה לא "מהר ככל האפשר", אלא "בהמשך". באופן רשמי, הותר לה להשלים את הניסויים עד 2030.

ברקס מביטוח הבריאות הממשלתי

מניית ביוג'ן עלתה עם אישור התרופה ב-45%, לשווי של כ-60 מיליארד דולר. אולם מאז איבדה המניה כמחצית מערכה, והיא נסחרת במחיר נמוך מכפי שנסחרה לפני שהמוצר אושר. אמנם הירידות הן בהתאם למגמה בכלל שוק הביומד, אבל תרופה חדשה לאלצהיימר הייתה יכולה להשאיר אותה במחיר גבוה בהרבה, אם השוק היה מאמין בה.

צ'יקיטה ברוקס לה־סור, ראשת ה־CMS / צילום: Reuters, CNP

ההשקה של Aduhelm הייתה לא מוצלחת בלשון המעטה. היא רשמה הכנסות של 3 מיליון דולר בלבד מהמוצר (מתוך 11 מיליארד דולר הכנסות לחברה), והצהירה שעד סוף 2022, ההכנסות עדיין צפויות להיות "מינימליות". בתחילת ינואר אמר מנכ"ל החברה, מייקל וונטסוס, שהחברה ממתינה להחלטה על שיפוי המוצר על ידי מדיקר. "כל סוג של שיפוי יתקבל בברכה", הוא אמר, וביוג'ן הודיעה גם על הורדת המחיר מ-56 אלף דולר ל-28 אלף, כדי להקל על CMS (Centers for Medicare and Medicaid Services), הגוף האחראי על תוכניות הבריאות הממשלתיות, לקבל את ההחלטה.

אבל התברר שלא כל החלטה על שיפוי טובה לביוג'ן. ה-CMS החליט באמצע ינואר השנה לשלם על התרופה רק עבור מטופלים שרשומים לניסוי קליני. ההחלטה הזאת מחזירה את ביוג'ן שנים אחורה, ולמעשה מבחינה עסקית משמעותה היא כמעט כאילו לא אושרה לה התרופה, למעט העובדה שכעת CMS משלם על הניסוי ולא ביוג'ן עצמה.

זו החלטה חכמה, משום שהיא לא זורקת את התרופה לפח ולא טורקת את הדלת בפני הציבור שמעוניין להשתמש בה, אבל היא מחייבת את ביוג'ן לספק עוד מידע ועוד הוכחות למוצר במהירות. ביוג'ן ממילא הצהירה בזמן האחרון כי תיכנס לעוד ניסוי בקרוב, לאחר שהבינה שהשוק לא יאמץ את המוצר בלי הוכחות. אבל ה-CMS קבע: אין ניסוי, אין תשלום ביד רחבה. ראשת ה-CMS, צ'יקיטה ברוקס לה-סור, אמרה: "אנחנו מספקים לציבור החלטה ברורה, אמינה ומבוססת מידע". מדובר בהחלטה לא סופית, והארגון מבקש באופן מפורש את תגובות הציבור. החלטה סופית תתקבל ב-11באפריל.

היתרונות של תוכנית ה-CMS ברורים. החסרונות הם שמטופלים רבים הנואשים לתרופה לאלצהיימר עלולים להידרש לשלם עבור התרופה מכיסם. מוצרים שאושרו על ידי ה-FDA אמורים להיות נגישים. בביוג'ן טענו שסוג זה של אישור משמעותו שאצל רוב החולים, המחלה תתקדם באופן בלתי הפיך, והוסיפו שככל שהתרופה תהיה יותר נגישה, כך אפשר יהיה למהר ולאסוף מידע מהעולם האמיתי.

ביוג'ן ביקשה מארגוני החולים לעתור ל-CMS ולדרוש ממנו לשנות את החלטתו, אבל הקריאה התהפכה נגד החברה: בתיבת הפניות שפתח ה-CMS להערות הללו התקבלו לא פחות קריאות שלא לשפות את התרופה. בסקר עמדות שפורסם בכתב העת JAMA, נשאלו אמריקאים מבוגרים אם הם יבקשו את התרופה במקרה שיאובחנו עם אלצהיימר ואם יצפו לשיפוי שלה. רק חלק מהמרואיינים היו מודעים לקיומה, ובין אלה שהיו מודעים נרשמו גם דאגות לגבי הנגישות לתרופה ולגבי האפשרות שהמימון שלה יכלה את תקציב ה-CMS ולא יאפשר מימון של טיפולים ועזרים אחרים.

חברות התרופות נמנעות מהשוואות

כשהתרופה של ביוג'ן אושרה, החברות רוש ואלי לילי היו מאושרות. במקביל לביקורת שנמתחה על ה-FDA ועל ביוג'ן, הן כבר נערכו לנצל את ההחלטה העקרונית של ה-FDA לאשר תרופות לאלצהיימר על בסיס פלאק בלבד. כך, הדלת שפתח ה-FDA לתרופה הניסיונית הזאת הייתה עלולה להכניס מגוון של תרופות חדשות. ה-FDA לא בהכרח כיוון לכך, אבל ההחלטה שלו פתחה דלת לחברות נוספות להביא לשוק תרופות שמפחיתות את הצטברות הפלאק, בלי להוכיח את היעילות שלהן בהאטת המחלה בפועל - הוכחה ש עד כה אף חברה לא הצליחה להשיג. גם אם החברות סבורות שהן יוכלו להציג הוכחה כזאת בהמשך, זה עשוי לקחת עוד עשרות שנים.

 

החלטת ה-CMS הופכת את החברות האלה לפחות מאושרות. אם הן עוברות את ה-FDA בזכות הדמיון שלהן למוצר של ביוג'ן, הרי שגם החלטת ה-CMS עשויה לחול עליהן. רוש ולילי מבקשות כעת מה-CMS לשקול את המידע מכל תרופה בנפרד לצורך קבלת ההחלטה על שיפוי.

החברות גם מקוות כעת להגיע ל-FDA מראש עם קצת יותר מידע על תועלת קלינית, כדי שלא יחשיבו את התרופות שלהן כבלתי מוכחות, כמו זו של ביוג'ן. רוש מצפה לתוצאות ניסוי במוצר שלה במחצית השנייה של 2022. אלי לילי הגדילה לעשות, והיא עורכת את הניסוי בתרופה שלה ראש בראש עם התרופה של ביוג'ן. בכל זאת, ההשוואה תהיה במדד של הסרת פלאק, ועדיין לא ניתן יהיה לדעת בוודאות אם הסרת פלאק משמעותה האטת המחלה.

בינתיים, נפלה על ביוג'ן מכה חדשה. למערכת הדיווח הציבורית על תופעות לוואי של תרופות הגיעו שלושה דיווחים על מוות של חולים שטופלו בתרופה. מטופלי אלצהיימר הם לרוב מבוגרים ובסיכון, ועדיין לא לגמרי ברור מה גרם למותם של אותם חולים, אולם מלכתחילה היה ברור שלתרופה של ביוג'ן יש תופעות לוואי. אי אפשר לכלול אותה בקטגוריית ה"לא יועיל, לא יזיק (אלא לכיס)". תרופות המפרקות פלאק מוחי עלולות לגרום, בין היתר, שינויים מוחיים ייחודיים המזוהים איתן, וטיבם לא ברור עדיין.

שוק הבריאות קיבל זמן להיערך לדבר האמיתי

מה יקרה אם התרופה בכל זאת תוכח בסופו של דבר כטובה? בטור ל"לוס אנג'לס טיימס", הסביר חוקר האלצהיימר ד"ר קית' ווסל מאוניברסיטת קליפורניה שתרופה חדשה לשלבים הראשונים של מחלת האלצהיימר משמעותה שינוי מוחלט באופן הטיפול במחלה. עד היום, הוא כתב, רופאים מומחים לאלצהיימר עסקו קצת בתמיכה, אבל בעיקר במחקר. אם כעת הם נדרשים להביא את התרופה ל-6 מיליון איש בארה"ב, יש לבנות תשתית חדשה לגמרי ולשנות גישה, מהר. אין מספיק פאנלים מומחים המשלבים נוירולוגים ורופאי משפחה שיוכלו לקבל את החלטת הטיפול. אין מספיק רופאים שיוכלו לרשום ולעקוב אחר הטיפול. אין מספיק קליניקות לתת את העירוי.

"כמו שהקורונה הראתה לנו כמה בלתי מוכנים אנחנו לפנדמיה, כך Aduhlem הראתה לנו שאנחנו לא מוכנים לתרופה לאלצהיימר", כתב ווסל. מזל, הוא אומר, שזו הייתה כנראה אזעקת שווא, ויש לקהילת רופאי האלצהיימר כעת זמן להיערך לדבר האמיתי. ביוג'ן, אגב, כבר מכינה את התרופה הבאה, שכבר קיבלה אישור למסלול מואץ מה-FDA.

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר